lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just, det är nog snarare mekanisk påverkan du skall ta hänsyn till. Vanlig FK är ju specad för 70C⁰ arbetstemperatur så den skall klara en del värme iaf. Nu håller den iofs inte i all evinnerlighet vid den tempen, men så varmt brukar det ju inte bli under en motorhuv om den inte ligger emot någonstans. (Och det skall den ju som sagt ändå inte göra).
7 svar · 2,1k läst
·
Müssli
Müssli: Hoppas också att säljaren har tänkt på att sälja driver och spottar som är dimbara. Långt ifrån alla är det.
14 svar · 3,2k läst
·
tommib
tommib: Min upplevelse skiljer sig från din då, osociala jävel. De företag jag varit i kontakt med vid olika tillfällen svarar inte, kan inte, vill inte, ska ha tusentals kronor för småjobb.... Då gör jag det hellre själv, när det passar mig. Lagbrott eller inte. Det är dock inte anledningen till trådstarten egentligen, det har mer blivit ett sidospår....
214 svar · 17,7k läst
·
Exostor
Exostor: Jag utgår bara från bostadsrättsföreningen jag bodde i förut, där gick varje lägenhet på en egen kabel från fördelare i källaren. Mek med uttaget påverkade inte grannlägenheterna. Men som jag sa, kör förlängningskablar så går det lätt att återställa också.
6 svar · 10,8k läst
·
D
Dekker: Hide-a-Lite finns på bauhaus, vet inte om du fråga efter pris på transformator eller lampor/armaturer så du får kolla upp det själv :D http://www.bauhaus.se/
17 svar · 9,8k läst
T
thomasx: Hmm, med tanke på att jag ändå använt denna extremt brandfarliga vaselinespray några gånger i andra sammanhang, så känns det som ett litet under att det aldrig börjat brinna ... Slutsats, testa med vaselinesprayen och spara ett gäng hundralappar, även där är det ju drivgasen som står för det brandfarliga, inte vaselinet, som är det som gör nyttan ;)
9 svar · 3,8k läst
M
Micro: Det finns skenor som man skruvar i väggen och sedan trycker man dit fodret . Själv orkade jag inte mäta ut för dessa skenor så jag borrade hål och skruvade mina lister i väggen. Det är möjligt att dessa är dörrfoder men jag skulle inte vilja ha dom där utan dom passar nog bättre på golvet.
14 svar · 15,2k läst
·
E
Egnaledknarf: Det gör ingen skillnad om skyddsmodulen är inpluggat eller inte. Inte heller när hållaren är monterat på skenan. Elronds första svar på förfrågan om kontakten var 'När man drar fast anslutningsskruven sitter det fast ordentlig'. Nu är anslutningsskruven (den som fastnar jordkabeln) redan fastdragen av Elrond, och fast sitter den. Det 'kanske' blir lite bättre när den sitter på
3 svar · 1,7k läst
tommib
tommib: Jag är inte elektriker, men skulle spontant säga nej. Inte ens tillfälligt faktiskt. Installationen i paddocken är att betrakta som fast och då ska den också anslutas fast. Förlängningskabel/Anslutningskabel är inte avsedd att ligga i rör. Som tur är är låter det som en väldigt enkel operation att fixa. Byt ut intag/uttag mot kopplingsdosor av lämplig storlek och byt
1 svar · 2,1k läst
Hojte
Hojte: [citat] Dom Alliance jag kopplat in har en stickpropp och dosa, stickpropp för matningen av fläkten/spjäll och dosa för vidarematning till takfläkt ☺
10 svar · 10,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tja, det är inte så konstigt, det är ju jag som har fått betala kabeln, som går över min mark :) Och jag tror att de helt enkelt begränsar sig till två alternativ för vanliga bostadsfastigheter. En för kabellängder upp till 30 m, och en för längre kablar. Ungefär så i alla fall.
21 svar · 41,2k läst
D
datja: Menade trafo-råd, inte rad. Jag hittade överkomliga 12v LED-trafos som var dimbara - fungerat bra med både vrid- och tryckknappsdimmer på http://spotiled.se.
1 svar · 4,9k läst
J
Anonymiserad 151941: Menar ni att man skall ha löst liggande Ekk på vind? Är inte detta dåligt om man tänker på Råttskador? Eller håller en Ekk samma skydd som ett Flexrör?
11 svar · 2,9k läst
·
T
Anonymiserad 151941: Jag använde De så eller lite eltejp fungerar också.😀
6 svar · 1,9k läst
·
Bjurran
Bjurran: Kan du lägga upp en bild på det? En vanlig "lysknapp" som dessutom går trögt låter inte helt bra. Om det är en korrekt installation eller ej låter jag andra på forumet svara på, men är mest orolig för ifall du kan riskera att få dålig kontakt i brytaren vilket inte är bra med en hög belastning som du har från en tvättmaskin.
