Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det är tekniska detaljer kring vilka krav som ställs på 10 respektive 13 A och skillnader dem emellan så finns lite i denna gamla tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/177770-13a-sakring.html Om det är något du saknar så säg till.
12 svar · 2,2k läst
Dracula
Dracula: tack!
3 svar · 5,2k läst
tommib
tommib: Som hempularen sa, tänk på var du ska ha allt så du klarar kraven för närhet till dusch/badkar. I övrigt skulle jag säga en grupp till TM, en grupp till TS, ev en grupp i reserv eller till t.ex. strykjärn (så dra fram en trefasgrupp som du delar upp i dosa bakom tvättpelaren och har tre separata uttag till). Resten på en grupp. Ev elgolvvärme på egen grupp. Dra i väggarna om alls
3 svar · 1,3k läst
Y
Yrväderssmitaren: Har intervjuat lite folk, enligt ägaren hade efter att ha dragit sig till minnes kommit ihåg att han hade haft en "hantverkare" som hade gjort den elektriska delen, utan att notera att man fick sig en stöt när man tog i diskbänken, hur detta är möjligt är dock ett mysterium. Samt en annan som säger att det tidigare nämnda vägguttaget tydligen inte skulle vara boven i dramat, får nysta
5 svar · 1,5k läst
G
Grillo: Jaha ok men tror inte ipklassningen på en stickkontakt funkar i badrum
7 svar · 3,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Nä, jag hade nog inte tänkt lägga tid på att försöka finna fullt stöd i reglerna för ett så ovanligt fall som att dra FK i vattenledningsrör :), men [citat] några ord kan vara på sin plats: Att bryta mot några föreskrifter är det inte tal om, inte heller lösningar där man ser en sådan risk för strömgenomgång att man vill använda en JFB som skydd. Nä, gör en bra
26 svar · 4,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Bra påpekande! Och det är väl det första elektrikerna får lära sig på grundkursen :)
7 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Läs mitt inlägg #8. Det är märkligt att det finns tre ledare i kopplingarna i tredje brytaren. Jag ser ingen vettig förklaring till det. TS, kan du ta en bild så man ser hela installationen kring brytare 3, gärna även kopplingsdosan ovan brytaren.
21 svar · 2,1k läst
·
M
mendelsohn: Tack för alla svar och kunskap. Pillade lite med "2-100" inställningen. Inget hände tyvärr. Sen testade jag att byta lampa, vilket var klokt. Nu fungerar det,,,,, Och jag ska överväga att flytta till nybyggd nybyggd bostadsrätt i något politiskt mångfaldsprojekt,,,,,;)
14 svar · 1,4k läst
·
prototypen
prototypen: Troligen är stickproppen en gång i världen bortknippsad så det är väl inte hela världen att man uppsöker lämplig butik och köper en ny och skruvar dit. Protte
29 svar · 26,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Låter bra! Hoppas det funkar tillfredsställande och ser bra ut =)
44 svar · 6,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jepp, är inte så mycket mer än kabelpriset typ ... :)
12 svar · 1,9k läst
P
Paddwuan: Tack för alla svar och vilja att hjälpa till. Jag beslutade mig dock för att krypa till korset och låta en elektriker göra kopplingen.
4 svar · 19,1k läst
·
hsd
hsd: Ta en dialog med den elektriker som Du har tänkt Dig att utföra jobbet så får Du minst problem och kan komma överens om vad Du kan göra själv
9 svar · 9,6k läst
·
P
Anonymiserad 134940: kändes lite fel därav min fråga :D Tack! jag flyttar upp till andra X!
4 svar · 1,7k läst
·
J
Jo-han: [citat] Den allsmäktige, allvetande och allenarådande elektrikern ja.. Har också hört talas om honom/henne men fortfarande inte stött på denna (som har lika stor erfarenhet och kunskap som forumet) .. ;) PS. Ta det med glimten i ögat. PS. Erfarenheten från forumet är att framförallt elektriker kan kanske vara lite lättkränkta ibland men det är inget försök att vara dryg utan bara
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Om du inte får tag på någon så kan det ju vara ett alternativ att byta ut hela lampsockeln. De brukar ha relativt standardiserat fäste, finns i huvudsak kanske 3 - 4 varianter.
