Vilken kopplingsklämma är bäst?

• Antal röster
    80
Frågar ni mig tycker jag det är mycket oftare man får en 773 i handen än en Torix om man drar lite för att kolla att klämman sitter.
Nu har jag ju använt Torix från början av mina glada elektrikerdagar i början på 90-talet så jag är väl kanske lite färgad.
Jag litar mycket mer på Torix med FK än en 773'a...

Wago 222 är ju alldels för klumpiga och stora. 221'orna har jag redan haft problem med när det är trångt i dosan och så åker flörpen upp. Märker man inte att den åker upp blir det ju glappis...

Nä, Torix blir det i mina dosor!
Viktigt dock att hålla koll på skalningen samt test dra i alla trådar. När jag gick utbildning måste man måla märke på trådarna och efter att Torix'en satt på måste alla märken vara på samma plats, avvek märkena en millimter var det bara att öppna och göra om... :)

Mikael_L skrev:
Vad det gäller HelaCon Releasable så får jag intrycket att det är endast med enkardeliga ledare som det är att bara trycka in utan att lyfta spaken. I så fall tappas poängen delvis, om man alltid måste lyfta spaken för FK.
Läste du inte länken jag postade?
Enkel- och fåtrådig ledare från 1.5 mm² kan anslutas utan att öppna spaken
Så det ska bara vara att trycka i FK men du lyfter spaken om du ska lossa.
Mini är intressanta och ska testas men mindre toppklämmor kan vara "dummare" att ansluta i så jag ser fram emot recensionen.
Någon mer än jag som fyndat HelaCon Plus nu när lagren sålts ut i väntan på de nya.

Mikael_L
123abc skrev:
Läste du inte länken jag postade?
Enkel- och fåtrådig ledare från 1.5 mm² kan anslutas utan att öppna spaken
Så det ska bara vara att trycka i FK men du lyfter spaken om du ska lossa.
Nej, jag läste inte din länk så noga utan konstaterade på deras hemsida att det bara var solida ledare som det gick att göra så med.

Men det är tydligen på den engelska hemsidan. Så om det går eller inte går verkar bero på vilket land man befinner sig i ... :x
http://www.hellermanntyton.com/site/products/wire-connectors/hcr-3/148-90044

Ramnemark skrev:
Någon som vet vad prisskillnaden är på Wago öppningsbara och Helacon Releasable? För jag kör mest med Wago nu, men jag betalar iofs inte :/...
Den enda prisuppgift jag sett angående Helacon Releasable är från elbutik, tror det dröjer lite till innan någon kan svara riktigt.
https://www.elbutik.se/product.html/helacon-oppningsbar-toppklamma

Mikael_L skrev:
Nej, jag läste inte din länk så noga utan konstaterade på deras hemsida att det bara var solida ledare som det gick att göra så med.

Men det är tydligen på den engelska hemsidan. Så om det går eller inte går verkar bero på vilket land man befinner sig i ... :x
[länk]
Det står inte att det endast är enkel utan de nämner endast enkel, jag vet inte men i vissa länder kanske de endast använder enkel.
Jag hoppas verkligen att den svenska informationen är riktig, att kunna skjuta in en FK samt ha fördelarna av att vara öppningsbar är det jag vill ha.
Gillar inte att jag blev osäker nu men jag litar på den svenska informationen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
123abc skrev:
Den enda prisuppgift jag sett angående Helacon Releasable är från elbutik, tror det dröjer lite till innan någon kan svara riktigt.
[länk]
Jag kan svara när de kommer till Elektroskandia men där har jag inte sett dem än :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.