Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Tycker det verkar saknas en del här. Är det bara en del av undercentralen som skall skyddas av jordfelsbrytaren?
Finns det några fler grupper, utanför jordfelsbrytaren i centralen som skall nyttja nollskenan?
Du behöver en ny nollskena efter jordfelsbryataren, eller så skall det kopplas om så att den bef. nollskenan används.
Om jag tolkar bilden rätt så har du idag en inkommande jord, och en inkommande nolla från huvudcentralen, ändå så är nollplinten byglad mot jordplinten, enl. bilden. OM nollmatningen kommer ifrån huvudcentralens nollskena, så får det inte finnas en bygel där. Efter att nolla och jord separerats så får de aldrig kopplas ihop igen längre fram i matningskedjan.
Jag upprepar: Att koppla in en jordfelsbrytare i en central är inte ett lämpligt hempulsprojekt. Det finns en mängd falluckor som lätt blir väldigt farliga.
Vi kan konstatera att enl. bilden är det felkopplat, men vi har inte tillräcklig information för att avgöra exakt vad som blir rätt här.
Finns det några fler grupper, utanför jordfelsbrytaren i centralen som skall nyttja nollskenan?
Du behöver en ny nollskena efter jordfelsbryataren, eller så skall det kopplas om så att den bef. nollskenan används.
Om jag tolkar bilden rätt så har du idag en inkommande jord, och en inkommande nolla från huvudcentralen, ändå så är nollplinten byglad mot jordplinten, enl. bilden. OM nollmatningen kommer ifrån huvudcentralens nollskena, så får det inte finnas en bygel där. Efter att nolla och jord separerats så får de aldrig kopplas ihop igen längre fram i matningskedjan.
Jag upprepar: Att koppla in en jordfelsbrytare i en central är inte ett lämpligt hempulsprojekt. Det finns en mängd falluckor som lätt blir väldigt farliga.
Vi kan konstatera att enl. bilden är det felkopplat, men vi har inte tillräcklig information för att avgöra exakt vad som blir rätt här.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
jag kom på:
Observera att även om det troligen är fel med bygeln i undercentralen, så får man absolut inte bara ta bort bygeln, utan att undersöka att inkommande nolla verkligen ÄR ansluten till en korrekt nolla, och att den nollan någonstans i matande ände (kan finnas fler centraler före "huvudcentralen") verkligen är ansluten till inkommande jord (PEN) från elverket.
Det skulle ju ex. kunna vara fel, så att denna bygel det enda stället som nolla och jord är ihopkopplade. Bryter man då så uppstår en akut livsfarlig situation.
Observera att även om det troligen är fel med bygeln i undercentralen, så får man absolut inte bara ta bort bygeln, utan att undersöka att inkommande nolla verkligen ÄR ansluten till en korrekt nolla, och att den nollan någonstans i matande ände (kan finnas fler centraler före "huvudcentralen") verkligen är ansluten till inkommande jord (PEN) från elverket.
Det skulle ju ex. kunna vara fel, så att denna bygel det enda stället som nolla och jord är ihopkopplade. Bryter man då så uppstår en akut livsfarlig situation.
Hej, det kommer från huvud centralen och det är bra det som ska ha JFB, dvs. L1,L2, L3. som ska till badrummet, gv, v- utag, fläkt, belysning en fas för varje.hempularen skrev:Tycker det verkar saknas en del här. Är det bara en del av undercentralen som skall skyddas av jordfelsbrytaren?
Finns det några fler grupper, utanför jordfelsbrytaren i centralen som skall nyttja nollskenan?
Du behöver en ny nollskena efter jordfelsbryataren, eller så skall det kopplas om så att den bef. nollskenan används.
Om jag tolkar bilden rätt så har du idag en inkommande jord, och en inkommande nolla från huvudcentralen, ändå så är nollplinten byglad mot jordplinten, enl. bilden. OM nollmatningen kommer ifrån huvudcentralens nollskena, så får det inte finnas en bygel där. Efter att nolla och jord separerats så får de aldrig kopplas ihop igen längre fram i matningskedjan.
Jag upprepar: Att koppla in en jordfelsbrytare i en central är inte ett lämpligt hempulsprojekt. Det finns en mängd falluckor som lätt blir väldigt farliga.
Vi kan konstatera att enl. bilden är det felkopplat, men vi har inte tillräcklig information för att avgöra exakt vad som blir rätt här.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jordfelsbrytaren är korrekt kopplad om den skall skydda en utgående trefasgrupp. Men den är felkopplad om den skall skydda en hel central.
Vi måste först reda ut tydligt om det är utgående gruppledning eller inkommande huvudledning till centralen . Är det TN- C 4 ledare eller TN-s 5 ledare matning till centralen?
Nollskruven får ej öppnas om det enbart är en gruppledning śom skall skyddas.
Vi måste först reda ut tydligt om det är utgående gruppledning eller inkommande huvudledning till centralen . Är det TN- C 4 ledare eller TN-s 5 ledare matning till centralen?
