El
Dracula: Jag håller just på o monterar min nya fläkt, min bror nämnde att de just skaffat en ny fläkt, eftersom han aldrig tyckte deras förra var bra nog. KOllar jag specen på alla IKEA fläktar så ligger dem runt 400 kubik per timme, vilket min bror sa var standard förr, men de senare modellerna (utanför ikea) klarar 700 kubik. Nu kanske jag klarar mig på den nya fläkt jag har, men ifall jag
123abc: Ta hjälp av någon som är duktig på området. Här är hur det ska kopplas vilket du själv hade hittat om du skrivit in e-nr (PIE675T01E) på bosch hemsida och laddat ner installationsmanualen. L1 brun L2 svart N1 blå N2 vit G/G Jord Både vit och blå är nolla så lägg absolut inte vit som fas. Ser nu att du löst det under tiden jag skrev mitt svar.
Bo.Siltberg: Helt ny el är inte alls fel. Det kan vara en rimlig investering i samband med köp av huset. Då vet man att allt är nytt och fräscht och att det inte förekommer några bristfälliga lösningar gjorda av föregående ägare. Uttag och strömbrytare är kanske den största materielkostnaden, men är också det materiel som slits mest och behöver bytas. De ojordade uttagen kan ju behöva bytas
Avemo: Det kan bli strömspikar i två olika tidsperspektiv. Det kortare perspektivet är relaterat till vågformen. Spänningen stiger mycket brant vid modifierad sinus jämfört med riktig sinus vilket ger en strömspik som sträcker sig över en liten del av en halvperiod om lasten är en switchad spänningsomvandlare. Det kan minskas med en spole i serie med utgången som jag tror att de flesta
pelpet: Fullösningen är ju att borra ett 16mm hål rakt genom dosan och trycka igenom en bit VP-rör som du smältlimmar fast. Sedan sätter du en utanpåliggande strömbrytare på andra sidan.
fusion: [citat] 3 fas 400V mindre spis med 3 runda plattor och ugn , kan inte ha 16A säkring på denna pga 4x 1,5 kvadrats kulo ledning, men med berörd spis klarar vi oss utan problem. Blir nya 5x2,5 kvadrat ledningar och säkringar om nåt år, då köket skall byggas om med separat häll och inbyggnadsugn. radiatorerna är totalt 5 x 500W (2 på en fas och 3 på en annan fas) som nästan aldrig körs
tpsoft: Ett alternativ annars är att sätta ett markmätarskåp. Då kan man ansluta den permanent direkt, finns ett trefas uttag som man kan använd till en ev byggcentral.
addegbg: Ja men precis det jag tänkte. Nu tänkte jag absolut inte ens tanken på att göra det svart, det är inte det saken gäller, utan att man som elektriker ens ge ett sådant förslag till någon och dessutom fläska på är ju absurt. Som sagt, det blir en annan elektriker för min del och nu har jag lite mer kött på benen så jag vet vad det kan kosta. Tack återigen!
hahalj: :p De enkla lösningarna är ofta de bästa. Det är nog så, jag har lite för lätt att krångla till saker i onödan. :o
gasto: Sant blev en hel del impuls köp.köpt från aliexpress kina. Riktigt krångligt allt blev.
Squall Leonhart: Misstänkte det. Får göra upphängning med genomgående bultar och förstärkning mellan takstolarna. Taket består av spontat plank på 15 mm och senare även gips (något jag inte räknar till något bärande material).
Mikael_L: [citat] Ja ja, jag har ingen tur med nomenklatur i denna tråd, allt får jag äta upp ... :confused: Du har rätt i att den inte mäter likström, konstigt hur jag fick för mig det. Jag kollade lite snabbt genom bruksanvisningen man kunde hämta på Kjells sida, och spratt till lite över att den också mätte DCA, en strömtång för 300:- ... :) Men nu kollade jag samma brux igen, och tänka
datja: Dessutom märker jag nu att det går utmärkt att dimma mina "ej dimbara" 1,5W Clas Ohlson-LED med knappen. Speed don't kill and I'm the proof!
