17 202 läst ·
74 svar
17k läst
74 svar
Hur många Jordfelsbrytare bör jag ha? i nybyggt hus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Av det som framkommit i senare inlägg med mätarskåpet på utsidan garaget och 10 meter till huset central så låter det absolut som lämpligt med en central i garaget. Det är heller ingen stor grej, ingen extrakostnad att tala om, ingenting att fundera så mycket över.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, det var det jag menade, men jag ser nu att jag inte skrev det explicit. Det är alltså ingen fördel, och en ganska stor nackdel att låta en JFB täcka en central i garaget, eftersom man då måste mata garagets central från huset, vilket ger 10m ToR, helt i onödan.Bo.Siltberg skrev:
Samma sak med att mata strömkrävande apparater (elbil) i garaget, eftersom man då behöver en grov matning tillbaka från huset till garaget. En matning som man kan få kort och bra ifrån mätarskåpet direkt.
Stora nackdelar med att blanda in huset, och inga direkta fördelar alltså.
Okej, tack för kompletterande svar och förtydliganden.
Följande är jag inne på nu.
JFB1 = I princip allt inomhus
JFB 2 = Allt i garaget (inkl laddare till elbilen då) - OBS egen central
JFB 3 = All utomhusbelysning (plus att jag ber elektrikern lägga in något av det som är inomhus även på denna, efter hans förslag)
Sedan siktar jag på att bergvärmepumpen lyckas hamnar utanför jfb men att den på något sätt signalerar till larmet eller ngt annat om problem uppstår, ber elektrikern fixa ngt där.
Sedan vad gäller astrour så kommer jag använda det som ingår till att sköta 2 slingor inomhus, främst för spottar som är infällda i fönstersmyg som mysbelysning.
Sedan köper jag till ett astrour med 2-kanaler där jag delar upp all utomhusbelysning. En huvudslinga med fasadbelysning osv som kan vara tryggt och bra att ha tänt hela natten och resten får gå på några timmar för effektfull belysning på kvällarna.
Följande är jag inne på nu.
JFB1 = I princip allt inomhus
JFB 2 = Allt i garaget (inkl laddare till elbilen då) - OBS egen central
JFB 3 = All utomhusbelysning (plus att jag ber elektrikern lägga in något av det som är inomhus även på denna, efter hans förslag)
Sedan siktar jag på att bergvärmepumpen lyckas hamnar utanför jfb men att den på något sätt signalerar till larmet eller ngt annat om problem uppstår, ber elektrikern fixa ngt där.
Sedan vad gäller astrour så kommer jag använda det som ingår till att sköta 2 slingor inomhus, främst för spottar som är infällda i fönstersmyg som mysbelysning.
Sedan köper jag till ett astrour med 2-kanaler där jag delar upp all utomhusbelysning. En huvudslinga med fasadbelysning osv som kan vara tryggt och bra att ha tänt hela natten och resten får gå på några timmar för effektfull belysning på kvällarna.
När jag ändå har så många kunniga och hjälpsamma medlemmar i tråden så ställer jag en till fråga.
Fick rådet (från en utomstående) att sätta in åksskydd av något slag.
Är det något an brukar göra? Rekommenderas? Avancerat? Kostsamt?
Fick rådet (från en utomstående) att sätta in åksskydd av något slag.
Är det något an brukar göra? Rekommenderas? Avancerat? Kostsamt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Kortfattat är åskskydd är sådant som man sätter på taket för skydd mot direktträffar och är mycket ovanligt för privatbostäder. De menade troligen överspänningsskydd, som kan behövas på landet men vanligen inte i tätort. Kostar från 10' och uppåt. Beror på om man är utsatt för åska, luftledningar, om det finns andra typer av ledningar till huset (t.ex tele), om man har mycket dyr och känslig elektronik etc.
Överspänningskydd tänkte jag på ja =)Bo.Siltberg skrev:Kortfattat är åskskydd är sådant som man sätter på taket för skydd mot direktträffar och är mycket ovanligt för privatbostäder. De menade troligen överspänningsskydd, som kan behövas på landet men vanligen inte i tätort. Kostar från 10' och uppåt. Beror på om man är utsatt för åska, luftledningar, om det finns andra typer av ledningar till huset (t.ex tele), om man har mycket dyr och känslig elektronik etc.
Tack för svaret, då skippar vi det.
Uppdatering:
Pratade nu med elkonsulten som ritar.
Jag sa att jag ville köra en egen central i garage dit alla trefasuttag och det i garaget (inkl ladd till bil) ligger.
Han sa då att det finns plats i fasadmätarskåpet (som sitter på utsidan av garaget) till att sätta en egen central för alla garagegrejer.
Lät ju smidigare.
Är det en bra lösning?
Pratade nu med elkonsulten som ritar.
Jag sa att jag ville köra en egen central i garage dit alla trefasuttag och det i garaget (inkl ladd till bil) ligger.