9 svar · 7,4k läst
L
LiLL_GraBBeN: haha man är bra vilsen ibland. Självklart är vågrätt och horisontellt samma. Kontakten gick ju såklart bara och sätta på ett sätt :D Tack för all hjälp! Nu är spisen inkopplad och fungerar!
6 svar · 2,0k läst
·
E
elena2de: Det kommer att finnas allmänbelysning i badrummet också. Då får det bli att köpa denna med returrätt samt en LED och prova hemma. Tack alla ni snälla och kloka för era åsikter och råd!
7 svar · 943 läst
Taxen
Taxen: Tack för omtanken.Du är snäll du!!!! Det har löst sig, med att jag åkte till mitt gamla jobb och fick 30cm blå 12mm tryckluftsslang(hård) Nu är kopplingsskåpet installerat och klart för inblåsning av fiberkabel.Vet ej när det blir av,för alla bör ju ha gjort sina anslutningar.Är ca 250 fastigheter ute på landet som skall anslutas till stadsnät.
7 svar · 1,7k läst
H
hempularen: jag tycker iofs. att hela diskussionen om uppdelning av bekvämlighetsskäl är lite överdriven. För när vi hade glödlampor så löste säkringar ut "falskt" lite då och då. Det blir med viss sannolikhet kortslutning i en glödlampa just när glödtråden går av (ljusbåge uppstår). Då hände det att säkringar löste ut. Numera så löser ju säkringar eller jordfelsbrytare i princip
14 svar · 2,6k läst
tommib
tommib: Har det funkat förut? Påverkas skymningsrelät av belysningen den styr? Annars gissar jag på fel i reläet.
1 svar · 628 läst
L
Location: Finns inga glimtändare i moderna armaturer. Då har man istället en elektronisk ballast, ett slags drivdon, motsvarande sådana som sitter i lågenergilampor. Det drivdonet har tydligen tagit slut, och dem byter man inte i en handvändning direkt.
2 svar · 892 läst
GK100
GK100: Rätt applicerat kan det vara positivt även avseende störningsaspekterna, och säkerhetsmässigt likaså, vi får se det ur det perspektivet som ett PELV system. I TS fall kan det kanske vara egalt hur man gör men det skadar inte att lyfta blicken lite och se till hur merparten av mer utbredda eller sammansatta system av samma typ i majoriteten fall utförs och det med både störningar och
10 svar · 6,1k läst
H
hempularen: Jag reagerade på två saker i tråden. Dels detta med en trefasgrupp för uppdelning. Det är som sagt en nödlösning att ta till om det inte går att få fram fler rör från centralen. Men också på valet med 2,5 kvmm tråd. Vad tänker du driva för förbrukare i badrummet? Om vi har en "vanligt" badrum så räcker enfas 10A matning ganska långt, även om man har elgolvärme. Börjar man
7 svar · 2,1k läst
I
Ingper: Jag öppnade och kollade insidan, och det jag funderar på om inte någon kopplat in anslutningstrådarna mellan strömbrytaren och plinten fel. På trafon står "N" och "L" i plasten, och med originalledningsdragningen hamnade L/N tvärtom. Flyttade om vid brytaren inuti istället, så nu reglerar den på fasen, nollan gemensam och markeringen stämmer både på själva trafoanslutningarna och
2 svar · 1,5k läst
rockin_john
rockin_john: Blev en 13.5V och är faktiskt nöjd med resultatet. Tack för all hjälp. [bild]
8 svar · 4,5k läst
·
Y
Yrrol: Något drar tjuvström... Har mätt mig fram att moderna förgasaren samt några extramätare är kopplade att ha ström hela tiden. Frågan är var jag bör ta tändström ifrån. Helst inte belysning eller liknande. [bild] Säkringshållaren har några tomma fästen, kanske kunde kopplat sladd till en av dessa och ut till motorutrymmet.
0 svar · 1,2k läst
·
B
Benz0187: Finns en annan som heter Nexa WMR-3500 som klarar 3500w, men när man googlar det tillsammans med Tellstick så är det bra många som har problem med den kombon...
7 svar · 2,7k läst
B
Blåbär69: Perfekt. Tack för hjälpen.
3 svar · 772 läst
tommib
tommib: Nu spårar tråden ur riktigt, men varför har man i princip eldat upp huset? Jag kanske bara är korkad som inte förstår problemet (mer än att båda JFBerna borde lösa). Om det är en trefasgrupp så blir det som ett nollsläpp iofs och det är inte bra men det förutsätter en trefasgrupp.
22 svar · 3,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Ähh..jag slet bort panelen och borrade riktigt denna gång.😄
11 svar · 7,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.