gbgustaf: Jag gjorde en budgetlösning (650 kr för 2 meter bänkbelysning) med en led-list från Kjell & Co. Den är dimbar och man kan köpa till en dimmerknapp för infällnad. Jag satte listen i två rader (tre på mitten av bänken) för att få tillräckligt med ljus. http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/led-lister-led-tejp/flexibel-led-tejp/flexi-strip-set-150xled-p63909 Det jag inte insåg
disigt: [quote="GK100, post: 2223429"]Du kan gå med elmatningen direkt till aggregatet inget fel med det om manöverpanelen är hopbyggd. Gå över till anslutningssladd typ gummikabel via en anslutningsdosa invid aggregatet och håll den lågt
KnockOnWood: Ett rum Sex zoner Tre tändställen Trådlös manövrering Det hör visserligen inte till frågan, men jag är obotligt nyfiken: Vadan denna komplicerade installation i ett rum?
Mikael_L: [citat] Ja, jo, förvisso ... :o Men du har alltså klarat all el i garaget på en 13A som dessutom försörjer 5 st rum i huset? Och du tror inte att du kommer behöva trefasuttaget, men tänkte att det annars kunde vara bra att ha för ev framtida okända behov? Ja det verkar inte som att du har något stort effektbehov då. Antingen använder du befintligt rör och drar en tvåfasmatning i,
norrbottenstorpet: Det är klart att det går att låta gruppen vara avsäkrad högre, för att sedan ytterligare dela upp i nya grupper. Men om det är nybygge är det väl på alla sätt bättre att dra flera matningar och slippa krångel, dvärgbrytarna i centralen och inget allt för besvärligt. Lite beroende på hur z-wave-reläerna ska användas kanske de också kan sitta i centralen? 16A i ett vanligt rum
GK100: Det är en liten ringledningstrafo, men inte i bruk bara primärsidan 230 V ansluten och andra sidan mot ringklocka, knapp urkopplat. Ev en kombinerad trafo/summer och då är knappen det som är bortkopplat.
hpnisse: [citat] De brytare som är sitter ihop är inte märkta med Schnieder Exxact för att logotypen hamnar på fel håll om man har tex tre på rad vågrätt istället för lodrätt. På en enkel brytare/uttag/dimmer kan man ju bara vända ramen så att logotypen blir rätt... Så det är troligtvis så att det är vanlig brytare med fjäder, och sen så är det ett drivdon med återfjädrande
Müssli: Aha, jag trodde det var en adapter med IEC-hane (som på bilden) på framsidan och F-hona på baksidan. Såna uttag finns men jag har inte sett dem på Clas Ohlson förut.
jbr: [citat] Eller kanske börja med en FÖRE bild... och se'n få bra tips och råd...? Istället för att få höra efteråt hur man kunde ha gjort... :rolleyes:
PeterStrandberg: Knyt fast en tuss plastpåse i ett murarsnöre, stoppa en dammsugare i andra ändan och vips, dragtråd monterad
martin43: Nuvarande status, nästan klart. Det blev lite tryckluft också. :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Pärran: Gick inte att citera på vanligt sätt av ngn anledning så jag får fuska till det lite. Har jag förstått det rätt så har du alltså ett skåp med drivdon för LED som är utspridda i huset. Till dessa drivdon har du dimmers, DIN-monterade, som styrs via någon form av gränssnitt som inte involverar kabeldragning till strömbrytare. I skåpet har du tänkt att sätta en täckskiva som
Edvard Hofmann: Stort Tack! Fästring nu beställd
123abc: [citat] Den skjuter isolerade klammer så den verkar ok. [bild] Tittade lite mer och tycker att det inte verkar bli så snyggt samt att klammerpistolen verkar vara utgående, jag har alltid varit skeptisk till att skjuta fast kablar.
fusion: [citat] Inga avbrott var i det här fallet planerade i vårat område enligt deras hemsida , i en grannby 8 km bort var det ett som skulle omfatta 2 st hushåll. Här försvann hela byns el, runt 800 innevånare. Jag kollade med grannarna om de fått någon förhandsinfo om avbrott innan jag ringde 020-441100, ingen hade fått någon info utöver det som kom för en månad sedan. Uppgav mitt