Hej!

Kommer nog åka på att byta masoniten i mitt kök till gips överallt. Således ökar väggens tjockleck med 1 cm. Den befintliga elinstallationen består av plåtdosor utan skruvfästen.
Tänker att det kan vara läge att riva ut de gamla dosorna och lägga in moderna apparat- och kopplingsdosor.

Är det någon som har tips på vettigt tillvägagångssätt? Hur hade ni gjort med de befintliga rören? Hade ni dragit in senildosor eller hade ni kört på standarddosor?

tommib
Standarddosor. De är lite större än de gamla plåtdosorna så du har lite marginal med rören också. Om du ändå river bort hela ytskiktet är det buslätt att komma åt alla rören och bara böja in dem på plats. Det är sock behörighetskrävande...

Ska du riva bort masoniten eller lägga gips ovanpå? I sistnämnda fall funkar inte standarddosoer pga alla stos som spretar ut. Men det finns sk ROTdosor som saknar stos och går att stoppa in i befintliga häl.

Misstänker att det blir att riva bort masoniten och därefter spåra och sen gipsa ovanpå. Trodde först att jag skulle kunna behålla masoniten, men inser att det är på tok för mycket arbete med att montera masonit än vad det är att riva den och gipsa istället.

en möjlighet är att behålla de gamla dosorna,
komplettera plåtdosorna med dosclips,
och ev förhöjningsringar.

8873451192350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter som det är en gammal installation du har.
är det B-rör (plåtrör med papp) fram till dosorna, så är det enklast att behålla befintliga dosor & komplettera med dosclips.
Vad är skicket på kablarna i rören?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har bara bergmanrör på några få ställen i huset, i övrigt sitter det sp-rör som är betydligt hårdare.
Skicket på kablarna är perfekt. Har låtit renovera all el i hela huset förra sommaren, bytt samtliga apparater, jordat och monterat ny elcentral och mätartavla.
Halva släkten är elkluddar så jag brukar assistera med att dra FK och enklare saker när det behövs, men ett sånt här projekt har jag bara snuddat vid tidigare så jag tänkte mest stämma av erfarenheter. När man frågar ens närstående så baserar de ju sina svar på att de gör sakerna var och varannan dag, medan en annan troligtvis bara kommer att göra det här några få gånger i sin livstid och har sjuttioelva andra moment som är tidsödande att göra under renoveringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.