Han sa då att det finns plats i fasadmätarskåpet (som sitter på utsidan av garaget) till att sätta en egen central för alla garagegrejer.
Lät ju smidigare.
Är det en bra lösning?
Sådär jättemycket med plats är det inte i mätarskåpet, även att vi har mätarskåpet på garageväggen så har vi en central i garaget.
Det är bara den övre raden som är tillgänglig för kundens utrustning, den lodräta platsen till vänster är plomberad av nätägaren.
I garagecentralen används 21 modulplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara den övre raden som är tillgänglig för kundens utrustning, den lodräta platsen till vänster är plomberad av nätägaren.
Okej.Demmpa skrev:Sådär jättemycket med plats är det inte i mätarskåpet, även att vi har mätarskåpet på garageväggen så har vi en central i garaget.
Jag kan inte riktigt relatera till din bild och förklaring och dra några egna slutsatser.
Men jag tolkar ditt svar som att du tycker det är begränsat med utrymme och därför rekommenderar att ändå ordna EM egen central inne i garaget?
Som Demmpa skriver är det ett begränsat ganska taffligt, svårutnyttjat utrymme där, dessutom inte speciellt lättåtkomligt för framtida utökningar och inget vidare som central för grupper med N och PE-skenor osv. Så be att få en enkel konventionell central av lämplig storlek inne i garaget istället det tjänar du på.
Något som däremot passar där är ev överspänningsskydd, som syns på bilden upptill höger om huvudbrytaren.
Något som däremot passar där är ev överspänningsskydd, som syns på bilden upptill höger om huvudbrytaren.
Såhär ser det ut bakom översta skyddsplåten, där kundens utrustning får sitta,
Huvudbrytaren och överspänningsskyddet tar fem moduler, det finns plats för totalt 14-15 moduler, om det ska sitta utgående grupper där så tar nollplinten och jordplinten minst tre moduler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudbrytaren och överspänningsskyddet tar fem moduler, det finns plats för totalt 14-15 moduler, om det ska sitta utgående grupper där så tar nollplinten och jordplinten minst tre moduler.
Okej!
Men då kör jag på en egen central inne i garaget ändå, känns bäst, tack för tipsen!
Överspänningsskydd verkar ju onekligen dyrt, är det värt att satsa på det?
Och behöver man isf flera stycken, dels till centralen i garaget, men även till jfb för utomhusbelysning?
Läste lite här, verkar lite skrämmande.
https://www.byggahus.se/forum/artik...anlig-stickkontakt-kan-leda-till-brand-4.html
Men då kör jag på en egen central inne i garaget ändå, känns bäst, tack för tipsen!
Och behöver man isf flera stycken, dels till centralen i garaget, men även till jfb för utomhusbelysning?
https://www.byggahus.se/forum/artik...anlig-stickkontakt-kan-leda-till-brand-4.html
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Jag orkar inte läsa tråden en gång till, men hur bor du? Om du bor i "stan" med nedgrävda ledningar både till och från transformatorstationen så skulle jag säga att det är överkurs. Visst man kan ha otur även där, men det kan man ha med mycket annat också. Jag har det inte, vet ingen som har det, och vet ingen som egentligen haft problem med det.specter skrev:
Om du bor på "landet" däremot, med luftledning, särskilt luftledning in hos dig, så är det definitivt värt besväret. Mina svärföräldrar räddade mycket elektronik när de monterade in grov+mellan+finskydd jämfört med innan. Men perfekt blev det inte heller även efteråt. Nu är dock deras matning nedgrävd och mycket kortare, och sedan dess så har de inte haft några problem. Varken med åskskador eller strömavbrott.
Det gör du rätt i en central där passar fint.specter skrev:Okej!
[länk]
Och som sagt bor du i någorlunda tätort utan några särskilda konstigheter kring elnätet ska du inte behöva tänka på överspänningsskydd. Och skulle du behöva det av någon verklig anledning eller att du vill spela extra safe tycker jag du isf ska satsa på ett kompetent skydd monterat som på Demmpas bilder. Alltså ett kombinerat grov/mellan/finskydd med riktigt låg restspänning och med prestanda i 10/350 us testpuls, det kostar inte mer än de olika dubbla/tripla kombinationerna men ger stora fördelar. Och i ditt bygge förutsätter jag att du inte har koppartele in isf är det en lika viktig del att skydda här.
Och låt dig inte skrämmas av reklamen som dök upp i några trådar, Thor Bolt verkar tystnat, kanske laddar för nästa vigg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
70-tals funkishus, många saker som bör göras
Socialt & Projekt -
Vilket kvistborr för att borra många 19 mm hål i ek?
Verktyg & Maskiner -
Hur många meter borrhål?
Värmepumpar -
Hur många lager ska jag ta bort innan renoveringstapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Borde inte jordfelsbrytare vara 2 mätare för att skydda mot att PEN går av?
El