M
mlkjhr: Komplettera den där splittern med en sån här så har du massvis med möjligheter att expandera maskinparken: http://www.jemfix.se/grenuttag-skarvkabel__5559/grenuttag-cee-416_9036673
8 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja den här t.ex. verkar klara det. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Digital-multimeter-bil-2000024258/
4 svar · 1,3k läst
B
Bruk: [citat] Fixade några snabbt på jobbet, men sedan är det någon hårdplast runt som jag få kapa med bågfil om jag ska få bort. Det verkar vara för bränt för att se något men varsågod.. [bild] Gummi på... [bild] Gummi av... [bild] Toppen..:D Fattade inte hur man tog bort den sista bilden...lord of focus :)
10 svar · 1,7k läst
·
J
JED: Tommib. Du hade tyvärr rätt. Den var inte komplett. Jonas L 84: Självklart finns ju alltid risken att någon råkar ändra en strömbrytare vilket resulterar i att det kommer att lysa. Får fundera hur jag ska göra. Har man gränslägesbrytare så slocknar ju belysningen när man stänger porten. Då kanske man låter brytaren vara. Rörelsevakt lyser ju under en viss tid så då kanske man
20 svar · 8,2k läst
·
E
elmont: Har flera än en fastighet på samma linje "problem" tyder det på endera ett svagt matande nät eller någon dålig "anslutning" i det matande nätet. Så gör som Bax föreslog ta kontakt med nätägaren så att dom kan komma och mäta. Ps är ni ensamma om problemet så ta dit en elektriker för att felsöka.
11 svar · 3,9k läst
K
kia2: Stort tack. Funkar fint. Tänkte väl att det inte var så svårt :)
3 svar · 2,0k läst
·
P
Anonymiserad 164152: Antar väl att han tog vad han hade närmast helt enkelt :)
18 svar · 23,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ute/inne är min normala rekommendation till uppdelning. Jag har ungefär så själv, men jag har även TM och TT på denna JFB. Vilket var bra i våras då ett dåligt värmeelement i TM började lösa JFB'n, och vi slapp få mörkt i huset, utan bara utomhus. Nu funderar jag lite på att sätta alla andra problemgrejer inomhus på utomhus-JFB'n. Ugn och DM. Dvs alla prylar med värmeelement
4 svar · 2,5k läst
E
EasyCash: [bild] Inkommande fiber är i vardagsrummet till höger om altandörren. Funderar ev dra den till det större sovrummet och därifrån dra till varje rum som behöver tp. Kravet är att det måste komma ut en kabel på snedväggen mot badrummet fast ut mot hallen. Och här är övre plan [bild]
6 svar · 2,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] När jag gick igenom litteraturen förra gången det begav sig så blir just slutsatsen att sena effekter är något man kan ignorera om inte skadan var sådan att man "märkte av den" när den uppstod. Dvs får du problem så är det till följd av en skada som ändå är så stor att du inte tvivlar på att du åkte dit när den hände. Så alla som fick en liten stöt, som kändes just
5 svar · 1,3k läst
Miles
Miles: Har tänkt mig automatisk belysning i en walk-in-closet ovanför garderobsdelen. Frågan är hur jag bäst installerar rörelsevakt för styrning av RGB-ledlist ställd på gul/orange (som drivs med en trafo i vägguttag). 1) Enkel Rörelsevakt i vägguttaget Närvarosensor med inbyggt skymningsrelä [bild] .. så är trafon endast på när lampan lyser också vilket är fördel. Alternativt
0 svar · 5,1k läst
·
H
hempularen: Tror att TS har fått lämpliga svar stänger tråden
34 svar · 5,6k läst
·
H
hempularen: Aj, jag glömde frågan om skyddsjorden. Nu finns där ju en jordsymbol, då skall den ansutas. Jag misstänker att det egentligen är en funktionsjord för den där synksignalen, den är ju bara entrådsansluten i schemat. Men som sagt, finns där en jordanslutning så skall den användas. Det räcker inte att gissa att den är onödig.
47 svar · 8,0k läst
·
GK100
GK100: Givare av den typen funkar bra på trä oberoende hur torrt är det tillräcklig skillnad mot luft. TS kan ju söka andra givare och fotoceller är ju vanliga på pelletsanläggningar också, eller ultrajudsgivare. Fotocell med tidfunktionen inbyggd vore ju smidigt att använda direkt.
