En äldre lysrörsarmatur på en vägg ovanför en vit dörr, med sladdar som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag och lysrörsarmatur monterade på vägg ovanför lutande trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Jag ska måla om & dina. Vill inte ha ett lysrör hängandes från väggen. Hur får jag bort allt?
Behöver nödvändigtvis inte ha ngt uttag el liknande, bara få bort på enklaste sätt?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Göra spänningslöst och ta bort den regelvidriga installationen.

Ok men hur tar jag bort den. Sladdarna går in i väggen??
Borde jag ta hit en elektriker?
Finns ngn elektriker som vill göra ett sådant litet jobb?

öppna dosan.och ta en bild. Skall du sedan lossa lampsladdarna stänger du av strömmen och lossar sladdarna till lysrören. Sätt fast matande trådar i varsin kopplingsklämna så att dom inte kortsluter mot varandra. Sätt på locket och slå till strömmen.

Är det bara lysrören som ska bort, eller även dosan? Om du ska ha bort dosan måste du leta rätt på den andra änden av kabeln som går uppåt.

Det är en fast installation, så allting du gör efter att du öppnat dosan ska egentligen göras av elektriker. Om du sedan känner dig bekväm med att göra det själv eller inte, det är upp till dig.

Jag föreslår att du gör som Tobbe säger, öppna dosan och ta en bild på hur det ser ut. Du måste inte bryta strömmen för att göra det, men det känns bekvämare att ha gjort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.