Hej!

Håller på att sätta upp en ny taklampa. Knipsar av sladden som är alldeles för lång men märker sen när jag ska koppla ihop sladden från lampan till sockerbiten att kablarna inte är blå, brun och gulgrön som jag är van vid.

Här är alla kablar genomskinliga. Det jag kan se är att den avknipsade biten som gick in i sockerbiten, där är den jordade genomskinlig med lite turkost i sig. Men grejen är att de tre kablarna är genomskinliga och varav två av dom är lite turkosa.

Hur ska jag kunna veta vilken som är jordkabel? Vad händer om jag skulle koppla jordkabeln fel i sockerbiten och sätta den i fasen eller nollan?

Tacksam för svar!

Mvh

Christopher

Öppnad jordkabel med turkos färgad ledare på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som det såg ut från början. Enkelt här att se att jordkabeln är lite turkos

Närbild av en avklippt elektrisk kabel med exponerade trådar utan tydlig markering för jordkabel.
Skapa konto

Men efter att ha knipsat av kabeln blev det mycket svårare att se vilken som är jordkabel.

Hoppas någon kan hjälpa mig

Du kan nu ohmmäta mittledaren i lampan med kabeln ut från lampan och skriva upp detta på en tejp eller likande.
Gör sedan det även med gängan i lampan som då blir nolla.
Den tredje blir då jord. ( givetvis mäter du den också från höljet till sladden.

Om du gör fel så kan du dö.. Så om du är minsta osäker så ta med lampan till en elfirma som får skruva på kontakten på lamapan.

Får mig ta det med en elfirma. Förstår inte hur jag ska göra för att ohmmöta kablarna..

Tycker mig se på bilden att färgerna är, uppifrån och ner: grön, brun, blå.

Du kan nog köpa en multimeter på ex. Clas olsson, Jula eller byggmarknad för ca 100 kr (händer att det finns för strax över 50 kr).

Om du har en multimeter så kan vi hjälpa dig med användningen här på forumet. Det är lätt.

Jag köper en multimeter imorgon eller på onsdag, hör av mig då :)

Tack för era snabba och hjälpfulla svar!

Varför tror du att lampan är skyddsjordad? Det saknas information här. En skyddsjordsledare i en ny lampa ska vara grön/gul.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
kulle
Vad är det för lampa ?
Det kan ju vara med kronkoppling.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Koppla inget till jord utan att vara 100% säker på att det är just det.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt, svar på frågan i första inlägget: "Vad händer om jag skulle koppla jordkabeln fel i sockerbiten och sätta den i fasen eller nollan?"

Det är en livsfarlig situation, metalldelar på lampan blir då strömförande, risken att någon som rör vid lampan dör är rätt hög.

tommib
VIsa gärna bild på hela lampan, det hjälper.

Som andra har sagt, att koppla jordledaren, om det finns en sådan, till fas eller nolla blir lätt väldigt tråkigt. Det är inget man ska chansa med.

Mätningen är enkel, köp multimetern så får du hjälp här.

Taklampa med sfärisk vit design tänd ovanför en mörk soffa i ett vardagsrum om natten.
Skapa konto

Så här ser slutresultatet ut. Köpte en multimeter och fick hjälp av en bekant att hitta vilken som var jorden.

Tack alla ni fina som erbjöd sin hjälp!

• Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.