GK100
GK100: Verkar vettigt om du gör som Tobbe_3 skriver, dvs CEE-intag till liten kapsling på insidan med tvåpolig JFB och tvåpolig dvärgbrytare som du tar ut från vidare till vad du nu vill ha i containern. Se till att du får en bra förbindning från jord i denna inkommande anslutning till stommen och övriga delar som är lämpliga att binda ihop. Då har du ett bra utgångsläge oberoende om du
6 svar · 3,6k läst
E
elmont: Till 6 kW drar man lämpligen 5G1.5 mm2, det får man igenom "alla" rör om dom inte är skadade.
6 svar · 3,5k läst
T
thestaar: Ja absolut :)
4 svar · 1,2k läst
T
Tobbe_3: I fallet med den tvåpoliga automatsäkringen är det viktigt att man köper en " riktig" 2 polig automatsäkring. Man får absolut inte montera en säkring märkt 1 p + n. Den ser likadan ut men innehåller endast en säkring + en strömställare.
3 svar · 7,7k läst
L
lindskogaren: Tack för svaren! Nu har jag i och för sig inte plockat isär en nexa-mottagare, men jag gissar att den i princip består av relä + enkel 433MHz-mottagare + en relativt simpel icke-switchad nätdel. Känns som rätt riskfria grejer. Hade gärna blivit av med dom också, men av någon anledning så litar jag på dom. Kanske är den högst begränsade peakströmmen. Laddarna blir ju rejält varma
3 svar · 2,9k läst
vespaman
vespaman: Jag beställer en "mjukis" på en gång!
65 svar · 8,0k läst
O
Odjuret: Jag låter jfb skydda nästan hela anläggningen, förutom utomhus, badrum och VVP. Dessa sitter bakom varsin jfb. Kylen delar säkring med taklampan så man märker om säkringen löst ut....
13 svar · 10,2k läst
Y
yuphin: [citat] OK tack, antar att det inte kommer följa med kabel och stickpropp?
19 svar · 3,8k läst
·
P
pr95: https://www.youtube.com/watch?v=uFTQxWlMGeE
0 svar · 883 läst
T
Tobbe_3: Jag är tveksam till dit upplägg eftersom NEXA inte kan hantera trappkoppling.
8 svar · 4,6k läst
·
Ö
öringen: ok. tack
14 svar · 16,3k läst
C
camaro1969: [bild]
115 svar · 11,2k läst
·
C
115 svar · 11,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nja, tex. Eljo trend basic klarar sig utan nolledare http://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/trend/trend-rorelsevakt-basic
7 svar · 1,7k läst
·
Müssli
Müssli: Om du har spänning i kablarna kanske en enkel Phasen fungerar? http://www.elma-instruments.se/_se/Produkter/Lists;Direct//p/7392016012959?shop.product.id=7392016012959
5 svar · 8,9k läst
·
Y
Yrrol: Hitta din elmätare och kolla huvudsäkringarna vid den
3 svar · 1,4k läst
F
f91jsw: [citat] Ja, killen som var här sa att de föredrog det. Dock finns det inte plats för separat normkapsling i skåpet så i så fall måste hela panelen bytas. Så i första hand skulle jag vilja byta bara brytaren.
3 svar · 1,6k läst
·
P
pnilz1: [citat] Ja för kopplingsschemat visar alltid strömställaren i frånslaget läge.
8 svar · 3,5k läst
·
A
AfrooDite: [citat] Huset hissades och det gjordes en ny torpargrund för ett par år sedan. Finns tidigare tråd; Lutande plintar, råd mottages
15 svar · 17,9k läst
·
R
Rolle85: tack.
9 svar · 6,3k läst
·
T
Tobbe_3: En normal trefas motor använder inte nollan. Däremot kan det finnas annat på en maskin som kräver Nolla. Det kan vara manöversystem, broms magneter och belysning som matas med 230 V. Svetstransformatorn bör kolla på märkning om nolla krävs. Där finns nog olika varianter. Tyvärr förekom det en del farligt fusk ihop med semko 17 där man använde skyddsjorden som PEN ledare. Med en
4 svar · 3,3k läst
Ramnemark
Ramnemark: Ja allt är ser bra ut och är godkänt :)
10 svar · 7,5k läst
R
Robin_: Vit eqlq easy 5x2,5mm har jag för mig.
6 svar · 4,7k läst
E
erber: Stort tack för tipset om Jula. Inte tänkt på att de säljer denna typ av material. Dessutom ganska bra pris på dimmern. Ny lyser det så fint. Dock fick jag problem med dragningen av tråd. Dragfjädern fastnade inne i väggen när jag skulle dra matarspänning till dosan och dimmern. Det ställde ju till det. Och jag tror jag orsakade en spik i elnätet pga av svordomarna. erber
6 svar · 3,5k läst
·
P
Peter_K: Den här kabeln ligger iof i ett rör nästan hela vägen men skulle ändå inte gå att dra ur. Får väl ta smällen och öppna upp väggen om nåt skulle hända.
9 svar · 5,5k läst
·
C
Caroline_a: Uppdatering: Vi löste det genom att köpa nytt motsvarande fast av märket Nexa. Köpte både ny sändare och mottagare och nu lyser det igen. Tack ni som hjälpte till!
8 svar · 5,3k läst
·
Y
ylletröja: Bo har helt rätt. Du kommer att ta död på batteriet avsevärt fortare om du lyckas få till din önskade timerfunktion. Många tänker fel kring detta även när det gäller telefoner, läsplattor mm. Ju oftare du laddar desto längre håller batteriet skulle man lite förenklat kunna säga. Djupurladdning, där man gång på gång tömmer batteriet till max, är det snabbaste sättet att ta
3 svar · 7,2k läst
jlind74
jlind74: Den lyften (242PE) går även att få med 1-fas motor (specialbeställning) och då krävs 16A. Om du tittar på 242A modellen så ser du att den är märkt 230V / 2200W / 16A. Med trefas motorn bör det inte vara några problem att köra på 10A säkringar.
5 svar · 2,8k läst
J
Johnsa: Då tror jag att jag förstår hur de gjort. Det är framdraget för lamputtag mitt i rummet (i taket) men någon tidigare ägare har fått för sig de inte ville ha lampa i taket så de har satt en kopplingsdosa och dragit kabeln till ett "vanligt" eluttag (högt upp på väggen) där de satt julgransbelysning som styrs av lampknappen istället.. Härligt >_< Halva rummet hade tidigare trägolv
5 svar · 1,8k läst
·
GK100
GK100: Ryck lite i blå och röd nere vid dimrarna och se om det är de som mynnar ut i taket, med stor sannolikhet är det så och då behöver man inte tveka mer på detta enkla jobb. Verkar som tidigare lampa varit kopplad till sockerbiten med blå som tändtråd och andra bara parkerad i ubåten bredvid.
7 svar · 2,0k läst
·
prototypen
prototypen: Hög tomgångspänning är BRA då det är lättare att tända och lättare håller bågen tänd. Enfas + likriktare är inte någon bra konstruktion då det ger en pulserande likström. Med en rejäl drossel blir det bättre men varför har inte tillverkaren lindat en trefastransformatorer i stället? Protte
7 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.