Har ett skumt problem som jag skulle uppskatta lite input på. I garaget har jag en liten kap/geringsåg (grön bosh 1200W) och en gammal kärscher grovdamsug på 550w, båda är enfasmaskiner. Jag kör sågen via uttaget på damsugen och nu har de löst ut säkringen två gånger på samma kväll. Uttaget är säkrat på 16 A (en trefasgrupp med trepolig säkring). Jag har maskinerna anslutna i ett schukouttag på ett kombinerat schuko/trefas cee uttag. Det är billga maskiner så de har nog inte mycket till mjukstartfunktion, men är det ändå inte orimligt att de löser säkringen, eller kan startströmmen på de motorerna vara tillräckligt? Ingen annan belastning på någon av faserna i den gruppen, mer än en 40 W "skrivbordslampa". Elen är ny, jag funderar på om det kan vara något fel på dvärgbrytaren som gör detta, eller är det osanolikt?

/

Nej det är inte orimligt, bägge har mycket höga startströmmar

Koppla på en 25meters förlängningssladd extra (1,5 mm2) så fungerar det nog bättre! :)

Finns det någon vettig tumregel för hur mycket större startströmen blir på en "normal" motor. Inser att det beror på massa variabler rörande hur motorn är byggd, men något som gäller en typisk elmotor? Jag kör tex en 2 kw enfas överhandsfräs och en bordssåg på 2.1 kw enafs utan problem. De är lite bättre maskiner och har nog mjukstart, åtminstone sågen.

• Gilla
Adah
  • Laddar…
Jag har även en grön bosch kap o gersåg, PCM8(?). Den har aldrig löst ut på en Hager 10A dvärgbrytare med b karakteristik. Inget annat på den gruppen då.
Jag antar att du har C16 dvärgar.

vectrex skrev:
Koppla på en 25meters förlängningssladd extra (1,5 mm2) så fungerar det nog bättre! :)
Jo det är ju ett alternative, har kanske något från Rusta med extra hög resistans ...

Det borde ju finnas en portabel dosa med den funktionen som man skulle kunna plugga i uttaget, skulle kunna se ut som ett billig tidur, men med ett rejält motstånd i. Kanske dags för produktutveckling, eller finns det redan?

mortirolo skrev:
Jag har även en grön bosch kap o gersåg, PCM8(?). Den har aldrig löst ut på en Hager 10A dvärgbrytare med b karakteristik. Inget annat på den gruppen då.
Jag antar att du har C16 dvärgar.
Ja det är en trepolig c16 (om inte elektrikern satt i något annat än det var meningen att han skulle göra, har iof inte kollat). Också en PCM8 jag har + en grovdamsug då. Och det är en Häger dvärg som sitter där.

Startströmmen beror i första hand på hur stor massa som ska accelereras och till vilken hastighet, fräsens stål väger inte mycket och det har liten diameter så det påverkar knappt startmomentet, både sågen och dammsugaren har stor diameter på sin "massa" och kräver därför mångfalt i startström. Det är det som i första hand avgör startströmmen.

En elmotor som startar är nästan en total kortslutning (lite överdrivet), men strömmen minskar dramatiskt när den börjar snurra, så "kortslutningen" varar bara i millisekunder, men sedan beror det på hur segt det är att nå nominellt varvtal

Det man skulle behöva i ett sådant här fall, är att dammsugaren borde ha en fördröjning på ett par sekunder, alltså låt maskinen som är inkopplad starta, låt dammsugaren starta 2 sekunder senare.

Jag tycker ändå det är lite märkligt att dvärgbrytaren löser, så jag kollade upp mitt upplägg. Brukar anv en 10 m skarvkabel till maskinen (PCM8S, 1200W, 5,5A). Mätte upp en förväntad kortslutningsström på 183A i änden på skarvkabeln. Fullt ok därmed. En B10 ska ju lösa inom 0,1s vid 50A. En C16 dvärgbrytare vid 160A. Dammsugaren du nämner drar runt 2,4A. (Låter nästan som om du skrivit fel). Vad jag menar är att det finns ju en rejäl marginal för dammsugarens startström, om vi nu har samma maskin.
Jag tycker det låter som om din dammsugare inte är riktigt frisk. Vad händer om du kör enbart den på en 10A grupp?

mortirolo skrev:
Jag tycker ändå det är lite märkligt att dvärgbrytaren löser, så jag kollade upp mitt upplägg. Brukar anv en 10 m skarvkabel till maskinen (PCM8S, 1200W, 5,5A). Mätte upp en förväntad kortslutningsström på 183A i änden på skarvkabeln. Fullt ok därmed. En B10 ska ju lösa inom 0,1s vid 50A. En C16 dvärgbrytare vid 160A. Dammsugaren du nämner drar runt 2,4A. (Låter nästan som om du skrivit fel). Vad jag menar är att det finns ju en rejäl marginal för dammsugarens startström, om vi nu har samma maskin.
Jag tycker det låter som om din dammsugare inte är riktigt frisk. Vad händer om du kör enbart den på en 10A grupp?
Ja jag kollade igen, läste fel på märkplåten och tänkte inte på rimligheten, 1400W drar damsugen, vilket är rimligt, 550W hade varit bottenrekord. Det blir ju tillsammans 2.6 kW, då kan jag förstå att kanske startströmmen gör att det löser. Damsugen kan jag utan problem köra inne på en vanlig 10A säkring. Jag ska öppna centralen och kolla att det är en c16 som sitter där, sedan ska jag köra på motorvärmaruttaget (en c16 dvärg) när jag sågar i kväll, får se om det också löser ut. Det skumma är att innan jag gjorde om elen så körde jag samma såg + damsug på en 10A säkring, som dessutom hade lysrör i verkstan och utebelysning, och den löste aldrig ut. Iof gick den vi en 25 m sladdvinda då.

• Gilla
banjoberra
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det man skulle behöva i ett sådant här fall, är att dammsugaren borde ha en fördröjning på ett par sekunder, alltså låt maskinen som är inkopplad starta, låt dammsugaren starta 2 sekunder senare.
Det jag helst skulle vilja ha är en nexa sändare eller motsvarande som skickar en "ON" signal då det går ström över den. Då kunde man köra med ett nexa relä till damsugen och starta den på ett annat uttag, tom med en impulstimer som bara kör den en kort stund.

Det skulle lösa problemet jag har med den stora spånsugen som jag har till hyveln, den har ingen funktion för att starta samtidigt som maskinen, så blir det att jag går till hörnet och slår på den, sedan står den på tills jag inte ska hyvla mer för dagen (nästan I alla fall). Det blir inte av att jag går och slår av spånsugen om jag t.ex ska hämta mer virke, läga undan det som är hyvlat, ställa om mellan plan och rikt osv. Det bästa jag kommit på är ett nexarelä och en fjärrkontroll i fickan, men inte så snygg lösning kanske.

Jag har dvärgar 10A av okänd kar(ingen märkning)., fabrikat vynckier hemma och dessa löser omg. när jag försöker starta min kap- och geringssåg á la 1,8kW.

Glad att jag inte bytte ut min fina gamla porslinscentral. Dvärgar verkar vara krångliga med startströmmar.

Jag har inga problem alls att köra min dammsugare (1600W och min kap-ger på 1800W samtidigt), detta på en 10A porslinssäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.