14 849 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Kabelarea 10a ca 50m kabel
Sida 1 av 2
Jag har precis grävt ner ett minireningsverk och måste koppla in luftpumpen. Tanken är att ta ström från ett uttag i garaget där jag redan har en utgång genom väggen som är separat avsäkrat med 10A. Kabeln från centralen till aktuellt uttag är max 20m, därefter är det max 50m kabel till luftpumpen.
Jag hade tänkt att lägga en eklk 3G2,5, skulle detta bli rätt? Tar hellre till i överkant än balanserar på gränsen.
Om det har någon betydelse så är luftpumpen på mindre än 100w och eventuellt kommer det tillkomma en liten lampa vid reningsverket, dvs totalt mindre än 200w.
Jag hade tänkt att lägga en eklk 3G2,5, skulle detta bli rätt? Tar hellre till i överkant än balanserar på gränsen.
Om det har någon betydelse så är luftpumpen på mindre än 100w och eventuellt kommer det tillkomma en liten lampa vid reningsverket, dvs totalt mindre än 200w.
Med en så liten känd last fungerar det med 2,5 kvmm, men du får säkra ner kabeln. En B6A dvärg eller en 6A diazed fungerar. Du kan ju byta uttaget till en liten kapsling, det behöver du ändå göra eftersom installationen blir fast och således inte ska anslutas med stickpropp. I den kapslingen, som kan vara en liten IP65-klassad sak, kan du ha säkringen.
Angående kabelval så kan du lägga EKLK i mark, men den måste då ligga i rör. En jordkabel som t.ex EKKJ 3G2,5+2,5 kan du lägga direkt i mark. Den kan du hitta för 20kr/m på t.ex. biltema. Visserligen är den treledade EKKJn brun/svart/grå men i den här applikationen torde man kunna märka om en av ledarna som nolla...
Angående kabelval så kan du lägga EKLK i mark, men den måste då ligga i rör. En jordkabel som t.ex EKKJ 3G2,5+2,5 kan du lägga direkt i mark. Den kan du hitta för 20kr/m på t.ex. biltema. Visserligen är den treledade EKKJn brun/svart/grå men i den här applikationen torde man kunna märka om en av ledarna som nolla...
Tack för svaren!
Jag tolkar det som att det kanske går med 1,5mm2, men om man inte räknar på det ska man ta 2,5mm2. Jag har inte koll på förimpedansen och jag tror inte jag litar på resultatet om jag räknar på det själv, då jag helt saknar möjlighet att bedöma rimligheten i resultatet.
Jag tolkar det som att det kanske går med 1,5mm2, men om man inte räknar på det ska man ta 2,5mm2. Jag har inte koll på förimpedansen och jag tror inte jag litar på resultatet om jag räknar på det själv, då jag helt saknar möjlighet att bedöma rimligheten i resultatet.
Du kan tänka på möjligheten att välja kabel N1XV också den passar bättre i mark även om du har rör. Där uttaget sitter som du menar gå ut från kan det vara bra att istället sätta en dosa så du kan använda bra grejer för att koppla ihop och grena ut det hela när det blir olika areor. Och väljer du 2.5 mm2 ska mycket till om det skulle vara några problem med det oberoende hur man ser på det. Inte fel med 2.5 mm2 vid läggning i mark den gamla regeln för min area där var inte helt dum.
Du kan ju avsluta med ett "vattenkokartest" längst bort vid pumpen sen som facit.
Du kan ju avsluta med ett "vattenkokartest" längst bort vid pumpen sen som facit.
Japp, har väl räknat med att det kan bli en dosa för att kunna skarva ordentligt. Ibland är det dock så att det finns bra möjligheter att koppla vidare från uttag, jag har inte kollat närmre på hur de aktuella uttagen ser ut.
Jag ska kolla på N1XV, vad gör denna bättre?
Det blir väl till att beställa kabel ändå, 50m verkar inte vara så jättevanligt med mer än 25m i butiker för "vanligt" folk.
Jag ska kolla på N1XV, vad gör denna bättre?
Det blir väl till att beställa kabel ändå, 50m verkar inte vara så jättevanligt med mer än 25m i butiker för "vanligt" folk.
Skulle det vart mitt jobb så hade jag nog även funderat på 1,5mm2 kabel och avsäkrat 6A i matande ände om det behövs. Räcker ju lätt för detta lilla effektbehov.pjodden skrev:
Ja det finns ju 2 och 4A säkringar också, men då börjar det bli lite mer special som inte finns på hyllan och antagligen dyrare.
Ska det vara fast anslutet ute vid reningsverket, eller ett uttag. Är det ett uttag är jordfelsbrytare (JFB eller PSA) ett absolut måste. Men även vid fast inkoppling är det att rekommendera.
Det är en fast installation map att det är ett uttag som ska matas i pumpbrunnen, pumpen ansluts sedan med stickpropp.
Jordfelsbrytare finns redan i centralen.
Min elektriker är på semester så därför tänkte jag fixa detta själv och då går jag hellre upp i kabeldimension än att vara inne i centralen och pilla.
Jordfelsbrytare finns redan i centralen.
Min elektriker är på semester så därför tänkte jag fixa detta själv och då går jag hellre upp i kabeldimension än att vara inne i centralen och pilla.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Ekkj, nej n1xv.. Ekkj är förlegat idag.. En bra kabel men dyr jämfört med en pexisolerad
Om du har ca 0.5 Ohm i förimpendans i matande central så kan du ha ca 125 meter 1,5mm2 och B10A dvärgbrytare.
Så om du går upp på 2,5mm2 som är minsta arean för markkabel t.ex EKKJ lr N1XV så klarar du dig garanterat, om du nu inte bor långt ut i obyggden och har bortåt 1,5 ohm i centralen..
Så om du går upp på 2,5mm2 som är minsta arean för markkabel t.ex EKKJ lr N1XV så klarar du dig garanterat, om du nu inte bor långt ut i obyggden och har bortåt 1,5 ohm i centralen..