Jag fick i alla fall i ett tidigt skede (under yrkesskole utbildningen) lära mig vad och hur en trappautomat fungerade för det är väl en av dom vanligare "automaterna" man kommer i kontakt med som elektriker, dom finns ju i alla hus med lägenheter.
Och trots min "avbön" så har jag svårt att tro att dunderhonung är en el-yrkesman.

Nu kan väl dunderhonung få ställa sina frågor här oavsett var inget särskilt konstigt jämfört med många andra. Och om TS är elektriker eller ej har inte så mycket med saken att göra. För egen del ser jag det inte som så anmärkningsvärt om man inte är säker på även enkla ting och ställer en fråga även som arbetande med el.

Jag är personligen inte intresserad av att skriva här om alla avarter i låg nivå kompetensmässigt man mött i diverse förment professionella sammanhang gällande elektriker om man nu skulle ta det facket som exempel. Världen eller den sk verkligheten är som den är man kan bara observera och dra egna slutsatser av den lilla del man rör sig i.

Ja, du är dryg nu. Det är som att säga till en ekonom. Va, hur har du kunnat ta dig igenom ekonomiprogrammet utan att kunna det här affärssystemet.
Om man kommer i kontakt med det 2-3 ggr på 10 år...ja, då hinner man glömma hur det fungerar. Inte så konstigt.
Så somna om och kom med något mer konkret istället

Eftersom jag svarar på och ger frågeställaren en lösning är det väl knappast TS avsaknad av kunskap som jag tycker är konstigt utan det faktum att han påstår sig vara el-yrkesman (rätt eller fel) och sakna basal kunskap. Om TS påstått sig gått elprogramet för att sedan byta yrkeslinje har jag inte reagerat. Och jag är så less på alla som påstår sig vara det ena eller andra, oavsett hur det är med TS.

Kan vi inte bara lämna det här och gå vidare på var sitt håll. Jag trodde inte att vuxna människor kunde vara så här barnsliga.
Jag trodde att i min enfald att detta var ett forum för att ställa frågor och funderingar. Inte kasta bajs på varandra.
Hade fel och liknar vilken sandlåda som helst.

Man kan ju fråga sig vad basala kunskaper är?
Jag har arbetat med personer som inte vet hur en skruvdragare fungerar?
Personer som inte kan koppla en enkel strömbrytare till en lampa?
Som knappt kan skilja på fas och tändtråd?

Man kan garva åt det men om man knappt har kommit i kontakt med det så är det kanske inte så konstigt?
Ok, jag hårdrar nu.

Som yrkesman i mellan tycker jag man ska hjälpa varandra. Inte stjälpa
Tack för ordet

tommib
Jag håller helt med dig om att man ska hjälpa varandra. Min udd var primärt riktad mot den behöriga i din firma som uppenbarligen skickar ut dig på något du inte är helt bekväm med. Dessutom verkar det som att ni i firman har en kultur av att man inte får fråga eftersom du ställer frågan här och inte i det naturliga forumet. Det är naturligtvis bra att du frågar när du är osäker, det talar åtminstone för att du har en viss personlig mognad. Samtidigt undrar jag hur du skulle känna om jag lite snabbt konsulterade t.ex. familjeliv innan jag ska söva dig...

Det du beskriver vill jag gärna tro är extrema undantag i en bransch som säger sig sätta säkerheten främst och ha lagar och regler som stänger ute all konkurrens. Jag hoppas innerligt att det inte stämmer att det är så dåligt som det verkar. Om det är så har jag full förståelse för varför man från branschens sida inte vill ha personlig behörighet.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
tommib skrev:
Jag håller helt med dig om att man ska hjälpa varandra. Min udd var primärt riktad mot den behöriga i din firma som uppenbarligen skickar ut dig på något du inte är helt bekväm med. Dessutom verkar det som att ni i firman har en kultur av att man inte får fråga eftersom du ställer frågan här och inte i det naturliga forumet. Det är naturligtvis bra att du frågar när du är osäker, det talar åtminstone för att du har en viss personlig mognad. Samtidigt undrar jag hur du skulle känna om jag lite snabbt konsulterade t.ex. familjeliv innan jag ska söva dig...

