Hej
Håller på att sätta upp en brädvägg som tillsammans med reglarna blir 4,4 cm tjock. Nu behöver jag ju då flytta ut eluttagen 4,4 cm också, och vet inte om detta är något jag får lov att göra själv?
Räcker det med att bara sätta dit en ROTdosa/multidosa eller måste man ha nån typ av slang/rör också, känns som dosan fyller den funktionen? Jag måste alltså koppla loss kablarna från befintliga dosan för att få dit ROTdosan? (Hade gärna sluppit det) Är det något mer jag måste göra eller är det såhär "enkelt"?
Men den viktigaste frågan, får man lov att göra detta själv? Vill inte riskera att försäkringar inte täcker eller bryta mot några lagar.
Håller på att sätta upp en brädvägg som tillsammans med reglarna blir 4,4 cm tjock. Nu behöver jag ju då flytta ut eluttagen 4,4 cm också, och vet inte om detta är något jag får lov att göra själv?
Räcker det med att bara sätta dit en ROTdosa/multidosa eller måste man ha nån typ av slang/rör också, känns som dosan fyller den funktionen? Jag måste alltså koppla loss kablarna från befintliga dosan för att få dit ROTdosan? (Hade gärna sluppit det) Är det något mer jag måste göra eller är det såhär "enkelt"?
Men den viktigaste frågan, får man lov att göra detta själv? Vill inte riskera att försäkringar inte täcker eller bryta mot några lagar.
Jag skulle inte rekommendera att bara köpa längre skruvar - glipan som blir oisolerad blir för lång. Köp lämpligt antal förhöjningsringar till dosan istället.
t ex dessa: http://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa
t ex dessa: http://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa
Medan jag letade fram länk till påbyggnadsringar (samma länk) så han krillek skriva ungefär det jag tänkte skriva.
Det får inte finnas något tomrum mellan dosans ytterkant och utsidan av väggen, mao så ska apparaten tryckas mot dosans ring (eller förhöjningsring(ar)). I TS fall blir 28+13+2(/4) förhöjningsringarna bra val om det blir 44mm utbyggnad.
Vid användning av 13 & 28 ringarna så skruvas ringen fast med befintliga skruvar samt två nya skruvar till apparaten, medan 2 & 4 ringarna skruvas fast tillsammans med apparaten med befintliga skruvar om man inte tar för många förhöjningsringar på en gång men då är det bättre med 13/28 ringen.
Det får inte finnas något tomrum mellan dosans ytterkant och utsidan av väggen, mao så ska apparaten tryckas mot dosans ring (eller förhöjningsring(ar)). I TS fall blir 28+13+2(/4) förhöjningsringarna bra val om det blir 44mm utbyggnad.
Vid användning av 13 & 28 ringarna så skruvas ringen fast med befintliga skruvar samt två nya skruvar till apparaten, medan 2 & 4 ringarna skruvas fast tillsammans med apparaten med befintliga skruvar om man inte tar för många förhöjningsringar på en gång men då är det bättre med 13/28 ringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 904 inlägg
Huruvida du enligt lagens mening får göra detta jobb kan sysselsätta juridiker ett bra tag. Man får byta ett uttag men frågan är om det innefattar att flytta ut det 4 cm, om man nu kan tala om flytta. Hur som helst, det viktiga, och det som försäkringsbolag är mer intresserad av är om du kan flytta ut det fackmannamässigt utan att lämna spår av tvivelaktiga lösningar.
En sådan tvivelaktig lösning är att lämna ett stort gap mot väggmaterialet utan skydd, så det gäller att läsa alla svar i en tråd för att sålla fram med mest korrekta eller minst felaktiga
1) Distansringar är då en lämpligt lösning, om du kan hitta tillräckligt långa dosskruvar av den sort som används i dina befintliga dosor - det lär finnas tre varianter, M-gänga, trägänga etc.
2) Att sätta en rotdosa över som du tänkte är också en möjlig lösning.
3) Beroende på hur din vägg och rördragning ser ut kan det till sist vara en enkel operation att hugga fram röret en halvmeter upp och lyfta fram det till en ny dosa i liv med nya väggen.
I de två första alternativen bör man kunna komma åt originaldosan för omdragning av ledare vilket kan bli lite besvärligt.
En sådan tvivelaktig lösning är att lämna ett stort gap mot väggmaterialet utan skydd, så det gäller att läsa alla svar i en tråd för att sålla fram med mest korrekta eller minst felaktiga
1) Distansringar är då en lämpligt lösning, om du kan hitta tillräckligt långa dosskruvar av den sort som används i dina befintliga dosor - det lär finnas tre varianter, M-gänga, trägänga etc.
2) Att sätta en rotdosa över som du tänkte är också en möjlig lösning.
3) Beroende på hur din vägg och rördragning ser ut kan det till sist vara en enkel operation att hugga fram röret en halvmeter upp och lyfta fram det till en ny dosa i liv med nya väggen.
I de två första alternativen bör man kunna komma åt originaldosan för omdragning av ledare vilket kan bli lite besvärligt.
Tack för alla tips!
Jag tror faktiskt inte jag vågar göra det själv, kommer bara va orolig att nått ska ha blivit fel, att jag blivit brottsling och och försäkringar inte täcker om det händer något.
Får bygga in den på ett snyggt sätt instället. Uttagen syns inte direkt så det gör inte så mycket.
Tack för alla snabba svar med bra ideer!
Jag tror faktiskt inte jag vågar göra det själv, kommer bara va orolig att nått ska ha blivit fel, att jag blivit brottsling och och försäkringar inte täcker om det händer något.
Tack för alla snabba svar med bra ideer!
Jag gjorde något liknande i nya köket. Vi satte en 30mm bänkskiva som stänkskydd bakom diskbänken. För att få ut eldosorna i nivå så satte jag rotdosor över som jag kapade bort botten på. Effekten blir som en väldigt lång (30mm) förhöjningsring. Lite bökigt om man behöver komma åt och byta trådar men det går.
Det finns en speciell dosa som är öppen i botten för just det här ändamålet. Dosans främre del är med samma diameter som en vanlig apparatdosa medans den "bakre" delen är lite smalare så att den passar in i en befintlig dosa och man fäster den med skruvarna på originaldosan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad dom kallas, men jag har själv köpt genom min vanliga grossist.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om det är gipsvägg så tycker jag att det är mest seriöst att gå på Bos alternativ 3. Hugg fram slangen och montera en ny dosa.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara