tommib
Har du verkligen kollat att du fått in alla kardeler av dina anslutningskablar? Jag har svårt att tänka mig att du har fått det om du inte satt en ändhylsa på dem. De där toppklämmorna är helt enkelt inte gjorda för RK.

...och du, byt kopplingsdosan.... så där kan det för fasen inte se ut...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Är det inte krav på att det ska sitta en frånskiljare/arbetsbrytare före fast installerad tvättmaskin och tumlare?

Tycker det är rätt uppenbart att felet ligger i att fel toppklämma använts. Den typen är inte avsedd/godkänd för kabeltypen. Låter konstigt att det överhuvudtaget gått att få in tråden i den.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Även valet nu av torix kan vara felaktigt. De olika fabrikaten av sådan klämma är godkända för diverse kombinationer. Alla går att använda med FK men många av dem är inte godkända för EK. Den blandning du har måste du verifiera mot specen för just den klämma du använt. De billigaste (typ Biltemas) har ingen angivelse för typ av tråd, och bör därför inte användas överhuvudtaget.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
Nerre skrev:
Är det inte krav på att det ska sitta en frånskiljare/arbetsbrytare före fast installerad tvättmaskin och tumlare?
Det finns väl säkringar en bit bort, som har utomordentliga frånskiljaregenskaper. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du dessutom säkert kollat att det verkligen är olika faser? Dvs att du har 400V mellan faserna och inte "0V"?

Har inte sett det tidigare i tråden, så jag tänkte bara påpeka det för säkerhets skull.

Mikael_L
Läs första inlägget en gång till! :) ;)

Mikael_L skrev:
Läs första inlägget en gång till! :) ;)
Mitt fel! Jag skyller på semester... ;)

Så här kan det gå när man kopplar RK i en wago
Trefasmatning till kök (inbygnadsugn, micro, kyl/frys) Nollan brann av och det blev 400V till prylarna, blev en dyr historia för personen som hade kopplat. 20160628_140517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MBd och 3 till
  • Laddar…
Notera att de WAGO som är använda i bilden ovan *inte* är Wago 221 / 222 utan klämmor avsedda för enkel eller fåtrådig ledare = lika dåligt som i exemplet med Torix på RK/FK

O
Själv blir jag nästan imponerad när man lyckas få in RK i en kopplingsklämma... Det är inte det lättaste... :p

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Ny dosa + Wago kopplingar. Nu skall vi se om det funkar :)
Tack för tipsen om Wago och RK! Hade inte koll på detta.
P1180516 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag väntade mig dock att få se 5 st wago i dosan ... ;)

tommib
Fast det var ju en oanvänd fas. Bättre att sätta en ubåt på den, det tar mindre plats (och är några kronor billigare

Måste också tillägga att jag föredrar Wago 221 eftersom man ser att alla kardelerna är på plats. Dessutom tar den mindre plats i sig.

Mikael_L
Ja jag var faktiskt till minst hälften skämtsam där. ;) :o

Jag antar att det är den svarta som går utanför bild som är oanvänd, och förhoppningsvis isolerad på något vettigt vis innan locket kommer på.

Men helt klart ser det bra och prydligt ut nu. Och borde inte bli några mer problem där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.