Mikael_L
Christian4 skrev:
Hej,
säkringarna är innan JFB , som på bild (s1,s2,s3) sen går till badrummet genom JFB.
Är det Ok?
Säkringarna kan sitta före JFB, men inte i centralen före.
Säkringarna till badrummet måste sitta i denna undercentral.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Nej , det var fel av mig, det finns bara 4 ledare till båda ( in i huset och vidare till undercentralen)

Ja ,3st. säkringar sitter i "undercentralen" som på sista bilden.

hsd
PE-skenan är enbart för skyddsjord
Du ska ha blå kabel från N-skenan

Mikael_L
Jag visar en bild här.
Du tänker ha JFB på utsidan av undercentralen, då är denna kapsling att anses som ytterligare en undercentral. Egentligen borde den ha egen huvudbrytare också.

Men sitter denna nya kapsling kloss mot befintlig UC kan man se det som en utvidgad central, och behöver ej en huvudbrytare.
Men säkringarna ska sitta som jag ritat in i skissen (röda ringarna), helst efter JFB som mitt alternativ 1. Elektriskt spelar alternativ 1 eller 2 ingen roll. Men det vanliga är efter JFB, så då gör man helst så. Allt för att någon mindre kunnig elektriker i framtiden ska slippa få problem med att komma på hur det är tänkt.
Elektrisk skiss med undercentral, JFB och säkringar markerade med röda ringar, anvisningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mikael_L
hsd skrev:
PE-skenan är enbart för skyddsjord
Du ska ha blå kabel från N-skenan
Det finns inga rena PE-skenor i TS senaste bild.
Båda centralernas PE(N) skenor är kombinerade PEN + PE.

Tack Mikael!,
tack till alla andra som har hjälpt till
Hls.Christian

Här en bild som motsvarar ditt fall. Den är dock omvänd och ska ses vänster till höger i motsats till din som går höger till vänster.

WG3CAb.jpg

Här kan följande noteras:

- Du säger alltså att du har fyra ledare i kabeln mellan huvudcentral och undercentral. Den har då en PEN-ledare som måste ha en area på minst 10 mm². Stämmer det med din kabel?

- Huvudcentralen har en JFB som servera hela denna central. Det är dock ovidkommande för denna fråga men man kan notera hur N-ledaren är inkopplad.

Resterande punkter gäller undercentralen och det förutsätter att det är en fyrledare som matar denna:

- Observera att PE- och N-skenan ska vara byglade med varandra som bilden visar. Detta eftersom centralen matas med TN-C och inte har någon JFB som skyddar hela centralen.

- N-ledaren till JFB till höger tas från N-plinten, detta eftersom faserna till denna JFB är inkopplade som en vanlig grupp via säkringar i undercentralen, och JFBn servar endast denna grupp, inte centralen som helhet. I andra fall kan man behöva ta N-ledaren på PE-plinten men inte här.

- N-ledaren till JFBn ska vara blå eftersom det är en N-ledare.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Tack för det.
Hls. Christian

Presentera gärna lite bilder på dom öppnade elcentralerna. Då finns det större chans att någon här upptäcker ev felkopplingar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.