Ska slå upp några väggar för att skapa ett litet kontor där det ska stå ett par datorer och skrivare bland annat och behöver något eller några nätverksuttag. Min önskedröm är att någon ger mig en länk där det finns ett vägguttag som kabeln redan sitter fast i men jag anser att det är nog ganska svårt på grund av att alla vill ha olika längder på kablar. Nästa förhoppning är att det finns "snabbkopplingar". Det jag känner till är bara lös kabel, tång, bra syn och mycket tålamod.

Oavsett lösning, bör cat 6-sladden ligga i rör? och ifall man nu vill ha flera uttag, ska varje sladd ligga i separat rör? Är på väg till affären inom en timme så tacksam för alla tips! Är det värt att dra några extra kablar för framtiden redan nu, eller är det enklare att använda en switch när behoven ev ökar?

Krav för slang tror jag inte finns men jag skulle rekommendera dosor och gärna 20s flexslang.
Finns kompletta nätverksuttag med lexcom kontakter vilka är extremt smidiga att montera och ansluta.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Lexcom / Acatassi uttagen klarar vem som helst att kontaktera, ytterst enkla att hantera. Kan nästan tycka att de gamla uttagen är något enklare än de nya "S-One" (Elbutik har bara S-One i 12-pack dessutom)

https://www.elbutik.se/product.html/modularjack-kat-6-dpm
https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjack-s-one-dpm-rj45-cat6-utp-styck/12-pack

Uttagsplattor funkar till båda modellerna men skall man ha patchpaneler så bör man välja en panel anpassad till antingen nya eller gamla kontakten.

Jag valde att köpa 20 mm PM-Flex med 2 st cat6 kablar fördragna. Lite svårt att hitta 20mm slang, 16mm är vanligare. Jag beställde slangen från elgrossisten.se.Dock har jag inte hittat någon som säljer på löpmeter. En rulle (100 meter) kanske blir för mycket i ditt fall. Men det är väldigt smidigt, med 20mm slang ökar sannolikheten att det går att dra om kablarna om det skulle behövas. Tänk på att du skall ha solid kabel.

Sen är det som JLov skriver plättlätt att sätta lexcom. Det enda verktyg som krävs är en liten avbitare. Jag gjorde det själv för första gången i måndags.

Redigerat:
Lexcom låter intressant, har inte klämt en datakabel på över tio år, är detta något relativt nytt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.