Jag är på jakt efter någon grunka som passar följande scenario: i garaget har jag en rörelsedeckare (inbyggd istället för strömställare) som styr en takarmatur. Den tänds när man går/kör in i garaget och släcks efter ca 5 minuter. Denna rörelsedeckare vill jag även ska styra en fläkt (som idag slås på/av med en strömställare) som drar ut fukt och avgaser. Dock vill jag att eftergångstiden skall var längre än de 5 minuter som belysningen är igång. Eftergångstid minst 2 timmar. Eftersom jag vill att den ska driva ut även avgaser så funkar alltså inte en fuktstyrd fläkt (dessutom har jag redan en fläkt).
Vet inte vad en dylik grunka kan tänkas heta men kanske en timer av något slag som slår igång av den styrning som rörelsedeckaren ger? Förslag? Gärna varumärke/modell så det går att fråga allsmäktige herr Google!

Redigerat:
Frånslagsfördröjt tidrelä är vad du söker, fast numera brukar de flesta tidreläer vara av s.k. multifunktionstyp.
Finns en uppsjö av tillverkare, Carlo Gavazzi, Crouzet, Eltako, Omron m.fl.

Grymt - tack!
...för någon annan som läser denna tråd fick jag upp många träffar på Google med sökordet "tidrelä".

@peter2400 - den verkar ju nog så smidig då jag har plats i en dosa och dessutom har den ett bra pris men vet du om den funkar ensam utan övriga grunkor från Nexa, typ måste jag ha fjärrkontrollen vid något läge? Tycker inte att jag får ett entydigt svar när jag läser om den...

Redigerat:
axxa skrev:
@peter2400 - den verkar ju nog så smidig då jag har plats i en dosa och dessutom har den ett bra pris men vet du om den funkar ensam utan övriga grunkor från Nexa, typ måste jag ha fjärrkontrollen vid något läge? Tycker inte att jag får ett entydigt svar när jag läser om den...
Är nästan 100 på att det inte behövs någon
fjärrkontroll, däremot så behöver du en återfjädrande strömbrytare eller något annat som kan ge en puls på ingången för att trigga timern.
Vad har du för rörelsesensor?

Mikael_L
Nya PAX fläktar kan aktiveras av ljussensor, eftergångstid programmeras med telefon och borde gott och väl räcka för ändamålet

@Peter2400 - Kommer inte ihåg märket på rörelsesensorn men den sitter monterad i dosa istället för den strömbrytare som satt där innan. Jag tänkte dra vidare tändtråden (som går från rörelsesensorn upp till takarmaturen) till tidreläet - det borde väl funka som puls för att trigga timern?

Tsdoesds skrev:
Nya PAX fläktar kan aktiveras av ljussensor, eftergångstid programmeras med telefon och borde gott och väl räcka för ändamålet
Sant, men dels hittar jag ingen med så pass lång eftergångstid som jag önskar - minst 2 timmar o dels är det en heeelt annan prisbild... tack för tipset dock!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.