El
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, som jag sade är vi inte oense. Jag vände mig mot den synpunkten du refererade. Jag menade inte att du stog för den. Men jag lyckas inte med mitt skrivande idag... ;)
kuntri: [citat] Hittade 750N rör på Jula. Dock enkelväggade. Köpte sån om jag inte hittar med slät innervägg. Nån som är starkt emot att stoppa det röret i plattan?
Felice: Tack för svar, så vilket är enklast, ta bort lamputtaget eller koppla om till en enkel tändning och hur gör jag? Kan du vara snäll och förklara, kan jag göra det själv?
ÉlPon: Intag heter de alltså. Finns ju en del smidiga och täta t.ex. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/RATIO_INTAG_PLAST_16A?id=05987 Sänka in den i brunnskanten så syns det inte mycket. Borde väl gå?
greverif: Japp, tänkte flexirör eller vp. Risk för mekanisk skada är i princip noll. Det går också några rör till elementen under golvet.
Mikael_L: Jag använder typ både och nästan hela tiden. :) Phasen-pennan är helt perfekt att använda för att hitta rätt säkring, snabbt kolla om en grupp verkar vara inkopplad, snabbkolla att det verkligen fortfarande är strömlöst efter kafferasten där man håller på och kopplar osv osv. Samt till all möjlig allmän felsökning, hitta fasledare, hitta tändtrådar, leta efter rätt kabel i ett
daniel1143: Då har det klarnat en del, tack så väldigt mycket för dem snabba svaren.
Demmpa: [citat] Det är över tre år sedan tråden "dog".
Blåbär69: Tror också på 2.5 mm2.men låter elektrikern avgöra det när det blir dags.
Fjojtmehmet: Det är väl bara att pillra isär brytare och rengöra även där. Sålänge ni inte stått på maskinen medans ni slipat så borde den inte fått sönder. Min Bosch excenter har fått hur mycket spö som helst i över 10 år men den tuggar vidare
Avemo: Med största sannolikhet två faser. Jag har aldrig sett ett element anslutet till tre faser.
Mikael_L: Visst vill jag också rekommendera att byta till dubbeluttag, och skulle antagligen göra så själv (om det nu inte var överdjävligt mycket merjobb). Men en skarvsladd med grendosa här är en helt utmärkt lösning, inget du behöver tveka på eller skämmas över om den bara går att pilla undan bakom skåpen lite snyggt sen.
LasseR: [citat] Hade gärna valt LED alla dagar i veckan men jag har 24st hide-a-lite 20W som har legat och "väntat" i snart sex år :) Jag kommer att dela upp detta på ett gäng trafos så kabellängden kommer att vara som mest ca två meter. Lasse
nisse123: Mjukstart till en 5kW byggfläkt är väl lite överdrivet !!
my_home: Enligt Eksjöhus så behöves 16 A, men i alla underavtal så är det specat i 25 A. Så 25A ska det vara till ett husbygge. Om man delar ström så sätt upp en mätare så man kan mäta individuellt. Om en platta måste torkas så kan elräkningarna dra iväg många tusen kronor speciellt på vintern då byggarna inte har tätat huset tillräckligt så uppvärmningen läcker en massa ström /
aiskylos2: Hej, har ungefär samma situation som dig. Jag har två laddare till bilen, en som går att ställa om mellan 6 till 16A och den som följde med på 10 A. Drog fram till ett uttag med 16 A säkring i centralen. Tyvärr ger det en hel del problem då jag har 20 A huvudsäkriing. Kräver en del planering vid de då tillfällen jag verkligen måste ladda snabbt. Värmepumpens effektvakt blev tyvärr
Bo.Siltberg: Man behöver ju mäta på något sätt att N och PE är särade. Lite tråkigt att slå på strömmen och finna att JFBn slår ifrån direkt.
-MH-: Hehe, ni ligger på en annan nivå. Jag nöjer mig om allt är rätt kopplat, med rätt färger och det ser ganska ordentligt ut.
Flaws: Kan också vara nåt knas på 0an har varit med om det en gång! nolla typ samma som jord om den inte har riktig kontakt kan allt bli trömförade som har kontakt med en varmvattenberedare, värmepump, mm, men ring en elektriker! Fort!
Stadsbonden: Det var ju perfekt! "Startströmsbegränsare" var den hemliga frasen :)
tommib: Jag skulle satt strömtransformatorerna nedom JFB, där ser det ut att finnas mest plats. Det blir också på insidan av HB så man behöver inte bryta i källaren. Dock gäller det att vara uppmärksam på att det inte finns någon exponerad strömförande del under HB, t.ex. dåligt instuckna kardeler eller liknande. Då blir det också kortast möjliga väg ut för givarkablarna om man drar ut
GK100: Som i TS fall tex gå på symptomen dvs vilka förbrukare drabbades, mot vilka faser ligger de olika lasterna i centralen och hur är de skadade. Att utrustning mer sannolikt skadas vid brytning/tillslag av anläggningen betyder att man återigen inte obesett ska börja anklaga den som gjorde jobbet och direkt börja snacka kring den heliga betalningen som i otaliga trådar här på BH. Nästa
Bo.Siltberg: Det är riktigt att pottan är till för att hålla undan isoleringen för de armaturer som tillåter att täckas över. Det finns då även ett minimått på pottan, tillika det fria utrymme som krävs utan potta. Utrymmet på bild kan dock rimligen inte innebära några problem på den punkten. Installationen av kabel finns det en del att säga om. Det ska vara en kabel godkänd för fast