1 933 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
En grupp som försörjar till flera kopplingsdosor
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Förstår inte riktigt frågan men det låter som en vanlig lösning?
ja, vanlig eller ej kan jag inte svarar iom jag inte är verksamma inom detta område. Jag kan bara observera och dra mina egna slutsatser. Ibland blir det fel så är det bättre att fråga de som kan detta bättre än mig.Andreas_kalmar skrev:
Ja, vad jag tror så har jag både varianter. Min elektriker tyckte nog att det var jobbigt att behöva gräva och lägga dit nytt rör så det blev samma dosa som han fyllde med två komponent massa. Tydligen så var det ok för honomMikael_L skrev:
Ingen specifik, bara principen.nisse123 skrev:
Ex. jag tog upp var hos oss finns två grupper som går till samma nergrävd dosa i trädgården. Det har inte varit något problem hittills och ingen kan ju meka med trådarna iom dosan är fylld med två komponent massa.
Då vill du ha ett principiellt svar antar jag.bYkICr skrev:
Och rent principiellt kan man ha flera dosor och kopplingsutrymmen i en krets/grupp, man kan också ha flera kretsar/grupper i samma kanal/rör/dosa. Och man kan ha två eller trefasgrupper som delas upp.
Ur SS 436 40 00
521.5 Växelströmskretsar
521.5.1
Ledare och enledarkablar i växelströmskretsar som är förlagda inom ett magnetiskt hölje ska vara anordnade så, att alla ledare som tillhör samma strömkrets är inneslutna i ett gemensamt hölje. Där ledarna eller enledarkablarna tas in i höljet ska detta ske via en gemensam öppning på så sätt att ingen ledare ensamt omges av magnetiskt material.
521.5.2
Ståltråds- eller stålbandsarmerade enledarkablar ska inte användas för växelspänningskretsar. Ledare i växelspänningskretsar som installeras i ferromagnetiska höljen ska placeras på så sätt att kretsens samtliga ledare, fasledare och neutralledare, om sådan finns, samt aktuell skyddsledare är inom samma hölje.
Sida 182
SS 436 40 00, utgåva 2
SEK Svensk Elstandard
ANM Enledarkablars ståltråds- eller stålbanda armering anses vara en ferromagnetisk omslutning. Om enledarkablar ska trådarmeras är aluminiumtrådsarmering lämplig.
521.6 Elinstallationsrör, kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor
och kabelstegar
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.
Elinstallationsrörssystem ska överensstämma med IEC 61386-serien, kabelkanal- och elkanalsystem ska överensstämma med IEC 61084-serien och kabelrännor samt kabelstegar med SS-EN 61537.
521.7 Flera kretsar i en kabel
Det är tillåtet att förlägga flera olika kretsar inom samma kabel förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna.
521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
521.8.2
Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare.
ANM För fördelning av en för flera kretar gemensam skyddsledare se kapitel 54.
521.8.3
Då flera kretsar avslutas i samma kopplingsdosa ska anslutningarna för varje krets separeras av isolerande avskiljningar utom om kopplingsdon enligt SS-EN 60998 eller om kopplingsplintar i överensstämmelse med SS-EN 60947‑7 används.
Sen finns det ett lagkrav i det som kallas "god elsäkerhetsmässig praxis", vilket gör att en del av det ovanstående kan bli fel i vissa fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden