Hej alla glada!

Håller på att planera nyproduktion av ett fritidshus på 70 kvm. Blir modern standard.

Värmen tänker vi kommer från en LVP (luft/luft), elradiatorer och kamin för vinterdagarna.
Frånluft är planen en kryddhyllefläkt från östberg. http://www.luftbutiken.se/franluftsflakt/4963-ostberg-cau-a.html

Eftersom huset är så litet så får Östberg-fläkten gå på lägsta fart, 30 kubik/timme. Men denna fina ventilation (c:a en halv omsättning per timme) vill jag inte ha på vinterdagar när vi inte är på plats. Eftersom fläkten inte går att köra på lägre varv behöver jag stänga av den i bland. Det enklaste är ju en timer i uttaget för fläkten, som typ kör igång en halvtimme, står still två timmar osv.
Men jag hade velat ha en mer sofistikerad lösning.

Kan man köra typ nåt sånt här och då en egen säkring till fläkten?
http://www.hager.se/produkter/stroe...styrning/digitala-kopplingsur/eg071/10306.htm

Eller en sån här kanske:
http://www.conrad.se/Analog-dagstid...nrad-swe&pi=197871&ci=SHOP_AREA_34927_1101107

Bättre idéer?

Redigerat:
En timer/veckour som du länkar till går ju bra, men är du säker på att fläkten inte ska gå hela tiden? Hör med återförsäljaren/ventilationsfirman om det verkligen är bra för fläkt och er inomhusmiljö att använda så sätt.

Känns onödigt att köra en halv omsättning i timmen under vintern när man inte är där. BBR-kravet bygger ju på att man är närvarande med matlagning, duschar, torkande tvätt mm. Kan nog lätt röra dig ner mot 1/4 av det.

Du skriver att du räknar med en halv luftomsättning per timme, har du bara 1m i takhöjd?
Du bör ha större luftvolym än 60m3.

70 m² yta med 2,4 m (gissat värde) till tak ger 168 m³. Suger då fläkten ut 30 m³/h så blir ju luftomsättningen inte ens 20% per timme.

Skall du sedan halvera fläktens gång tid så är du nere på under 10% luftomsättning per timme, men det kanske räcker när du inte är där.

Det är klart att du inte behöver ha full ventialtion när stugan står tom!

Jag kan nämna att i vårt 108 kvm åretrunthus kör vi med halverad ventilation året runt, 80 m3/h, vilket motsvarar 0,3 omsättningar per timme. Vi är bara två personer i hushållet.

Men vore det inte enklare att koppla någon slags varvtalskontroll direkt på ventilationsfläktens elkoppling?
Så fläkten går kontinuerligt med lägre fart. Och lätt att vrida upp farten vid behov.

Det finns säkert många här med mer elkunskap som kan råda dig :)

PS
Med reservation för din felräkning på volymen. Det är tanken som räknas :)

Redigerat:
Ber om ursäkt för hjärnsläppet, 30 l/s är minsta kryddhyllefläkt jag hittat.

30 l/s = 108 kubik/timme

Hus 70 kvm x 2,7 = 189 kubik

Har du larm i huset?
En variant är att ha en relästyrd förbikoppling och en varvtalsstyrning inställd på lämpligt varvtal.
När du aktiverar larmet (=du är inte hemma) så drar detta relä och varvtalet går ner så flödet blir ca 30 % av normala flödet.
30% anses vara lämpligt luftflöde när inga personer vistas i huset.

Om du inte har larm så kan samma funktion kopplas via en normal strömbrytare (borta/hemma)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.