Hur märker man en brytare eller ett uttag på ett bra sätt och hur ser texten ut konkret.

Är det modulplatsen man hänvisar till i elcentralen?

Jag har ett fasadmätarskåp på garaget. Efter huvudsäkringarna går det direkt till husets elcentral och garagets elcentral. Från garagets central är det avsäkrat upp till centralen på garagets övervåning. Vidare finns det ytterligare säkringar i fasadmätarskåpet som matar en central i ett kallgarage. Hur skulle det se ut på de olika ställena?
 
tommib
De ställen jag har sett det på märker man med matande central och grupp. Gruppen behöver inte ha samma nummer som modulplatsen i centralen. I en privatbostad är det nog väldigt ovanligt att märka utta och brytare. I ditt fall tror jag centralerna skulle få namn efter matningen som borde stå på mätarskåpet. På mitt står det A1, så min central skulle då heta A1A (tror jag). Det finns säkert en standard för hur centralerna får sina bokstäver, men det är mer än jag kan...
 
Hur skulle en märkning se ut från grupp 3 ex. A1A 3?
 
tommib
Som sagt, de gånger jag har sett det har det varit i sjukhusmiljö och liknande. Då står det normalt typ A1B2..... Gr 3. Namnen på centralen kan bli rätt långa där....
 
Visst kan man märka upp en bostadsinstallation, men det brukar räcka med bra gruppförteckninga i bostäder. Det kan vara bra med ett enlinjeschema om man har många centraler, för att få en överblick hur centralerna matas, enlinjeschemat sätts lämpligen upp vid varje central. Det finns många varianter på märkningssystem. Huvudsaken är om man ska märka upp en anläggning är att man är konsekvent. Har märkt upp någon bostadsinstallation då satt jag märkningarna på undersidan vägguttagen och brytarna. Transparent märktejp men liten text. Ska man felsöka så är märkning tacksam. Kopplingsdosor kan märkas i botten. Insidan locket är lite vanskligt eftersom locken tas loss vid tex arbete eller felsökning då kan locken hamna på fel ställe efter avslutat arbete.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har sett varianter där centraler är parallellt matade. Dvs. matade utan avsäkring i föregående central. Där var de parallellkopplade centralerna märkta A1//A1 samt A1//A2. Grupperna hette A,B,C,D osv. Vet att det inte är 100% enlig någon modern systemstandard, jag förstod iaf. vad det var frågan om. Ibland förtydligar en del genom att skriva tex A1A gr.3. Där A1A är centralen och gr.3 är gruppen
 
Redigerat:
Jag har väl inte för avsikt att märka alla uttag eller brytare utan några väl valda. Då skulle jag vilja ha märkningen så som den ska se ut sas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.