2016-07-21 15.01.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15 armaturer och tre strömbrytare. skyddsjord grön gul, och nolla blå, är med hela tiden, sedan tänder brun en rad, svart en rad och vit en rad.

Först en dosa, sedan tre brytare och sedan till en dosa igen. Sedan går alla fem kablar igenom alla armaturer. Och man kan då antingen hålla sig till att tex svart tänder en rad eller att svart tänder dom 4 yttre armaturerna och en armatur i mitten.

Är detta ett ok sätt att koppla?

Anledningen till att jag inte vill dra tre rader till tre brytare separat, är att nu kan ja välja fritt vilken knapp som ska tända vilka armaturer( och det kan ju va bra om man ändrar sig någon gång.

Mikael_L
I princip är du på rätt spår i tankarna.

Men det som inte är schysst i den skiss du gjort är att gruppen blir uppdelad till strömbrytarna och sen går ihop igen.

Det du skapar här är en trefasgrupp med anslutna enfasobjekt, och det är alltså en enda grupp och ska alltså vara sammanhållen, åtminstone i början.

Om du tar upp trefasmatningen till en kopplingsdosa och därifrån skickar ner var fas för sig självt till en dosa med strömbrytaren och sen en tändtråd tillbaka så tror jag det blir rätt OK.

Det är ett ganska oortodoxt arrangemang så jag är inte helt bombsäker på om det är OK.
Men det känns ganska rätt. T.ex. är nolla och skyddsjord obrutna fram till första armaturen, nollor är inte "dubblerade" och kan tillåta slumpmässigt olika strömmar i olika vägar tillbaka.
Till varje strömbrytare går det obruten fas och tändtråd i retur vilket ger lika stora strömmar som tar ut magnetfältet i röret osv.

edit:
Lite märkning, t.ex. en dymoremsa på varje brytare och doslocket, med vilken säkringsgrupp det tillhör, samt att använda en trepolig säkring skulle vara jättebra.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jag skulle nog dra tre separata system. Det där blir ju bara fånigt för den oinvigde.

Kanske bättre att köra varje rad för sig, 5 lysrör, strömbrytare och till centralen.............

Mikael_L
fender stratocaster skrev:
Kanske bättre att köra varje rad för sig, 5 lysrör, strömbrytare och till centralen.............
Ja det är ju inte dumt, för då blir det straightforward och lättförståeligt.
Men det är nog inte omöjligt att få till något liknande det du började med, det är åtminstone vanligt att dra ut trefasmatningar på lysrörssträckor och lägga var tredje armatur på vardera fas.
Men ofta är det då lite större installationer och en kontaktor som tänder släcker för att orka med start och stopp-strömmarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.