jag har en grupp som alltid löser ut när huvudströmmen varit avslagen en längre tid. Dvärgbrytaren slår ifrån när man slår på huvudströmbrytaren, då slår man till den igen, sen fungerar allt till nästa gång huvudströmmen är av en längre tid. Någonting på gruppen drar alltså väldigt hög startström i standby-läge (jag misstänker en hembio-förstärkare)

Hur allvarligt är det? Hur mycket tid ska jag lägga på att hitta vilken apparat som felar?

Prova att dra ut hemmabioförstärkaren innan du slår på huvudbrytaren nästa gång, och se om det håller då!

Jag skulle inte lägga ner någon större tid på detta. Om du har en apparat med stora spolar eller kondensatorer som behöver laddas upp så kan detta hända. Den största risken är nog att du tröttar ut dvärgen så den till slut inte går att återställa.
Du skulle kunna byta till en trögare säkring Förmodligen har du B. Men till min klassiska brasklapp, om du byter säkring måste du räkna att du klarar utlösningsvillkoren. Och det är behörighetskrävande att byta automatsäkring
Ett allmänt tips vid planerade spänningsavbrott är att dra ut så många sladdar och laster som möjligt för att ge säkringarna en mjukare start.

Förstärkaren sitter förbaskat knöligt till och tar en hel eftermiddag att få ur och in igen. Enklare vore nog att dra ur diverse laddare och fyra-fem datorer.

Det är c10-säkring.

Förstärkaren måste ju rimligen ha en startknapp. och en sladd med stickpropp. Eller har den fastanslutning till gruppen med dvärgen? Eller är den inbyggd? Tänk på att stickpropp och uttag inte får vara inbyggda så att de är oåtkomliga, kanske just av den anledningen.

Den har stickpropp, men den sitter bakom en bokhylla som jag måste tömma och flytta på för att få fram. Den har ingen strömbrytare som bryter standby-läget.

Men det spelar egentligen ingen roll, det jag funderar över är om den höga starströmmen är något att oroa sig över. Och om det värsta som händer är en bränd dvärgbrytare så kan jag leva med det. Det är ju ändå inte mer än någon gång om året jag (eller närmast sörjande) behöver bryta strömmen.

Exostor skrev:
Enklare vore nog att dra ur diverse laddare och fyra-fem datorer.

Det är c10-säkring.

Där har du nog svaret, 4-5 datorer med switchade nätdelar har en rejäl startström

Större förstärkare brukar ha en liten trafo för standbyläget och en större som aktiveras när den behövs så den borde inte vara problemet..

Men ett kragg brukar väl inte dra ström förrens de startas? På jobbet har vi 20-30 maskiner på en c16-grupp. Proppen löser givetvis ut om alla startar samtidigt, men om man bara bootar dem manuellt med knapp en i taget så brukar det inte vara några problem.

Men då kanske jag ska testa att dra ut andra saker istället.

Vissa typer PSUer har problem med startström då spänniben slås på. Det finns dessutom två typer, en typ med en brytare på baksidan som bryter inkommande 230 och en typ som ställer sig i standby läge och väntar på att du trycker på knappen på datorn, den bryter bara spänning till moderkortet såden laddar upp sig.

Vi har problem på arbetet om vi startar vissa datorer samtidigt, men eftersom vi använder Personskyddsautomater, misstänker Jag att strömmen att ladda kondningarna löser ut Jordskyddsdelen, men vi lägger ingn energi på det utan startar i en viss sekvens.

Så dra ur datorerna och om det löser problemet skulle jag leva med det, och inte fundera på om det är dom eller förstärkaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.