3 svar · 1,1k läst
·
I
injonil: Japp, ventilationsrören hamnar ca 1dm från väggen så inga problem. Med anslutningskabel menar du då en gummikabel antar jag. Då blir det som min elkunniga kompis ville ha det :)
5 svar · 3,7k läst
pacman42
pacman42: [citat] Det jag hade jag också gjort om det hade fungerat...
19 svar · 5,1k läst
tommib
tommib: Bara en fundering... Är det där en riktig takdosa? Vad är det som har suttit där innan och hur satt det fast (apropå att det inte syns några skruvhål runt dosan)?
10 svar · 3,6k läst
·
A
Avemo: Kort sagt ja. Längre sagt: Det är en tumregel. Beroende på förläggningssätt, kabellängd och förimpedans på matningen kan det ibland vara nödvändigt med grövre kabel.
1 svar · 1,3k läst
P
Pikkenix: Är på andra änden av anslutningssladden, skall alltså in i lampan där motsvarande koppling finns. Noname-märke så svårt att få tag i, hade hoppats att de var nån typ av standardkontakt som nån kände igen...
7 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Börja med att fundera på vad du vill ha dem till, vilka effekter vill du uppnå som inte går att få med traditionell belysning som är värd kostnad för inköp och installation. Det är alltså en ljusdesigner du behöver hjälp av först, sedan kommer tekniken in (=denna forumdel). Lite allmänt är det bra att välja kända fabrikat med tanke på driftsäkerhet och service. LED är det som
1 svar · 639 läst
H
Hemligt: Kanon. Jag kör dimmern på sekundärsidan. Vad tror du om följande produkter? Strömbrytare http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/strombrytare/strombrytare-400399/ Drivdon http://www.xcen.se/tillbehor/led-transformatorer/led-transformator-12v-50w-plint Dimmer
8 svar · 4,3k läst
GK100
GK100: [citat] Det du skriver här är i mina ögon den optimala uppdelningen på två vanliga fyrpoliga JFB i ett en normal bostadsinstallation. Förbrukarna med typiskt högre sannolikhet för jordfel pga fukt, värmeelement osv samsas med de än värre utomhusdelarna och resten på den andra brytaren. Dessutom ingen större störning om det löser där och troligtvis när man är hemma, de av många
58 svar · 32,3k läst
·
R
Wand: Eller så får man bryta ner mer om osäkerheten finns och inga scheman att tillgå... Säkerheten alltid först, alltid oavsett.
31 svar · 39,8k läst
E
elmont: Megger är bra grejer, ålder okänt, men rätt oväsentligt när det gäller en "megger" för det är knappast nått man sliter ut.
1 svar · 3,4k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: [citat] Det var det första jag tänkte på jag med, att där måste ju vara förberett för utbyggnad till trefas. TS kanske ska höra sig för hos styrelsen om han inte kan få tillstånd att byta stigaren och komplettera mätarblocket och få trefas tillgängligt i lägenheten. Om stigaren är fyr eller femledare i dag är ju den kostnaden minimal när man ändå byter ett helt kök med
40 svar · 9,2k läst
·
E
eal: Kan hjälpa att bryta fas istf nolla. Men kapacitiva kopplingar kan vara problematiska att bli av med. Om det funkar med en mekanisk brytare men inte med fjärrströmbrytaren är det inte otroligt att det sker en kapacitiv koppling i fjärrströmbrytaren och då får man byta märke på den eller byta LED.
5 svar · 1,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Tillägg 100 A mätarsäkring kostar här 2190 kr/mån. Till det kommer elöverföringsavgift 15,00 öre/kWh Priser inklusive 25% moms.
11 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.