T
toolman77: För att elbolaget ska få placera saker på din tomt behöver de ha ett avtal med dig. Be din elektriker skicka in en färdiganmälan och ange att du vill bli kontaktad av den som ska bereda jobbet.
10 svar · 2,5k läst
M
-MH-: Tack, "Fläns FL13" var alltså benämningen. Fanns tom på billigtvvs.nu :)
6 svar · 1,5k läst
·
peterwesterlund
peterwesterlund: Det gick att klämma fast den där mellan de gamla fästena. Stort tack för all hjälp!!!!! [bild]
87 svar · 10,9k läst
·
H
hempularen: Iom. att du köpt en dubbeltrapp så måste inkommande el byglas mellan de två halvorna, du får koppla med en stump ledning. Ser ut som trådarna är långa nog, så du kan klippa av en stump och använda, var inte för snål med längden, blir svårt att koppla in då.I en kronbrytare finns byglingen intern i brytaren. I dosan för brytare har du ingen nolla, du har en fasledare som troligen
7 svar · 5,1k läst
·
E
elmont: Ja, det är det enda som behöver göras.
8 svar · 3,1k läst
·
M
MagnusSy: [citat] OK, tack. Jag kan nämligen komma över gratis (nej, inte stulet) en överbliven 4-ledare 10mm2 på de tettio meter som behövs. Ni vet: Gratis är gott!
7 svar · 5,5k läst
E
erix0n: jag tackar ödmjukast för snabbt svar!
2 svar · 1,7k läst
S
sune73: Du får nog förklara mera i detalj hur detta ska fungera. Elpanna och elpatroner kräver stora säkringar i förhållande till effekten jämfört med värmepumpar. En värmepump Nibe F1255 4-16kw kräver enbart till kompressorn 10A säkring. Vill du samtidigt nyttja elpatronen på 9kw krävs det en säkring på 25A. Ska du dessutom köra elektrisk bastu samtidigt kan det bli knivigt. Dock har
4 svar · 5,7k läst
E
elmont: Jag har haft en rulle i bilen i "alla tider". Efter nått år (10 - 15 ?) måste man investera i en ny för det brukar inte gå så många dm/år :thumbup:
36 svar · 6,4k läst
·
M
-MH-: Okej, insåg inte att det var en driftstermostat med två (tre) lägen inritad. Då spelar såklart L2-L3 roll.
13 svar · 3,3k läst
·
tommib
tommib: Jo, det var därför jag sa i princip.... Det finns infällda uttag och brytare men det är genast lite mer special och inget som finns på lokala bygghandeln...
6 svar · 3,6k läst
·
F
f91jsw: [citat] Gammaldags i meningen att konstruktionen har varit i princip likadan i 30 år.
9 svar · 2,2k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Det var mer besvär än det var värt kände jag. Har redan andra saker som måste göras före. Jag åkte och lämnade tillbaka armaturen på Byggmax och tog sen en sväng till Classe och köpte en annan med kontakt och fäste för krok. Så det ordnade sig. Tack för hjälpen :)
9 svar · 2,5k läst
tommib
tommib: Du kanske kan slakta en ny porslinslamphållare och få ut delen du behöver. https://www.elonline.se/product/ifo-porslinsockel-max-75-watt-ip20 De finns också t.ex. på Bauhaus om du har nära till en sån. Då kan du kika lite hur de är byggda och se om du kan plocka ut någon användbar del...
5 svar · 1,1k läst
·
D
dunderhonung: Tänkte meddela hur vi gick vidare om någon är intresserad: Först och främst kommer vi att byta ut hela centralen. Den ser ändå ut som ett ormbo. Sedan kommer vi att dra en ny pexkabel 5x6m2 som kommer att ligga utanför JFB. Anledningen till det är att den 4-ledare som går till AP-skåpet idag och kommer från UC där är biledaren(el jorden) för klen.