Det du beskriver vill jag gärna tro är extrema undantag i en bransch som säger sig sätta säkerheten främst och ha lagar och regler som stänger ute all konkurrens. Jag hoppas innerligt att det inte stämmer att det är så dåligt som det verkar. Om det är så har jag full förståelse för varför man från branschens sida inte vill ha personlig behörighet.
I alla skrån måste man sätta säkerheten först o i synnerhet i el-branschen...både attityden o bemötandet av alla är viktigt för att tillsammans höja nivån.
Det finns inga dumma frågor bara dumma svar måste vara attityden...

El-Frågor ska besvaras med korrekt information o med förstående ej föraktlig attityd...gärna med humor som stärker

Branschen borde ha personligt ansvar och om någon inte hjälper till med att undanröja risker eller medverkar till att fel begås så borde det medföra att behörighet dras ...
Undermåliga installations materiel o instruktioner som leder till farliga installationer måste lagföras

byggarätt skrev:
I alla skrån måste man sätta säkerheten först o i synnerhet i el-branschen...både attityden o bemötandet av alla är viktigt för att tillsammans höja nivån.

El-Frågor ska besvaras med korrekt information o med förstående ej föraktlig attityd...gärna med humor som stärker

Branschen borde ha personligt ansvar och om någon inte hjälper till med att undanröja risker eller medverkar till att fel begås så borde det medföra att behörighet dras ...
Undermåliga installations materiel o instruktioner som leder till farliga installationer måste lagföras
Men "tommib" har en viktig poäng och det är att det mest basala ska man kunna begära av en i yrket utbildad person oavsett vilket arbete det gäller.

"Tommib".s fråga om det vore rimmligt att acceptera att han/hon konsulterade ett internet forum innan han/hon sövde en patient är precis samma sak. Man måste kunna begära det mest elementära från utbildade personer och speciellt om dom jobbar med ett yrke där samhället ställer krav på legitimation eller licensiering.

TS skriver själv att han/hon har jobbat med personer som inte ens kan koppla in en strömbrytare eller kan skilja på fas och nolla. Om det är så dåligt ställt med elektrikers kunskap idag så måste jag nog anse att samhällets krav på behörighet inte längre är relevant och även om jag håller med om att korrekta svar skall lämnas så är det inte rimmligt att en elektriker ställer sådana frågor på ett forum.
Det är elementär kunskap för en utbildad elektriker att förstå hur en kontaktor och trappautomat fungerar och om man glömt bort sådana elementära saker så bör man åtminstone ha så mycket vett att man tar fram sin lärobok och läser på istället.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Notera att jag sa "konsultera familjeliv", specifikt. Man ska som sagt fråga när man är osäker men den naturliga gruppen att fråga är den egna. Speciellt i detta fall när det finns en juridiskt ansvarig person som har en skyldighet att kontrollera sina yrkesmän.

Jag frågar självklart massor av saker på en dag, oftast om saker jag inte stött på tidigare. Jag frågar dock överordnade eller andra på samma nivå, inte ett konsumentforum på nätet. Om jag inte är påläst på grunderna eller om jag inte har ett eget förslag kommer det att tas upp, på ett trevligt sätt.

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
tommib
byggarätt skrev:

Det är ett ofta upprepat mantra att det inte finns dumma frågor. Det stämmer till viss del, men någonstans måste man ändå dra gränsen. Svaren, och troligen attityden, hade varit helt annorlunda om TS inte hade sagt att han var elektriker. Från en amatör väntar man sig inte en förståelse för hur det fungerar. Från en elektriker väntar jag mig definitivt det, och mer.

Vad är egentligen en acceptabel miniminivå? Vad ska jag som konsument vänta mig när jag får hem en "elektriker"?

Att jämföra med en ekonom som inte kan ett specifikt affärssystem är inte relevant. Att däremot jämföra med en ekonom som inte förstår hur t.ex. en balansräkning fungerar eller en läkare som inte förstår hur man tar en grundläggande anamnes. Det är själva basen i yrket vi pratar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.