El
fredl: leverantören har nu bekräftat att den ska säkras med 3x20A vilket styrks ytterligare av bilden ovan från styr- och pumptillverkaren Gecko. Då verkar allt lösa sig. Får höja huvudsäkringen från 3x16A till 3x20A och se hur det fungerar. I värsta fall får vi gå upp till 3x25A. Tack till alla som har bidragit. Till poolens permanenta plats drar vi sedan 5G6.
Müssli: [citat] Mycket bra beskrivet! Jag gjorde exakt så hos en kund som ville byta ut en spot till en hängande armatur. Det var väldigt enkelt, bara att ta med en skyffel upp på vinden och skotta bort isoleringen och borra uppifrån. Tänk på att dosan (och takuttaget) ska klara minst 15 kg så en kottling är nödvändig.
ccf: [bild] https://www.etsy.com/listing/254624637/bulk-electric-rope-light-cord-by-the
tommib: Mitt tips angående spottarna till träd skulle vara att du kör LED 12 eller 24V. De systemen har bättre stickproppar och du kan sätta trafon skyddad någonstans (lusthuset, uthuset). Nackdelen är att de inte är riktigt lika ljusstarka som 230V-grejerna samt att du måste dra separat markrör för klenspänningen. Jag har själv ett styrt uttag utomhus där mina trädgårdslampor sitter.
Bo.Siltberg: [citat] Hur relaterar det till frågeställningen i tråden, dvs vad gör detta "säkert"?
tommib: Är det en sån här? http://chengjinmachinery.en.alibaba.com/product/313572865-213027588/Y2_motor_Y2_132M_4_7_5KW_10HP_.html Det står då under Motor Features 380/415V windings vilket talar för att GK100 har rätt (föga förvånande). Edit: Meh......
tommib: Om jag ska omformulera mig lite, är det så att du inte får ihop hur kablarna ska kopplas ihop eller är det varför det ska kopplas på ett visst sätt (mer än att kopplingsschemat säger så)? Som sagt vet jag inte hur betygssättningen fungerar på yrkesgymnasium men går man enligt den taxonomin som vi använder så är den mest grundläggande nivån att mekaniskt kunna utföra något utan
Pierre1981: https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
Jiiwas: Själva vitsen meden y/d-start är ju just att den ska starta i y-läge och sedan växla över till D-läge. I y-läge lägger man 400V över lindningen kopplad för 690v vilket ger en reducerad startström. Sedan växlar den över och lägger 400V över lindningen kopplad för 400V. Förutsatt att huvudspänningen som används är 400V. Motorn som används skal vara märkt 400/690V (380/660V
GK100: Då kan jag inte se några problem med att använda brytaren där. Schemat på den är ju bara för att man ska kunna se funktionen och inget tvång på hur den ska användas.
GK100: [citat] Visst är det så men vi kanske får kalla TS åtgärder "underhåll", håller helt med dig att det borde göras men inte säkert att det är så enkelt i praktiken där, man kan ju tänka sig en kapsling utvändigt invid uttaget iofs.
jorblad: Och på jolly är det så, precis som du säger.
Kromo: Jag testade att löda fast den på den tomma punkten och det tycks fungera . Så tack för hjälpen
hempularen: Som sagt USB som matning löser man lämpligen med en dosa med USB aggregat i, och vanlig 230 fram till dosan. Att mata med 12/24V är inte alltid helt enkelt. Utan man måste börja med att titta på vad som skall matas med 12V vid fönstret. Om vi då antar att det är en LED lampa, och det är en lampa som verkligen går på 12V, och inte konstant ström. Då gäller det att välja en LED
snaggletooth: De flesta 4-vägsuttag har hålbild för dosskruvar också.
Tobbe_3: Det finns ett allvarligt fel bortsett från drag avlastningen. Skyddsledaren är såpass kort att den slits loss före vissa fasledare vid ett kraftigt " ryck" i kabeln. Skyddsledaren skall vara såpass lång att den lossar sist vid ev. ryck.. Det gäller särskilt anslutningskablarna.
Tobbe_3: Det ser betydligt bättre ut. Kolla bara så att du inte har isolering under skruvarna ( enbart koppartrådar)
Åttioettan: Kan det vara en elektronisk dimmer? Jag skulle gissa att det är den som är trasig eller något vajsing med. Verkar iaf inte vara något generellt problem med halogenlampor som inte går att släcka när de är varma
Thomas_Blekinge: Sätt ett dubbelt uttag så har du kapacitet till vinkyl eller våffeljärn också
hydrolift: [bild] Denna euro stickpropp fick min faster rådet att sätta på en lampsladd tillsammans med en förlängning och sockerbit istället för originalmonterad "lampkontakt". Försäljningsstället är en kombinerad Elkedjan-butik och elektrikerfirma. Jag hade nog sålt ett färdigt sladdställ istället. :)
Strip: Jag har pratat med två elektrikerfirmor idag, den ena gav svaret att de brukar lägga 1,5 och säkra tio, men att det precis som ni säger inte funkar med långa avstånd. Den andra elektrikerfirman sade att de brukar lägga 2,5 och säkra 16. Jag skiter i det här nu och lämnar det med varm hand till de som installerar, det blir ändå inga jättepengar att spara på att köpa kabel själv.
DjAlbert: Oavsett önskat effektuttag måste installationen uppfylla kraven för frånkopplingstid, 5 s för huvudledning,och späningsfallet måste hållas rimligt. Så med 300 m huvudledning kanske du måste lägga 6mm2 och säkra 10/16A för att klara kraven. Detta är inget man kan gissa sig till, det måste mätas och räknas fram. Antingen accepterar man att det kostar att utföra en elinstallation
Claes Sörmland: Så nu har jag undersökt saken bättre. Kabeln med stickuttag som kom ut ur ett rör i väggen gick till en dosa och var där dragavlastad och ansluten via en skruvplint. Jag kopplade ur eländet. Med stor sannolikhet så är denna sladd den gamla anslutningen till en ursprunglig tvåfastvättmaskin eftersom att den hade fyra ledare och två faser finns dedikerade för tvättmaskin i
tommib: Det är förvisso helt riktigt att "alla LED ska seriekopplas", om man menar specifikt att alla LED drivs med konstantström. På något sätt tror jag inte att det var denna mycket specifika mening säljaren åsyftade... Precis som Bo säger är det risk för att dimmerfunktionen inte blir så lyckad, man får helt enkelt se vad som passar ihop.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är "sköldpaddor hela vägen ner" ("It's turtles all the way down...") ;) Själv så byggde jag ju min egen testutrustning av lite motstånd och ljudingången till en laptop, men det är kanske att ta i för gemene man... ;)
Tobbe_3: När man får in śåpass många möss.. Då måste man besiktiga elanläggnińgen kring proppskåpet eftersom dom gnager på isoleringen. Det innebär att anläggningen har en ökad brandrisk. Man bör även täta så att inte angreppen kan fortsätta.