Byggahus.se
Ibland undrar man om yrkesstoltheten inte finns längre?

Har installerat JFB nyligen och hittade ett fel, som är två olika fel!

Eftersom nolla saknats i pannrummet har man byglat PE & N.
Dessutom har man monterat tre separata säkringar ist för en trepolig :surprised:

Jag behöver råd och ideér hur jag ska få in en nolla i 20mm vp röret.
Längd ca 15m och flertalet böjar i betongbjälklag.
Det tar stopp ca 6m från respektive håll.

20160714_212045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 20A och 4mm2 kablar blir det i det närmaste omöjligt skulle jag säga...

Är det ett 20 mm rör och FK 1,5 mm2 så borde det gå. Enklast är att dra om alla trådar och använda dom gamla som dragtråd.

Det krävs 2 personer. En som drar och en som matar på. Det kan också vara bra att använda smörjmedel avsett för elinstallation och inte diskmedel och annat som stelnar i röret med tiden.

Patrick E skrev:
Är det ett 20 mm rör och FK 1,5 mm2 så borde det gå. Enklast är att dra om alla trådar och använda dom gamla som dragtråd.

Det krävs 2 personer. En som drar och en som matar på. Det kan också vara bra att använda smörjmedel avsett för elinstallation och inte diskmedel och annat som stelnar i röret med tiden.
Det är 20A säkringar så då gäller 4mm2!

Så du installerade en JFB utan att först kontrollmäta anläggningen ;) :(

Rör sig trådarna i ändra änden om du rycker i dem? I så fall är det inte totalstopp utan du bör utan större risk kunna använda trådarna som dragtråd för att dra i fem nya. Kontrollera dock area och säkring om det går ihop. Om det måste vara 4 mm² blir det ju lite trångt men det ska gå, används smörjmedel. Om det kniper kan PE och N vara 1.5 mm² om det går dimensioneringsmässigt.

Min allra första fråga är varför sitter det säkringar i pannrummet 15 meter från elcentralen?
Är dom tänkta som arbetsbrytare?
I så fall är det bättre att byta ut säkringarna till en arbetsbrytare.

Vad är det för säkringsstorlek i matande ände (i elcentralen)?

Tack för alla svar!

Anläggningen ohm-mättes innan installation utan Vp ansluten.. Vp ska vara utan anslutning till JFB var tanken från början.

Vp byttes ut för dryga året sedan och kopplades in på befintlig arbetsbrytare bredvid.

Säkringarna sitter i motsatta hörnet i pannrummet, där PE + N är hopkopplade.
Troligtvis har denna anslutning varit till gamla oljepannnan med elpatron.

Vp är i centralen säkrade med 3x20A.

Vp kräver säkring 10-25A beroende på elpatron 0-9kW.

Hur stora är fastighetens huvudsäkringar (vid elmätaren)?

Säkringarna till panna/VP bör vara minst ett steg under huvudsäkringarna.

Eftersom säkringarna i centralen till VP är 20A så måste kablarna vara minst 4kvmm, samt att du kan byta ut 20A dvärgbrytarna i pannrummet till en kopplingsbox.

Ditt befintliga från röret ser ut att vara max 2.5 mm2 så något verkar inte stämma med vad som är gjort där. Och kommer du in med dragfjädern så långt från båda håll ska det inte vara något problem att som skrivs dra i nya med de gamla trådarna.

Vad är det för area på kabeln på bilden? Du borde klara dig med 16 A till VP och om det är 20 A i andra änden är det fel och som sagt ingen nytta med dessa säkringar i pannrummet.

anders07 skrev:
Det är 20A säkringar så då gäller 4mm2!
Jo, jag såg det senare :surprised:

sune73 skrev:
Anläggningen ohm-mättes innan installation utan Vp ansluten..
Jo jag tar tillbaka det där, sorry. Du hade inte upptäckt felet vid isolationsmätning mellan N och PE i centralen utan först efter att ha granskat anslutningen av VPn eller startat den.

Demmpa skrev:
Hur stora är fastighetens huvudsäkringar (vid elmätaren)?

Säkringarna till panna/VP bör vara minst ett steg under huvudsäkringarna.

Eftersom säkringarna i centralen till VP är 20A så måste kablarna vara minst 4kvmm, samt att du kan byta ut 20A dvärgbrytarna i pannrummet till en kopplingsbox.
Huvudsäkringarna är 25A. Kablaget är 4mm2.

En tanke jag fick var att kanske montera en JFB 30 eller 300mA istället för dvärgbrytarna som ändå skall bort.
Förutsättningen är ju såklart att jag får fram en nolla.

Med de dimensioner på trådar som du behöver så tror jag det blir svårt att få fram genom ett 20mm rör. Du bör nog titta på en lämplig utanpåliggande dragning med kabel.

Behöver den nya pannan 20A? Om man går ner till 16A är väl 2,5mm² ok?

Spika kabel, dra fram 5g6 så har du för framtida förbrukare också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.