21 svar · 4,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Åtdragningsmoment 10Nm. Äsch, min momentnyckel går bara ner till 20... ;)
28 svar · 17,3k läst
F
fastighetsskötaren: Hallå. Dåligt minne, men har för mig jag mätte mellan en skruv på värmeväxlaren och jorden. Värmeväxlaren står ju på gummifötter. Det skumma var att den hoppade hyfsat febrilt mellan 15-20 volt... Den liksom inte stannade upp på 15 volt, utan flimrade eller vad man skall säga. Satte man fingret där jag precis bet hål på en blodblåsa emot en av skruvarna i chassit kunde man ana
2 svar · 1,4k läst
V
vetgirig_: Tack alla för engagemang! :D Jag är som sagt ny i forumet och har dålig - för att inte säga ingen - koll på vad ni som rör er här kan och i vilken omfattning. Men jag blir säkert mer bekant med er med tiden. Helt uppenbart är iaf att man kan få mycket, och bra, hjälp här. Ofta har jag hamnat i forumet när jag googlat div olika husrelaterade frågor och nu var det till slut dags att
13 svar · 18,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det är inget formellt fel med vare sig massor med kopplingsdosor likväl som ingen alls på en lång sträcka. Det första brukar undvikas av estetiska skäl, men även av kostnads och arbetstidsskäl. Det andra, att inte ha hjälpdosor, kan man komma att ångra den dagen man ska dra in ledare och det går jättetungt, man får ju t.ex. inte dra av ledningar eller skada isoleringen.
12 svar · 4,5k läst
GK100
GK100: Ja det skadar aldrig och att hålla lite avstånd 3-4 m och utspritt i tex solfjäderform gör inte saken sämre heller.
3 svar · 2,9k läst
E
elmont: Det var troligen en glappande anslutning, för torr spån leder ström mycket dåligt och man får väl ta för givet att spån inomhus är torr.
19 svar · 41,0k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Ja du, jag minns inte ens. Kollar när jag kommer hem. Men det blev en en-radig. JFB+3 16A+3x10A. Räcker och blir över för mig.
14 svar · 11,7k läst
B
byggarätt: [citat] Precis så därför är 1 bättre men säkrast är att fota i skymning och printa ut sin egen fasad o klippa ut bilder på fasader med lampor man gillar o klippa ut o lägga på fasaden o sedan beakta skillnader bilder o verklighet
22 svar · 14,5k läst
·
S
Schäfer: I värsta fall kan man köra med kabelskydd. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelskydd-2000023119/
23 svar · 9,8k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, jag har inga siffror, men på tomgång så ger även en modern bilgenerator inte mycket mer än plus-minus noll. Några 100A blir det rakt inte. Men nu är det väl inte så mycket som hindrar att man kör motorn med förhöjd tomgång. Det är det man gör med båtmotorer om man behöver ladda batterierna (de behöver dock gasas mer än man tror innan man får bra laddning, typ 70%
47 svar · 13,5k läst
·
G
Gavel: Se till att få uttagen i bekväm höjd, då behöver man bara böja sig vid bilen, det finns lite längre sladdar för motorvärmare än de som följer med, jag har mitt uttag på c:a 170 cm, känns bra, och sladden blir inget man behöver snubbla över. Dessutom ser jag den inifrån bilen vilket minskar risken att glömma koppla ur
14 svar · 13,1k läst
O
Odjuret: [citat] Det är aldrig fel att byta bransch... Men du bör nog byte samvete, när du ändå håller på. För det du har är nog totalt värdelöst.... för den branschen :p :p
24 svar · 4,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är ett utmärkt påpekande. Den högra bilden visar vad vi i andra sammanhang kallar en radioantenn (närmare bestämt en "loopantenn"). :) De är inte de mest effektiva radioantennerna i världen, men fungerar likväl ändå som sådana, och är bra nog att sitta inbyggda i nästan varenda radio (eftersom de är billiga och enkla). Så att bygga en sådan med hjälp av sitt elnät,
8 svar · 10,6k läst
·
Müssli
Müssli: Jag använder alltid och är nöjd med Garos: https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/460120/2270010
6 svar · 2,6k läst
Moving
Moving: De funderade på duschslang
9 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.