Hej,
Jag kommer att få bredband installerat snart och jag har inget uttag i direkt anslutning till där jag vill installatören skall montera modemet.
Jag har ett par meter längre bort ett uttag i väggdosa.
Kan jag på något bra sätt ta ut en utanpåliggande kabel från väggdosan och klamra längs sockel-listen till ett nytt utanpåliggande uttag vid modemet?

Alltså, hur får jag ut en klo-kabel från ett uttag monterat i väggdosa?
Kan jag sedan dra en sådan kabel i en sockellist med inbyggd kabelränna?

Tacksam för input!

Mitt råd är att, sätt en förhöjningsram där uttaget sitter och spika en kulo efter golvsockeln till den plats där du ska ha modemet och sätter där ett nytt utanpåliggande uttag.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
L
Kolla i uttaget i dosan var ledningarna kommer från sedan kan du snedborra dig in till dosan. Sätt en utanpåliggande kulo dosa och dra ledning från den.

tommib
Varför skulle det vara bättre än elmonts förslag ovan? I hans förslag förstör man inte dosan. Det är väl en sak om man kan dra en ny slang dolt, men att gå ut till en kulodosa är som att gå över ån efter vatten.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag behöver också gå vidare ifrån ett infällt uttag med utanpåliggande i sommarstugan. I det infällda uttaget finns markeringar för att göra hål för kabel, då borde väl inte förhöjningsram behövas? Det finns plats att snedborra innanför uttagskåpan in i dosan men då gör man ju onödigt hål. Att dra enkelisolerade kablar över metallringen känns dumt men att låta kabeln gå oskalad igenom metallringen kanske kan vara ett alternativ. Vad är ok? Lokala elfirmans elektriker brukar typ koppla lysrör i mataffärer så jag vill veta vad jag ska säga till honom att göra...

L
tommib skrev:
Varför skulle det vara bättre än elmonts förslag ovan? I hans förslag förstör man inte dosan. Det är väl en sak om man kan dra en ny slang dolt, men att gå ut till en kulodosa är som att gå över ån efter vatten.
iofs begriper jag inte helt vad elmont menar. Men sätter man en ram under det infällda uttaget, hur blir det i snygghetsgrad? Finns det ramar som förvandlar infällda uttag till utanpåliggande? Och sedan borra in sig med ledning i uttaget då?
När jag funderar på det så kan man också, montera ett doslock med uttag för ledning platt på mot väggen.
Jag försöker uppnå en så platt design som möjligt. http://www.elbutik.se/PICTURE/141893-43-1426112_bEXjab.jpg

Så ser det ut okej innan frun målade på det..:-)
Dubbel eluttag på vägg med synliga målarfärgskladdar runtom innan målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Lolight skrev:
iofs begriper jag inte helt vad elmont menar. Men sätter man en ram under det infällda uttaget, hur blir det i snygghetsgrad? Finns det ramar som förvandlar infällda uttag till utanpåliggande? Och sedan borra in sig med ledning i uttaget då?
När jag funderar på det så kan man också, montera ett doslock med uttag för ledning platt på mot väggen.
Jag försöker uppnå en så platt design som möjligt. [länk]
Det blir inte särskilt snyggt nej. Det blir inte lösningen med kulodosa eller näslock heller. Det snyggaste är förstås att fräsa in ett nytt rör och en rotdosa. Samtidigt blir det nog inte särskilt mycket fulare än det utanpåliggande uttaget några meter bort, tror t.o.m. att det är så man gör för att få utanpåliggande Exxactuttag.

Som Bo påpekar så finns det infällda uttag som tillåter kabelutlopp. Att skaffa ett sådant är kanske bästa kompromissen.

Är det ett nätverkuttag som de ska sätta upp och leverantören tillhandahålla en router, då kan du ta en längre nätverkssladd mellan deras uttag och din router.

Det kan också vara ett alternativ om det är möjligt.

Andy78 skrev:
Är det ett nätverkuttag som de ska sätta upp och leverantören tillhandahålla en router, då kan du ta en längre nätverkssladd mellan deras uttag och din router.

Det kan också vara ett alternativ om det är möjligt.
Är nog mediaomvandlaren (fiberterminering och med switch/RJ45) som avses och som kräver eluttag, sedan brukar det vara 1,5-2m lång sladd på nätadaptern.

Hej,
Det är mediaomvandlaren det handlar om.
Den kommer att monteras en bit från uttaget som sagt, vill ha minimalt med böjar på fibern.

Jag tackar för era tips - jag kan temporärt lösa det med förlängningssladd (det är i en stor garderob) men jag är mycket rädd denna lösning blir permanent..

Tack för era tips!

Varför inte bara sätta mediaomvandlaren närmare uttaget? Fibern går att dra i en duct alt kabellist fram till lämplig placering. Böjar är inga problem med fiber så länge de inte är för skarpa.

Många sätter ett fiberjack där ducten kommer in och sedan drar man villapatch (fiberkabel) till plats för medieomvandlare. Finns färdiga kablar med fiberkontakter på minst 15 m.
Vissa fiberleverantörer har t.ex. upp till 5 m villapatch som standard i installation och sedan xx kronor för längre avstånd.
Och man kan med villapatch även passera väggar.

Också en möjlig variant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.