Vår centraldammsugare av märket Beam slutade att fungera idag. Alltså den fungerar med manuell knapp. Däremot så fungerar inte längre fjärrströmbrytaren i handtaget på slangen. Det funkar varken att kortsluta stiften i uttagen eller blecken vid dammsugaren, det klickar bara i reläet. Drar jag ut sladden och sätter i den igen så klickar det och surrar typ en halv sekund i reläet. Har aldrig hört detta tidigare så förmodligen är reläet kaputt. Någon som vet om det verkar troligt att det är just reläet som är sönder och som kan tänkas hjälpa mig att ta reda på vilken typ av relä jag ska köpa. Verkar vara en smärre djungel out there :)

Bifogar en bild på reläet i vår dammsugare. Har sökt på beteckningen G2R-1A-E men hittar lite olika varianter. Min fråga är egentligen om det ska vara 24 V eller 230 V eller 120 V? Tycker alla finns med på reläet :) Närbild på ett OMRON G2R-1A-E relä i en centraldammsugare, med specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vara ytterst tacksam för lite hjälp.

Ingen expert på cdammsugare men. Reläet du ska köpa ska vara 24VDC. Hur ser den blå barbapappan ut (varistorn)? Bränd?

henkepenk skrev:
Ingen expert på cdammsugare men. Reläet du ska köpa ska vara 24VDC. Hur ser den blå barbapappan ut (varistorn)? Bränd?
Ok, tack för hjälpen! Blå barbapappan? Minns inget som såg ut så. Får kolla igen. Däremot finns en annan fyrkantig pryl som är blå :)

Anders243 skrev:
Elfa har nog det reläet, eller ett väldigt snarlikt i alla fall.

[länk]

~30:- plus moms
Tackar för hjälpen, får kolla med Elfa om de kan ge tips.

Länken funkar inte för mig förresten. Edit: webbplatsunderhåll beror det visst på :)

Redigerat:
Någon barbapappa hittar jag inte :) Hand håller ett elektronikkort med komponenter och anslutningar, inget barbapappa synligt.
Skapa konto
Hand håller ett kretskort med olika elektroniska komponenter och kablar.
Skapa konto

Jag ser nu att jag såg fel, du har aldrig haft barbapappa. (Du har en släckdiod istället, det är säkert inget fel på den). Prova du att börja med att byta reläet.

henkepenk skrev:
Jag ser nu att jag såg fel, du har aldrig haft barbapappa. (Du har en släckdiod istället, det är säkert inget fel på den). Prova du att börja med att byta reläet.
Ok, tack!

Beställde ett relä på Elfa. Det kom idag. Har nu bytt och nu funkar dammsugaren som den ska igen. Längesen jag lödde så det var riktigt kul :)

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.