11 239 läst ·
29 svar
11k läst
29 svar
Hjälp! Nollan smälter och det blir kortis!
Har du verkligen kollat att du fått in alla kardeler av dina anslutningskablar? Jag har svårt att tänka mig att du har fått det om du inte satt en ändhylsa på dem. De där toppklämmorna är helt enkelt inte gjorda för RK.
...och du, byt kopplingsdosan.... så där kan det för fasen inte se ut...
...och du, byt kopplingsdosan.... så där kan det för fasen inte se ut...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Tycker det är rätt uppenbart att felet ligger i att fel toppklämma använts. Den typen är inte avsedd/godkänd för kabeltypen. Låter konstigt att det överhuvudtaget gått att få in tråden i den.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Även valet nu av torix kan vara felaktigt. De olika fabrikaten av sådan klämma är godkända för diverse kombinationer. Alla går att använda med FK men många av dem är inte godkända för EK. Den blandning du har måste du verifiera mot specen för just den klämma du använt. De billigaste (typ Biltemas) har ingen angivelse för typ av tråd, och bör därför inte användas överhuvudtaget.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Har du dessutom säkert kollat att det verkligen är olika faser? Dvs att du har 400V mellan faserna och inte "0V"?
Har inte sett det tidigare i tråden, så jag tänkte bara påpeka det för säkerhets skull.
Har inte sett det tidigare i tråden, så jag tänkte bara påpeka det för säkerhets skull.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Fast det var ju en oanvänd fas. Bättre att sätta en ubåt på den, det tar mindre plats (och är några kronor billigare
Måste också tillägga att jag föredrar Wago 221 eftersom man ser att alla kardelerna är på plats. Dessutom tar den mindre plats i sig.
Måste också tillägga att jag föredrar Wago 221 eftersom man ser att alla kardelerna är på plats. Dessutom tar den mindre plats i sig.
Ja jag var faktiskt till minst hälften skämtsam där.

Jag antar att det är den svarta som går utanför bild som är oanvänd, och förhoppningsvis isolerad på något vettigt vis innan locket kommer på.
Men helt klart ser det bra och prydligt ut nu. Och borde inte bli några mer problem där.
Jag antar att det är den svarta som går utanför bild som är oanvänd, och förhoppningsvis isolerad på något vettigt vis innan locket kommer på.
Men helt klart ser det bra och prydligt ut nu. Och borde inte bli några mer problem där.
Klicka här för att svara