11 svar · 2,4k läst
·
E
EBJ: Javisst så är det förstås, tack!! :) Måste ha fått hjärnsläpp;)
2 svar · 11,6k läst
N
NinaPlog: Tackar för alla era svar! Vi misstänkte nog att det föhåller sig som ni skrev, men bra att få bekräftelse från andra håll också. Ska försöker det med elmont's förslag och får se hur det går.
7 svar · 2,2k läst
J
JeppeKa: Ah okej då förstår jag. Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det var sekundärsidan alltså... Då är det bara dumt att använda nätkabel då det ger fel signaler. Använd t.ex RKUB med tillräcklig area för den effekt du har.
5 svar · 1,8k läst
G
ganooo: Okej jag lyssnar på er. Brukar vara kunniga människor som hjälper till här inne. Tusen tack för all hjälp. Väldigt uppskattat Mvh ganooo
11 svar · 6,2k läst
·
M
magnlar: [citat] Jorå det var det. [bild]
7 svar · 1,4k läst
·
H
hempularen: Och ja, en fast förlagd kabel med korrekt klamring behöver ingen ytterligare dragavlastning. Dragavlastning behövs framförallt om en lös apparat, ex. en löst liggande LED driver, ansluts via kabel tgill en dosa. Jag vet inte om en delvis klamrad kabel också behöver dragavlastning. Om man tänker sig en EKK, klamrad någon meter, sedan lös och kopplad till en LED driver. Nu är en EKK och
4 svar · 1,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det finns ju bra LED-armaturer med inbyggd rörelsedäckare, du behöver inte två olika apparater. [citat] Om det nu är tänkt att kompressorn ska sitta på uttaget i förrådet kan det vara hyfsat OK att ha den på en egen grupp. Måste inte vara så, men kanske inte helt fel. [citat] Ja det är absolut inte fel att ta till två olika grupper, man ska ju låta strömbehovet styra,
7 svar · 17,0k läst
·
tommib
tommib: En trappautomat som styr en kontaktor eller ett relä (eller uttaget direkt om det inte är så mycket belastning). Dra trappautomaten med någon valfri kodlåsmodul från typ velleman eller liknande. Eller en sån här http://www.ebay.com/itm/Electronic-RFID-Proximity-Entry-Door-Lock-Access-Control-System-10-Key-Fobs-GA-/351638955756?hash=item51df50a6ec:g:7QcAAOSwGotWpu6X Varje ledare kan då ha
11 svar · 4,2k läst
E
elmont: Vissa EX klassade armaturer har specialrör med bara ett lite större stift i var ände, i övrigt samma längder. Kan det vara den typen?
4 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kan du göra jobbet korrekt så att det varken orsakar skada eller ser hempulat ut så har du i praktiken allt på det torra. Detta är ingen uppmaning att bryta mot föreskrifterna, men jag har uppfattningen att dessa behörighetsregler inte har någon som helst betydelse annat än den lilla detaljen att det är ett lagbrott... Du "åker dit" om du skickar ström genom någon oberoende av om du
3 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: Vad gäller 230V sidan. Om du har korta enkelisolerade trådar som kommer ut från drivdonet/trafon. Då har du problem, för de trådarna får inte gå fritt. Då måste drivdonet placeras i en lämplig kapsling, ex i en dosa. Har man sedan matning via rör/slang med FK, så gällr samma sak där. Slangen måste vara avslutad i en dosa, där drivdonet sitter, eller att man skarvar vidare med en
26 svar · 45,5k läst
·
Dizzy84
Dizzy84: [citat] Men den leder ändå till en fråga på forumet! 😛
11 svar · 3,3k läst
·
J
jkbpower: Ok, tack grabbar fö alla svar.Nu hamnar vi lite långt från tråden. Jag kommer köra på separat till bastu och sen en 16A till badkar och en till övrigt. Mvh Jimmy
25 svar · 5,8k läst
·
R
Ragnar_AT: Engelska brytare är avsedd för dosor med 60.3 mm skruvavstånd men kontinentaleuropeiska dosor har 60 mm.
11 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.