Finns det något digitalt kopplingsur med veckofunktioner som är mer användarvänligt än andra?
För anslutning till vanligt eluttag.
Har ett gäng kopplingsur från Clas Olle. De fungerar perfekt för mig men min sambo gillar dem inte alls och hon håller på att rycka ur sladden på apparaterna.
Felet med dessa ur är
1) Ingen indikation alls på om spänningen är påkopplad eller inte, i autoläge.
2) För liten display, hon har sämre syn än jag och kan inte riktigt se vad det står på enheten.
3) Ganska opedagogiskt att forcera på/av, man växlar mellan on-off-auto cykliskt. Borde vara enklare..
Har kollat Conrads onlineutbud men inte riktigt fastnat för någon.
För anslutning till vanligt eluttag.
Har ett gäng kopplingsur från Clas Olle. De fungerar perfekt för mig men min sambo gillar dem inte alls och hon håller på att rycka ur sladden på apparaterna.
Felet med dessa ur är
1) Ingen indikation alls på om spänningen är påkopplad eller inte, i autoläge.
2) För liten display, hon har sämre syn än jag och kan inte riktigt se vad det står på enheten.
3) Ganska opedagogiskt att forcera på/av, man växlar mellan on-off-auto cykliskt. Borde vara enklare..
Har kollat Conrads onlineutbud men inte riktigt fastnat för någon.
Redigerat:
Jag har bara stött på mer eller mindre obegripliga kopplingsur, man får koppla in det med en lång skarvsladd och sätta sig i soffan med bruxen och studera. Oftast är den sistnämnda dåligt översatt som grädde på moset.
Finns analoga ur med ryttare och veckoskiva, men de är lite oexakta och väsnas en aning.
Finns analoga ur med ryttare och veckoskiva, men de är lite oexakta och väsnas en aning.
För att vara lite mer konstruktiv i mitt svar:
Jag tröttnade på dessa eländiga kopplingsur. Förutom användargränssnittet så fungerade inte backupbatterierna efter några år. Efter varje strömavbrott skulle en handfull ur av olika fabrikat ställas in på nytt....
Jag fick nog och ersatte alla med Nexa fjärrströmbrytare och byggde en egen datorstyrning till dessa. Idag finns det ett antal leverantörer av tilläggstjänster över nätet som man kan köpa istället för att bygga själv. En av de första ut var väl Telldus och de finns kvar. Så det är ett tips till alternativ som du kan överväga.
Det finns flera trådar här i byggahus om automation på olika nivå - en del kanske lite nördiga för dina behov. Kolla efter enkla startpaket om du inte vill ha det som hobby.
Jag tröttnade på dessa eländiga kopplingsur. Förutom användargränssnittet så fungerade inte backupbatterierna efter några år. Efter varje strömavbrott skulle en handfull ur av olika fabrikat ställas in på nytt....
Jag fick nog och ersatte alla med Nexa fjärrströmbrytare och byggde en egen datorstyrning till dessa. Idag finns det ett antal leverantörer av tilläggstjänster över nätet som man kan köpa istället för att bygga själv. En av de första ut var väl Telldus och de finns kvar. Så det är ett tips till alternativ som du kan överväga.
Det finns flera trådar här i byggahus om automation på olika nivå - en del kanske lite nördiga för dina behov. Kolla efter enkla startpaket om du inte vill ha det som hobby.
Redigerat:
Jag köpte Wifi-uttag på B-tema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Timers/WiFi-uttag-2000037071/
Riktigt imponerad av hur smidigt det var att installera och appen är väldigt enkel att förstå och programmera.
Kostar iofs 300-350:- st, men det kan det vara värt.
Uttaget är som tur är inte biltemas egna skapelse utan ett från Ankuoo http://www.ankuoo.com/products/?sort=2
Och jag kör med deras app istället för biltemas.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Timers/WiFi-uttag-2000037071/
Riktigt imponerad av hur smidigt det var att installera och appen är väldigt enkel att förstå och programmera.
Kostar iofs 300-350:- st, men det kan det vara värt.
Uttaget är som tur är inte biltemas egna skapelse utan ett från Ankuoo http://www.ankuoo.com/products/?sort=2
Och jag kör med deras app istället för biltemas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns olika varianter på tidurens gränssnitt. Den ena sorten jag har är som du säger on->auto->off->auto som man växlar runt. Och då är det jobbigt att veta om man har hamnat i auto eller inte. Den andra sorten jag har växlar man helt enkelt mellan av/på men när nästa klockhändelse kommer så tar den över, så det är ingen risk att det blir fel. Å andra sidan så måste jag dra ut sladden om jag vill se till att den inte kommer starta på timer.
Om några år är de nog nere i en 50-lapp de också och ligger frontade i korgar framme vid kassan istället. Har ingen egen erfarenhet av Wifi-vårtor men de borde vara mycket tillförlitligare än de radioband och den radioteknik som Nexa m.fl. jobbar med.Peter2400 skrev:
Klicka här för att svara