Medlem
· Västra Götalands
· 10 inlägg
Hej allihop,
vi håller på och river som bäst våran friggebod från 1970, och jag blir lite förbryllad när jag kollar på huvudströmledningen som går från huset till friggeboden.
Själva kabeln innehåller två mindre, medans det jag förmodar är jord ligger vridet runt huvudkabeln. Går det att återanvända en sån här kabel eller måste man dra nytt? Nämnas bör att jordkabeln, också skyddas av ett yttre höjle, men det syns inte på bilden, utan är längre ner på kabeln.
vi håller på och river som bäst våran friggebod från 1970, och jag blir lite förbryllad när jag kollar på huvudströmledningen som går från huset till friggeboden.
Själva kabeln innehåller två mindre, medans det jag förmodar är jord ligger vridet runt huvudkabeln. Går det att återanvända en sån här kabel eller måste man dra nytt? Nämnas bör att jordkabeln, också skyddas av ett yttre höjle, men det syns inte på bilden, utan är längre ner på kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
46 år gammal kabel,återanvända?kabeln heter troligtvis ekkj 2×2,5/2,5.Vet ej om den finns i 1,5 mm.Släng o köp ny!
Är kabeln nedgrävd? Låt den vara kvar isåfall. Om du grävt upp den är det väl lika bra att byta ut den men funkar kabeln så funkar den. Skulle något problem uppstå så lär ju jordfelsbrytaren eller säkringen lösa ut.
Medlem
· Västra Götalands
· 10 inlägg
Den är ju nedgrävd tyvärr, ska bolla med en elektriker om det går att skarva den på ett vettigt sätt.
Det går utmärkt.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...gsdosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-402107/
Är biledaren kopplad till jord så borde du kunna koppla till jordledaren i en ny kabel. Det funkar garanterat, är dock inte 100% säker på att det är regelenligt men det här är ju ett typiskt tillfälle då ett avsteg är motiverat. Det är ju inte så kul att gräva upp hela kabeln.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...gsdosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-402107/
Är biledaren kopplad till jord så borde du kunna koppla till jordledaren i en ny kabel. Det funkar garanterat, är dock inte 100% säker på att det är regelenligt men det här är ju ett typiskt tillfälle då ett avsteg är motiverat. Det är ju inte så kul att gräva upp hela kabeln.
Det är en utmärkt kabel som kommer hålla lika länge eller längre än en ny. Och det går fint att skarva vidare mot en ny inget regelvidrigt med det. Finns olika skarvsätt förutom den pelpet visade se bara till att det blir bra så är det ingen svagpunkt,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 811 inlägg
Förutsättningarna är okända här så det går inte att säga något om "det" fungerar och följer reglerna. Vi har en kabel här av okänd längd, area, avsäkring, dimensionering och funktion hos ledarna, som ska skarvas med en kabel av okänd längd och area. Kabeln i sig är fin och går att skarva, det är ungefär vad vi vet.pelpet skrev:
För mig ser det ut som en EKKJ 2xarea+area, eller någon äldre variant av denna.
Den är helt klart tillåten att ha i mark, och håller väldigt länge till bara den inte är skadad någonstans idag.
Bo har en poäng i att det bara är kabeltypen vi kan uttala oss om nu, den ska ju även uppfylla de vanliga dimensioneringskraven. Men har den använts tidigare så får vi hoppas att den blev korrekt dimensionerad då.
I vilket fall går det endast att få fram en enfasgrupp i denna kabel, troligen 10A eller 16A, ev bara 6A, och enfas 230V då.
Den är helt klart tillåten att ha i mark, och håller väldigt länge till bara den inte är skadad någonstans idag.
Bo har en poäng i att det bara är kabeltypen vi kan uttala oss om nu, den ska ju även uppfylla de vanliga dimensioneringskraven. Men har den använts tidigare så får vi hoppas att den blev korrekt dimensionerad då.
I vilket fall går det endast att få fram en enfasgrupp i denna kabel, troligen 10A eller 16A, ev bara 6A, och enfas 230V då.
Klicka här för att svara