El
hempularen: [citat] Det finns ingen självklarhet i det. Det är ofta OK, men situationen måste bedömas av någon med rätt kunskap för att bedöma om ledningen är förlagd på lämpligt sätt.
hempularen: Hållr nästan med Janus. Jag gissar att du har en kabel indragen? Det som kan hända om spänningsätter är att de avklipta, berörbara ändrarna på kabeln blir farliga. Och de kan även ligga ihop så att det blir kortslutning, vilket iofs. bara löser ut säkringen. men de kan även "nästan" ligga ihop, då kan det gå ström lite dåligt som inte räcker för att lösa ut säkringen, men
Mikael_L: Jag tycker framförallt att det är alldeles för liten prisskillnad på Biltema/Jula osv gentemot lite mer kända märken. På grossen kostar en hagercentral mindre än en Rutab ifrån Jula och ungefär samma som en Biltema-central. Sen beror det på om man känner ett tvång att tjäna pengar på sälja materialet eller inte. :) Elektrikerna väljer inte Hager för att det är bästa märket
datja: Mina lösningar hittas i inlägg #30 i denna tråd https://mobil.byggahus.se/forum/el/249038-dos-dimmer-2.html
snuttjulle: [citat] Och i de fallen undrar jag hur man dragavlastar in i drivarna. De jag har sett med kort "lampsladd" har en bra dragavlastning som jag inte ser på denna jag hittade som exempel på elbutik.se LED Driver 60W MeanWell LCM-60DA LED Driver MeanWell LCM-60DA (Push/Dali) Artnr XL521348
Mikael_L: Nej, ska det göras riktigt bra och snyggt så får man lov att ta bort kabel på ena sidan och klamra om. Dubbla skarvklämmor och korta kabelstumpar i dosan är förvisso en lösning, men ganska tråkig dock, och lite besvärlig med. Men något som man kanske ändå får lov att ta till om omförläggning av kabel blir allt för tokigt mycket jobb/material. Själva har jag någon gång lyckats
Avemo: lvi är utmärkta element även om det finns billigare som också fungerar. Oljefyllda generellt är mycket större än öppna konvektorelement, men finns platsen för dem är det inget problem. Detta med eldkastare har jag sett presenteras som ett tyckande utan källa tidigare. I brist på verkliga undersökningar kan man spekulera lite. Givetvis går det att värma upp elementet tills det
hagv: Dutta i lite latexfog hade jag gjort. Borra hålet med vinkel utåt-nedåt också, så ev. kondens rinner ut istället för in.
Mikael_L: Och då kan jag ju åter ansluta till ämnet. Nej, det nya behörighetssystemet blir naturligtvis ingen försämring, det kan ju knappast bli sämre än det redan är. :D
tommib: LED är en elakare last som innehåller både kapacitiva och induktiva komponenter medan glödljus är rent resistiva. Anledningen till att det är elakare är lite mer invecklad att gå in på.
b_hasse: Jag har exakt samma dosor bakom elementen, Elementen är troligen ganska lika, men jag har bara 2 ledare + jord från varje element. Original-termostaterna i flera element har gett upp, så jag har gjort ungefär som hos dig, dvs monterat en rumstermostat, och det tycker jag är bättre än termostat i elementet. Med största sannolikhet är värmeslingan hel i elementet. Jag öppnade elementens
Demmpa: @Bo, delvist tog jag upp det i mitt första svar sista stycket.
Bo.Siltberg: Det står i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/166608-rundtrafo-i-takdosa.html
Bo.Siltberg: Det du tror är en nolla kanske inte är en nolla. Svårt att säga utan att se anläggningen och hur du mäter.
f91jsw: Troligtvis har logiken pajat eller så är firmware korrupt. Om du inte kommer in i menyerna ens efter fabriksåterställning är det nog inte mycket annat att göra än att köra enheten till elektronikkyrkogården.
PatrikJo: Ett tips. Informationen din trådstart innehåller kan i princip sammanfattas med "Jag har kopplat in en grej. Jag har gjort allting rätt. Varför fungerar det inte?" Antingen behöver du beskriva hur du gjort, eller så kan du visa med en bild. Just nu är det omöjligt att hjälpa dig.
Mikael St: Hej, Har läst ett antal trådar om kabel/ledare lämpliga för installation av konstantström LED spottar vid nedsänkt innertak. Men vad rekommenderar ni för kabel/ledare samt förläggning om installationen av SELV eller 230V spottar måste göras i eller ovan isoleringen på ouppvärmd vind?
Bo.Siltberg: Nej jag har inte testat dessa LED-plattor.
Bo.Siltberg: [citat] Och exakt hur kom ni fram till att det skulle vara så?
HSP: Jag brukar räkna med 3x16A + 3x10A vid ombyggnation i befintligt hus / lgh. 3x16A brukar finnas vid spisar ibland saknas dock neutralledaren. 3x10A kan ibland gå och få fram i befintliga rör (om det är infälld installation) annars dras en kabel fram och tidigare matning får försörja belysning och något uttag. Så här brukar jag räkna vid ROT en trefasgrupp 3x16A för spis, splittas om
tommib: Välkommen till forumet! Svensk standard ses som rådgivande, inte tvingande. Om du vill ha uttag/brytare/nätverksuttag på ett speciellt sätt, avtala det. Räkna med att betala extra. Det andra alternativet är att du ber att få se elritningarna och bestämmer dig för om det är bra nog.
Jarlingar: Vilken klåpare :x Tyvärr är det nog lönlöst att gå efter säljaren för ersättning. Bostadsrätter omfattas inte av jordabalken så som hus gör, det är en vara som bilar, cyklar osv osv. Men pröva pressa säljaren, det är gratis ;)
Putten: F.ö liknar det där en billigare kopia av de theben-ur jag brukar använda i mitt yrkesverksamma utövande
trollkungen: http://www.elma-instruments.se/_se/Produkter/Lists;Direct//p/5706445140145?shop.product.id=5706445140145 inte en fluke men hyfsad trodde jag mmm känns så - tja då ska jag skruva ihop det här så får elektrikern jag brukar anlita byta säkringen ngn gång när han ändå är i krokarna i ngt annat jobb tack f hjälpen
Stuff: [citat] Ett alternativ är att ansluta en sändare från nexa till befintlig strömställare. Det finns små varianter som kan gömmas bakom befintlig strömställaren alternativt byta till en strömställare med detta inbyggd. Därefter kan du ju koppla in vägg-/golvlampa till valfritt befintligt uttag med en extern mottagare (ser ut som en timer) som dessutom enkelt kan flyttas runt om man
Alfredo: [citat] Speciellt om man har dimmer till belysning för uttaget vill man (normalt) inte ska "dimmas". Använder man bara uttaget "på plats" för exempelvis rakapparat eller fön är det väl OK om lampströmbrytaren även bryter uttaget. Har man däremot exempelvis en laddbar tandborste i uttaget blir man snart stamkund hos tandläkaren om även eluttaget bryts av strömbrytaren för belysning.