Hej!
Vet at detta inte riktigt är en byggfråga men tänkte att det finns så många som är duktiga på el här!
Jag har köpt en gammal klocka från 1956 (Flipklocka Cifra 5 från Solari)som saknar dess strömsladd. Behöver nu hjälp att hitta rätt typ.
Har infogat ett antal bilder nedan:
Från orginalmanualen, min klocka är med slave connector.
Från insidan av klockan
På understa bilden ser ni själva kontakten. Så behöver alltså en ände med två "hål".
Stort tack om någon kan hjälpa till!
Mvh
Nore
Vet at detta inte riktigt är en byggfråga men tänkte att det finns så många som är duktiga på el här!
Jag har köpt en gammal klocka från 1956 (Flipklocka Cifra 5 från Solari)som saknar dess strömsladd. Behöver nu hjälp att hitta rätt typ.
Har infogat ett antal bilder nedan:
Från orginalmanualen, min klocka är med slave connector.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från insidan av klockan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På understa bilden ser ni själva kontakten. Så behöver alltså en ände med två "hål".
Stort tack om någon kan hjälpa till!
Mvh
Nore
Hej,elmont skrev:
Tack - det jag behöver är alltså själva strömkabeln som går från klockan till eluttaget. Antar att den behöver ha någon form av transformator? Stiften passar väl in i min strömkabel till apple TV 4. Vad händer om jag testar att koppla in den?
//Nore
Det står ju något om att man kan köra den som slav men att man då måste dra DC till installationsplatsen. Gissningsvis från en klocka som då är master. Ska du köra en ensam klocka skall den köras på 110-220 VAC (?). Du måste ha någon mer anslutning för detta annars är det bara en slav.
Det är väl ett sekundärur du har och det ska kopplas in med 24 eller 48 V. Huvuduret var, om jag inte mins fel, en rätt stor klocka som skickade ut pulser med jämna mellanrum.
Ps
Du kan alltså INTE koppla klockan till nätspänning.
Ps
Du kan alltså INTE koppla klockan till nätspänning.
Som elmont skriver måste du ordna något som ger en puls på ca: 1 s varje minut så att mekanismen stegar. Som blecken ligger nu mellan 1-2-3-4 ska det isf vara 48 VDC men om det passar bättre med 24 VDC får du flytta om mellan skruvarna där enligt vad som syns på spolens figurer.
Tack för alla svar. Ni har helt rätt att det är en "slav" borde man kanske listat ut självGK100 skrev:
Har hittat den typen av slave master som jag behöver för att kunna driva klockan. Men då den är ett loppisinköp vill jag gärna se att klockan fungerar som den ska innan jag köper. Kan jag på något sätt kolla att elektroniken är hel? om det visar sig att exempelvis spolen än trasig, går denna att byta isf?
Tack igen!
//Nore
På den tekniska beskrivningen står det ju även 12V se om det går att koppla om den för 12V drift och lägg på spänning från ett bilbatteri ca 1 sek så ser du om den stegar fram.
Är det en "slave" så står det ju DC 12-24-48V, alltså likspänning.GK100 skrev:
som snuttjulle skriver så borde den ju då fungera via ett bilbatteri eller en vanlig DC adapter som ger ut 12VDC.
På spolen eller rättare spolarna står ju 24 och 48 V alltså läggs de i serie (som nu 48 V) eller parallellt för 24 V med byglingar på skruvplinten. Så ska TS ha den i drift senare kanske 24 V läget är vettigt. Men som test går det säkert bra med 12 V också för att se om allt funkar.
Har man instrument går det fint att kolla spolarnas motstånd som är angett på dem som 10400 ohm per styck. Alltså som de ligger nu i serie 20800 ohm mellan skruv 1 och 4.
Har man instrument går det fint att kolla spolarnas motstånd som är angett på dem som 10400 ohm per styck. Alltså som de ligger nu i serie 20800 ohm mellan skruv 1 och 4.
Klart det går att fixa. Men det är väl inte så sannolikt att du hittar en reservspole så i så fall lutar det åt att du får linda om spolen. Alternativt kanske köra på en av de två lindningarna. Men börja med att kontrollmäta spolen innan du oroar dig för om den är bränd eller inte.NoreTor skrev:
Den verkar vara kopplad för 48V i dagsläget.
Det ska inte vara spänning konstant på spolen!
Jaga tag på ett begagnat centralur,
Finns nyare och gamla modeller. hittade ett par bilder på nätet.
En puls i ca 1sek varje minut brukar det vara på ur.
två pulser i minuten (var30:e sekund) har jag för mej det var på endel stämpelur. även vissa klockor , har för mej att det var sådana klockor på SJ
Det var länge sedan (minst 12-15år) jag senast höll på med stämpelklockor och centralur.
Ericsson KA 100/105 tror jag centralur hette....
Leta sedan på några fler ur så kan du bygga ett gamalt centralurssystem
Det ska vara det klassiska ticket varje minut.....
Det ska inte vara spänning konstant på spolen!
Jaga tag på ett begagnat centralur,
Finns nyare och gamla modeller. hittade ett par bilder på nätet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En puls i ca 1sek varje minut brukar det vara på ur.
två pulser i minuten (var30:e sekund) har jag för mej det var på endel stämpelur. även vissa klockor , har för mej att det var sådana klockor på SJ
Det var länge sedan (minst 12-15år) jag senast höll på med stämpelklockor och centralur.
Ericsson KA 100/105 tror jag centralur hette....
Leta sedan på några fler ur så kan du bygga ett gamalt centralurssystem
Det ska vara det klassiska ticket varje minut.....
Klicka här för att svara