903 läst ·
2 svar
903 läst
2 svar
Golvvärme givare
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej, håller på med köks/hall-renovering och ska till att fälla in kablarna från golvvärmen som tidigare gått utanpåliggande. Firman som gjorde golvet har gjutit in ett flexrör för extern givare, men den har inte kopplats in.
Tänkte åtgärda detta nu när jag ändå ska fixa till resten, men när jag provade skjuta i givaren kommer jag nätt och jämnt ner precis under golvet skulle jag tro, antingen har de nöjt sig så eller har slangen någon skarp sväng jag fastnar i.
Hur brukar man göra? Jag hade ju hellre haft den mer mitt på golvet för att läsa av ett mer pålitligt värde, men kanske är svårt att dra den så pga slingorna?
Tänkte åtgärda detta nu när jag ändå ska fixa till resten, men när jag provade skjuta i givaren kommer jag nätt och jämnt ner precis under golvet skulle jag tro, antingen har de nöjt sig så eller har slangen någon skarp sväng jag fastnar i.
Hur brukar man göra? Jag hade ju hellre haft den mer mitt på golvet för att läsa av ett mer pålitligt värde, men kanske är svårt att dra den så pga slingorna?
Den brukar sluta en eller två dm in på golvet, är det svårt att få i den kan du spruta i lite silikonspray i röret så brukar givaren gå igenom kröken. Det behövs bara ett kort sprut på några sekunder och det blir inte bättre om man "vräker i smörjmedel. Givaren ska sitta mellan två slingor och behöver inte vara mer än en liten bit in på golvet.
Klicka här för att svara