Har en IP44 dosa i nya badrummet med tre faser framdragna. Endast två används. En till torktumlaren och en till tvättmaskinen. Givetvis delar dom på samma nolla i dosan för det är ju så man kopplar när man har fler faser. Den kopplingen (en svart liten klämkoppling) smälter och det blir kortis. Har hänt två gången nu under loppet av ett par år. Har köpt nya maskiner också. Miele bägge två men med samma resultat. Har mätt att det är 400v mellan faserna så allt verkar riktigt.
Vad skall man göra? Och vad beror det på?
Vad skall man göra? Och vad beror det på?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Vad är det för typ av kopplingsklämma? Kanske en bild
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
och båda maskinerna är enfasmaskiner och kopplade därefter?
Det är jag som kopplat men behörig som godkänt. Jag är dessutom utbildad elektriker som bytt yrke.
1,5mm2, FK avsäkrat med 10A.
Från början satt det en sockerbits skena som följde med dosan. Den smälte vid nollan (då trodde jag att det berodde på att jag ej dragit skruvarna). Därför satte jag i en klämkopplingar som nu också smält vid nollan.
Är sugen på att märka om den lediga fasen med blå tejp och koppla om den som en extra nolla. Vet att man inte får göra så men man vill ju inte ha brand.
1,5mm2, FK avsäkrat med 10A.
Från början satt det en sockerbits skena som följde med dosan. Den smälte vid nollan (då trodde jag att det berodde på att jag ej dragit skruvarna). Därför satte jag i en klämkopplingar som nu också smält vid nollan.
Är sugen på att märka om den lediga fasen med blå tejp och koppla om den som en extra nolla. Vet att man inte får göra så men man vill ju inte ha brand.
Hjälper inte med extra nolla när grundorsaken som skrivits är/har varit dålig kontakt. Se till att få friska ändar på alla trådarna och välj gärna en annan typ klämma tex de nu vanliga öppningsbara Wago 221/222. Vill du inte ha brand är det viktigaste att du blir klar över orsaken.
Någon elektriker kan aldrig "godkänna" någon annans arbete. Och är du utbildad elektriker bör du veta att du aldrig får mer än max 10 A om du har två faser och nolla och det ska alla anslutnings/kopplingsdon lätt klara
Så det lutar nog mot felaktigt matr och/eller felaktigt utförande. Skaffa Wago 222 och koppla med för dom är svåra att göra fel med och var noga med hur du skalar upp ledarna.
Så det lutar nog mot felaktigt matr och/eller felaktigt utförande. Skaffa Wago 222 och koppla med för dom är svåra att göra fel med och var noga med hur du skalar upp ledarna.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Dubbla nollor kommer ju isåfall öka brandrisken så det är väl en dålig idé kan vara läge att kolla plint i matande ände oxå dock bör dej ju vara där det har smält som problemet ligger
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag är ingen elektriker man jag hade nog inte valt en sån där dosa överhuvudtaget. Måste ju vara bättre med en fast plint. Torix på fåtrådiga och fintrådiga blandat låter lite epa.
Ja, du borde byta dosa. Speciellt med tanke på att dragavlastningarna är trasiga på bägge kablarna.
Byt alla toppklämmor till Wago 221 som GK100 föreslår, de är överlägset bäst. Dessutom är de godkända för RK vilket är vad du har i anslutningskablarna från maskinerna. Jag misstänker starkt att de toppklämmor du har använt (Rutab?) inte är godkända för RK.
Och sätt en ubåt på den oanvända fasledaren.
Byt alla toppklämmor till Wago 221 som GK100 föreslår, de är överlägset bäst. Dessutom är de godkända för RK vilket är vad du har i anslutningskablarna från maskinerna. Jag misstänker starkt att de toppklämmor du har använt (Rutab?) inte är godkända för RK.
Och sätt en ubåt på den oanvända fasledaren.