Hej

Syrran har köpt extra kyl som hon vill koppla in. Problemet är att sladden är för kort för att kunna dras snyggt till vägguttaget. Vägguttaget för kyl sitter ju bakom hennes nuvarande kyl och används till den. Hon har ett jordat uttag under ett överskåp som hon vill använda istället.

För att det ska bli snyggt måste jag ordna skarvsladd åt henne som kommer bli max 4 meter. Den kommer dessutom behöva dras genom ett bänkskåp. Undrar nu om det är ok att använda anslutningskabel att tillverka skarvsladd av som dessutom är dragen genom bänkskåp?

Om det är ok undrar jag över arean. Kan man använda 1.5 mm2 när det står 16 A på kylskåpet? Det ska väl egentligen vara 2.5 mm2. Vill ju inte riskera varmgång i kabeln.

Inte en chans att kylskåpet drar 16A, det räcker förmodligen med 0.75 mm2 för denna skarvsladd, men 1.5 mm2 är ju inte fel det heller.

Tycker det låter mycket också men det står 16 A på stickproppen. Kanske det betyder att den tål att belastas med det? Men är det ok att använda skarvsladd? För en del kylskåp står det i manualen att skarvsladd inte får användas. Känner inte till anledningen. Ska tillägga att jag ej har manual för denna kyl tillgänglig.

16A på stickproppen betyder att den klarar det inte att Kylen drar det :)
det skulle smälla en del säkringar för många då :)

Min far är jägare och fiskare han har flera kylskåp i ett förråd i skarvsladdar och förgreningsdosor inga proppar som ryker där eller bränder :)
jag vet inte om han kör alla samtidigt men är det inget annat tungt som belastar så är det nog inga problem.

Försöker erindra hur man räknar om kWh till Watt. P x t = Energi. Läste att ett nytt kylskåp drar ca 250 kWh per år. Vad menas med det? Per år fattar jag inte riktigt.

KWh*1000=Wh, Wh/h=W. 1år = 365*24 = 8760h
250kWh = 250000Wh => 250000/8760 = 28,5W i timmen dygnet runt året runt.

Att ett kylskåp drar 250kWh per år menas att på ett år så har kylskåpet dragit 250 kWh, om effekten på kompressorn är 114W så går kylskåpet 15 minuter varje timme (114/4=28,5).

Ok tack. Om kompressorn är på 114 W så blir strömmen bara 0,5 A ca. Kan det stämma? Förstår att det inte är 114 kontinuerligt dock. Men då verkar det ju som ett kylskåp drar väldigt lite.

Vårt kylskåp (fullhöjd) ligger på 90 W (0,4 A), energiåtgången per år har jag ingen koll på.

Ja en kompressor till kyl/frys drar väldigt liten ström när den går, (i stora hela oberoende av vilken ålder det är på skåpet/boxen & oberoende av vilken energiklass skåpet/boxen har).
Det som ändras är energiåtgången över en bestämd tidsenhet, ett AAA+++ behöver gå betydligt mindre än ett G-klassat skåp.

Tack för alla svar

Ett kylskåp överhettar inte en 1,5kvadratskabel. Du kommer inte upp över 3-4 Ampere ens i Startström så det behöver du inte oroa dig för. Att dölja en skarvkabel bakom ett skåp är mindre lämpligt men om det är tydligt att det är kylskåpet och vart den går så skulle inte jag oroa mig.

Är det ett äldre kök med blandat jordade och ojordade uttag är det inte OK att ställa ett kylskåp med jordad anslutning i den ojordade delen.

Är det modernare kök med enbart jordade uttag (eller platta eurouttag) kan du bortse från detta.

Hur menar du med att inte ställa kylskåpet i ojordad del? Det finns ett ojordat uttag ca 3 m från kylskåpet. Det är ungefär 2 m till det jordade uttaget.

Kan jag märka kabeln med tejp och skriva "extra kylskåp"?

Menar du om man har något inkopplat i ojordat uttag och det blir strömförande, att det då blir farligt eftersom man samtidigt som man tar i det strömförande ojordade föremålet kan komma emot kylskåpet som är jordat?

Hur ska man lösa det isåfall? Syrran vill ju ha kylskåpet där och hon behöver ha ett extra kylskåp eftersom det gamla inte räcker till.

Hon bor i hyresrätt och hyresvärden lär inte bekosta någon indragning av jord. Kan göra det själv bara det att jag inte får.

Sedan är ju kylen de har sedan tidigare jordat och det är ju i samma rum som det finns ojordade uttag i?

Redigerat:
Låt mig förklara den gamla tanken med rum isolerade från rum. Ett fel på någon apparat ska inte kunna leda till att du får ström genomgång i kroppen eftersom du inte har kontakt med jord.
Denna princip funkade nästan aldrig i och med att de flesta rum har värme element som är anslutna till jord i form av vattenrör. Därför övergav man den principen och slutade med ojordade uttag vid nyinstallation.

Finns det Jordfelsbrytare? Om det inte finns skulle Jag inte koppla in den alls eftersom det innebär en markant förhöjd risk för personskada. Då finns möjligheten att sätta en lös jordfelsbrytare i ditt jordade uttag som matar frysen. Du bryter fortfarande det isolerad utrymmet men ökar personsäkerheten mycket.

Hon har ett tufft läge, det finns inget lagstöd för att kräva av hyresvärd att denne Jordar köket. Så det kan vi glömma

Det finns tre alternativ som Jag ser det.

1. Själv bekosta jordade uttag och utdragning av Jord till samtliga uttag i köket inklusive lamputtag +ev jordfelsbrytare en väldigt grov kostnadsuppskattning ligger på 2-5000 kr , kan bli mycket mer vid fel omständigheter. Detta kräver också värdens tillstånd

2. Koppla kylen som du tänkt, med minskad säkerhet som följd.

3. Koppla in kylen på ett ojordat uttag med minskad säkerhet som följd.

Som behörig kan Jag naturligtvis bara rekommendera alternativ 1 att låta jorda rummet.

Tyvärr förhindrar min profesionella roll att ge ett råd som tummar på elsäkerheten.

Jag beklagar detta men hoppas du förstått tanken bakom det isolerade rummet och därför själv kan fatta ett beslut.
Jag vet själv alltför väl hur verkligheten ser ut.med ojordade kök och snåla hyresvärdar och min avsikt är inte att jävlas genom att läsa paragrafer för någon utan att försöka ge dig en insikt att det är en ökad risk.

Jag tror att du kan fatta ett förnuftigt beslut, du kan alltid fråga forat igen, det finns många här med bra ideer som hjälper till, och sen finns det vi som alltid har ett hinder till ;-)

Om jag har jordfelsbrytare i det ojordade uttaget då? Borde inte det höja säkerheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.