Nollskruven får ej öppnas om det enbart är en gruppledning śom skall skyddas.
Redigerat:
Hej, 3,5,7 kommer från huvudcentralen, ingående för JFB, 4,6,8 ut, till badrummet.
Hls. Christian
Hls. Christian
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Men, menar du att du tänker köra vidare till badrummet, utan säkringar? Om 3,5,7 kommer från huvudcentralen, och alltså samtidigt matar själva undercentralen, då kan du ju inte (rimligen) bara köra dessa vidare utan säkringar till badrummet.
Och som sagt byglingen mellan jordskena och nollskena i UC bör undersökas. Det ser fel ut.
Hur är det rent praktiskt tänkt att kopplas? Jag tänker på nollorna ifrån de tre enfasgrupperna i badrummet?
Och JFB är felkopplad även om den bara skall skydda en trefasgrupp, inkommande nolla till JFB får inte komma från en ren PE skena. Här har vi separat inkommande jord och separat inkommande nolla. Då får man inte koppla någon nolla till den inkommande jorden.
Och som sagt byglingen mellan jordskena och nollskena i UC bör undersökas. Det ser fel ut.
Hur är det rent praktiskt tänkt att kopplas? Jag tänker på nollorna ifrån de tre enfasgrupperna i badrummet?
Och JFB är felkopplad även om den bara skall skydda en trefasgrupp, inkommande nolla till JFB får inte komma från en ren PE skena. Här har vi separat inkommande jord och separat inkommande nolla. Då får man inte koppla någon nolla till den inkommande jorden.
Svara på det hempularen frågade tidigare dvs vad är det som kommer från höger och hur ligger det till med blå och jord därifrån samt är hopkopplingen sluten eller öppen mellan skenorna N- PE.
1. Ligger JFB efter avsäkring som en grupp i centralen vars skenor N-PE är med på bilden ska den ha nolla via N-skenan på bilden och det oavsett hur matningens N-PE är inkopplade.
2. Är matningen med skild N-PE ska den även då ta nolla från N-skenan.
3. Om matningen är med gemensam PEN oberoende ev felritning ska isf nollan tas från jordskenan men med blå ledare inte som ritat gul-grön med blå tillägg.
Som sagt labba inte med detta om du är minsta osäker på hur det funkar och frågar du kring något befintligt så följ upp med info så vi kan reda ut om det är vettigt eller ej.
1. Ligger JFB efter avsäkring som en grupp i centralen vars skenor N-PE är med på bilden ska den ha nolla via N-skenan på bilden och det oavsett hur matningens N-PE är inkopplade.
2. Är matningen med skild N-PE ska den även då ta nolla från N-skenan.
3. Om matningen är med gemensam PEN oberoende ev felritning ska isf nollan tas från jordskenan men med blå ledare inte som ritat gul-grön med blå tillägg.
Som sagt labba inte med detta om du är minsta osäker på hur det funkar och frågar du kring något befintligt så följ upp med info så vi kan reda ut om det är vettigt eller ej.
3,5,7 kommer från huvudcentralen genom säkringar så klart, inte direkt.
(Svart, Brun, Grå, (blå, grön-gul) genom säkringar till JFB, och sedan vidare till badrummet.
(Svart, Brun, Grå, (blå, grön-gul) genom säkringar till JFB, och sedan vidare till badrummet.
Redigerat:
3,5,7 kommer från huvudcentralen genom säkringar så klart, inte direkt.
(Svart, Brun, Grå, (blå, grön-gul) genom säkringar till JFB, och sedan vidare till badrummet
(Svart, Brun, Grå, (blå, grön-gul) genom säkringar till JFB, och sedan vidare till badrummet
@Christian4
Ska vi kunna hjälpa så måste vi betydligt bättre information om hur det befintliga är och hur du tänkt.
Bara en sån sak som att det inte ens var självklart i bilden var matningen kom från, jag trodde först att matningen kom från vänster, först genom JFB'n.
Sen har du skrivit saker som att matningen går till 3,5, 7 dvs tvärtom.
Redogör lite mer noga, var t.ex. har du huvudbrytarna i dina centraler, är det TN-S även från matande central. Var tänker du sätta gruppsäkringarna i relation till JFB, HB och befintliga säkringar.
Som det är ritat i bilden är det hur man än vrider och vänder på det totalfel. Koppla INTE så.
Ska vi kunna hjälpa så måste vi betydligt bättre information om hur det befintliga är och hur du tänkt.
Bara en sån sak som att det inte ens var självklart i bilden var matningen kom från, jag trodde först att matningen kom från vänster, först genom JFB'n.
Sen har du skrivit saker som att matningen går till 3,5, 7 dvs tvärtom.
Redogör lite mer noga, var t.ex. har du huvudbrytarna i dina centraler, är det TN-S även från matande central. Var tänker du sätta gruppsäkringarna i relation till JFB, HB och befintliga säkringar.
Som det är ritat i bilden är det hur man än vrider och vänder på det totalfel. Koppla INTE så.

