Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Hej!
Håller på att sätta upp en ny taklampa. Knipsar av sladden som är alldeles för lång men märker sen när jag ska koppla ihop sladden från lampan till sockerbiten att kablarna inte är blå, brun och gulgrön som jag är van vid.
Här är alla kablar genomskinliga. Det jag kan se är att den avknipsade biten som gick in i sockerbiten, där är den jordade genomskinlig med lite turkost i sig. Men grejen är att de tre kablarna är genomskinliga och varav två av dom är lite turkosa.
Hur ska jag kunna veta vilken som är jordkabel? Vad händer om jag skulle koppla jordkabeln fel i sockerbiten och sätta den i fasen eller nollan?
Tacksam för svar!
Mvh
Christopher
Håller på att sätta upp en ny taklampa. Knipsar av sladden som är alldeles för lång men märker sen när jag ska koppla ihop sladden från lampan till sockerbiten att kablarna inte är blå, brun och gulgrön som jag är van vid.
Här är alla kablar genomskinliga. Det jag kan se är att den avknipsade biten som gick in i sockerbiten, där är den jordade genomskinlig med lite turkost i sig. Men grejen är att de tre kablarna är genomskinliga och varav två av dom är lite turkosa.
Hur ska jag kunna veta vilken som är jordkabel? Vad händer om jag skulle koppla jordkabeln fel i sockerbiten och sätta den i fasen eller nollan?
Tacksam för svar!
Mvh
Christopher
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Du kan nu ohmmäta mittledaren i lampan med kabeln ut från lampan och skriva upp detta på en tejp eller likande.
Gör sedan det även med gängan i lampan som då blir nolla.
Den tredje blir då jord. ( givetvis mäter du den också från höljet till sladden.
Om du gör fel så kan du dö.. Så om du är minsta osäker så ta med lampan till en elfirma som får skruva på kontakten på lamapan.
Gör sedan det även med gängan i lampan som då blir nolla.
Den tredje blir då jord. ( givetvis mäter du den också från höljet till sladden.
Om du gör fel så kan du dö.. Så om du är minsta osäker så ta med lampan till en elfirma som får skruva på kontakten på lamapan.
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Får mig ta det med en elfirma. Förstår inte hur jag ska göra för att ohmmöta kablarna..
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Du kan nog köpa en multimeter på ex. Clas olsson, Jula eller byggmarknad för ca 100 kr (händer att det finns för strax över 50 kr).
Om du har en multimeter så kan vi hjälpa dig med användningen här på forumet. Det är lätt.
Om du har en multimeter så kan vi hjälpa dig med användningen här på forumet. Det är lätt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Jag köper en multimeter imorgon eller på onsdag, hör av mig då 
Tack för era snabba och hjälpfulla svar!
Tack för era snabba och hjälpfulla svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Varför tror du att lampan är skyddsjordad? Det saknas information här. En skyddsjordsledare i en ny lampa ska vara grön/gul.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Som sagt, svar på frågan i första inlägget: "Vad händer om jag skulle koppla jordkabeln fel i sockerbiten och sätta den i fasen eller nollan?"
Det är en livsfarlig situation, metalldelar på lampan blir då strömförande, risken att någon som rör vid lampan dör är rätt hög.
Det är en livsfarlig situation, metalldelar på lampan blir då strömförande, risken att någon som rör vid lampan dör är rätt hög.
VIsa gärna bild på hela lampan, det hjälper.
Som andra har sagt, att koppla jordledaren, om det finns en sådan, till fas eller nolla blir lätt väldigt tråkigt. Det är inget man ska chansa med.
Mätningen är enkel, köp multimetern så får du hjälp här.
Som andra har sagt, att koppla jordledaren, om det finns en sådan, till fas eller nolla blir lätt väldigt tråkigt. Det är inget man ska chansa med.
Mätningen är enkel, köp multimetern så får du hjälp här.
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden