El
R_Strandberg: Nu vet jag inte hur mycket spottarna får bygga upp i taket men det finns rätt många spottar för apparatdosa. Sätt in en rotdosa och välj en som passar i den. Vinga ljus har några 12V G4 som passar men det finns säkert fler.
elmont: Fråga den elektriker som du ska utnyttja, dels kan du få lite råd och dessutom står du inte med en påbörjad anläggning som ingen vill befatta sig med.
elmont: Letti enbenta ger tveklöst det "snyggaste" resultatet och ska man klamra mycket kan man investera i en automat.
Tobbe_3: Det är standardjobb för en riktig elektriker att felsöka en sådan sak. I annat fall är det fuskjobb med lösa trådar i väggen. Det jobbet måste i såfall göras om helt och hållet.
GK100: Sen en liten fråga kring nollan, vad menar du med att den inte kommer från samma grupp, så ska du absolut inte koppla. Jag misstänker och hoppas att det bara är en förvirring kring ordet grupp annars gör om och rätt.
Tobbe_3: Problemet med dessa mätningar är dom lura den oerfarne. I en anläggning med mellan fas kopplad 400 V last kan spänningsprov i testålet visa på full spänning eftersom lasten bakmatatar propphuven. Man måste alltid mäta mot dom andra faserna. Då skall man ha 400 V i båda fallen. Även en mätning mellan dom två andra faserna är viktig. En komplett mätning innehåller sex - tio olika
Müssli: [citat] Fast jag måste ändå säga att Bauhaus ljusa slang är fullständigt värdelös så jag förstår TS. Visst, VET man att den är dålig får man tänka till lite extra och vara mer noggrann men förlägger man den som vanlig slang blir det riktigt kasst. Jag har lyckats köra en vanlig plastfjäder rakt igenom en skarp böj. Det hade aldrig gått med en normal slang. Kunden lärde sig
tommib: Jo, det är fyra korta pulser under två sekunder. Känns ungefär som att någon snärtar en på handleden med en linjal (ja, jag har provat vaken och obedövad). Patienterna sover när man gör detta. Eftersom vi är så långt OT redan kan jag berätta för de intresserade att samma apparat har en annan funktion också, när man vill testa riktigt djup muskelblockad måste man stimulera mera.
Tobbe_3: Rören bör ligga på den varma sidan. Man bör undvika att passera isoleringen för att undvika kondens. Ańtingen väljer man rör eller kvalitetsslang som är godkänd för ingjutning. Drar man kabel på kallvinden kan förlägga kabeln så att gńagaren har svårt att sitta och gnaga på kabeln. EKLK är en bra kabel att använda vid risk för angrepp. Den kabeln innehåller en
hempularen: Fick du ngn. klarhet i om lampan går på klenspänning, eller 230V?
wwereww: Ok, tack för svaren, ska göra ett försök under kvällen så får vi se om både taket och mina fingrar är hela efteråt :thumbup:
Chrissofsweden: Smart att köra med magnet :) Det ska jag prova!
Moving: Det larmas om trafon som eldar upp bostäder och kan inte bli bättre om de stängs in i en kåpa, där man inte dammsuger som utanför, tror jag. Men är snyggare. [bild] [bild]
tommib: Men frågan är som sagt om det är pulserande likspänning ut från trafon eller inte? Om det är det så gör ju inte likriktarbryggan någon som helst nytta. Jag skulle kört på drivdonet från clabbe alla dagar i veckan.
Bo.Siltberg: Det är LED du har där så du behöver inte vara bekymrad över att de sätter eld på huset. Lite utrymme behövs där för att LEDen själv inte ska bli överhettad och gå sönder. Drivdonet blir nog varmare än LED-armaturen. Där anges det ju att den inte får övertäckas med isolering så den verkar behöva lite kylning. Om inga mått anges av tillverkaren så använder standarden en
Peter2400: Jag har Malmbers dosdimmer till våra lampor över köksbordet. Har bara haft den i ett halvår, men jag tycker att det är en väldigt bra dimmer. Den kommer ihåg inställt värde även efter strömavbrott, stannar i ändlägerna när man dimmar och börjar på lägstavärde om man startar med att hålla in knappen. Helt ljuslös också. Eltakos är säkert bra också, dock lite dyrare.
calle336: Haha ja jag misstänkte ju de. Får nog hålla lite på el installationen tills vi bestämt oss helt för möbel :)
Suhagg: Ok tack. Ska kika efter lösning på dragavlastning.
AndersPS: Fiberinstallationen hemma hos mig är gjort på det viset, 50 mm rör fram till fasaden sedan ett tunt rör genom väggen.
Mikael_L: Ett ordentligt fel är inte fy skam. :D
Mikael_L: Jag tycker precis som GK100, skit helt enkelt i att jorda. Det är ju mest bara snömos att kräva jordning av radiatorn, troligen mest ett slenteriankrav. Jag skulle kopplat in det ojordat utan att blinka! Och alternativet till detta är att helt enkelt jorda hela rummet.
wiad: Omkopplat och klart, fungerar finfint - återigen, tack för all hjälp!
Sally Jarrah: Hehe jadu tommib, bra fråga :p Funkar nu, använde fel skriv därför gick det inte riktigt ihop 😁
R_Strandberg: Det är godkänt att ha dosor i ett IE30 tak så ett infällt fungerar bra. Elko har brandklassade dosor. http://www.elko.se/getfile.php/produkter/doc/3/3/4513/Bruksanv4513.pdf Om man ändå vill vara på den säkra sidan kan ett välplacerat Elko rs utp döljas väldigt väl. http://www.elko.se/uttag/1-vags-utp-mj-qvick-snabb-fv-article2165-590.html
Stefan Iu: Okej, tack, ska nog kolla det imorgon när jag får lite tid över. Återkommer ifall jag inte får till det :)
thomas33: Det är bra att dela upp tex vardagsrum med två olika säkringar så det inte blir mörkt i hela rummet om säkringen går.
fredl: leverantören har nu bekräftat att den ska säkras med 3x20A vilket styrks ytterligare av bilden ovan från styr- och pumptillverkaren Gecko. Då verkar allt lösa sig. Får höja huvudsäkringen från 3x16A till 3x20A och se hur det fungerar. I värsta fall får vi gå upp till 3x25A. Tack till alla som har bidragit. Till poolens permanenta plats drar vi sedan 5G6.