2 035 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad för dimmer??
Du får se upp med det vredet sajjen länkar det ger 1-10 V och donet tar 0-10 V så det kommer inte dimma under 10%. Leta efter ett vred som ger rätt utsignal eller i detta fallet går det fint med ren pot och ta 12 V från donets AUX-utgång.
Jag tror inte ens att man behöver ta något från AUX, utan man kopplar bara potentiometern mellan de två 0-10V terminalerna. Har för mig att det ska vara en 100K linjär pot....
Det var ju något här med 1-10V vs 0-10V där den ena var en source och den andra var en sink. Det var inte riktigt så enkelt som man önskade.
Det var ju något här med 1-10V vs 0-10V där den ena var en source och den andra var en sink. Det var inte riktigt så enkelt som man önskade.
Hade drivdonet varit 1-10 V ska det inte behövas mer än en pot för dimningen och det som troligen sitter i dessa kombi pot och tryckströmbrytare är kanske bara en pot i vissa och en liten kretslösning för bättre kontroll av "sink" från donen i andra. Drivdonet TS länkade verkar tydligt märkt som 0-10 V och borde innebära "source" dvs aktiv matning 0-10 V eller PWM 10 V där.
Svårt att avgöra när oftast tekniska beskrivningarna i de här fallen är helt undermåliga och verkar bygga på att man bara ska para utrustning inom samma tillverkares serier. Just 1-10 V verkar dock de flesta skriva i sammanhang där de funkar dvs som "passiv pot" och med matning från don.
Kollade på MW donet som hade en lite bättre info tillgänglig och såg att det jag skrev om att använda AUX för matning för 0-10 V är fel så gör inte det. Syns både på principblockschemat och i en textnot att det kan bli dåligt.
Svårt att avgöra när oftast tekniska beskrivningarna i de här fallen är helt undermåliga och verkar bygga på att man bara ska para utrustning inom samma tillverkares serier. Just 1-10 V verkar dock de flesta skriva i sammanhang där de funkar dvs som "passiv pot" och med matning från don.
Kollade på MW donet som hade en lite bättre info tillgänglig och såg att det jag skrev om att använda AUX för matning för 0-10 V är fel så gör inte det. Syns både på principblockschemat och i en textnot att det kan bli dåligt.
Klicka här för att svara