Jag har fått en rikt-/planhyvel som jag tänkte montera en trefas handske på, vilket saknades.
Efter att jag öppnat brytaren/nollspänningsskyddet så är jag lite fundersam. Inkommande kabel har fyra ledare: brun, svart, blå och jord. Dessa är inkopplade till L1:blå, L2:brun, L3:svart och jorden separat plint i kapslingen. Utgående från brytaren till nollspänningsskyddet är u, v, w. Sedan från nollspänningsskyddet går fyra ledare: svart, brun, vit och blå.
Kan detta vara rätt kopplat?
Och i så fall ska jag koppla in trefashandsken utan nolla? Detta känns konstigt och jag kommer inte att gissa och prova utan söker svar för att göra rätt.
Kanske att det hjälper med en bild.
Efter att jag öppnat brytaren/nollspänningsskyddet så är jag lite fundersam. Inkommande kabel har fyra ledare: brun, svart, blå och jord. Dessa är inkopplade till L1:blå, L2:brun, L3:svart och jorden separat plint i kapslingen. Utgående från brytaren till nollspänningsskyddet är u, v, w. Sedan från nollspänningsskyddet går fyra ledare: svart, brun, vit och blå.
Kan detta vara rätt kopplat?
Och i så fall ska jag koppla in trefashandsken utan nolla? Detta känns konstigt och jag kommer inte att gissa och prova utan söker svar för att göra rätt.
Kanske att det hjälper med en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du får hoppa över nollan i din nya handske inget konstigt med det. Sen är frågan hur det var kopplat efter nollspänningsreläet om tex blå var kopplad till hopkopplingspunkten för Y på motorn? Det är inte så ovanligt och där får du en nollpunkt för spolen om skyddet är för 230 V.
Vet inte om jag är så mycket klokare...
På nollspänningsskyddet det vara någon sorts "överbygling" med tre inkommande och fyra utgående.
På motorn är svart kopplad till u1, blå till v1, vit till w1 och brun till w2.
På nollspänningsskyddet det vara någon sorts "överbygling" med tre inkommande och fyra utgående.
Logga in
Skapa konto
På motorn är svart kopplad till u1, blå till v1, vit till w1 och brun till w2.
Logga in
Skapa konto
Verkar som du har ett överhettningsskydd i motorn också, den termokontakten i lindningarna ligger i serie med spolen på skyddet och via bruna tråden kopplat med W2 som plint. Den andra änden kommer sen tillbaks och ligger ihop på U2-V2 med nollpunkten bildad av motorlindningarnas andra ändar.
Så allt ser normalt och riktigt ut förutom att man använt motorplinten som skarvpunkt för brun till termokontakten, inget fel med det så du kan koppla in handsken utan nolla. Och spolens nolla tas som tidigare nämnt via hopkopplingen vid de två hopkopplade skruvarna på motorn där fyra trådar finns anslutna.
Så allt ser normalt och riktigt ut förutom att man använt motorplinten som skarvpunkt för brun till termokontakten, inget fel med det så du kan koppla in handsken utan nolla. Och spolens nolla tas som tidigare nämnt via hopkopplingen vid de två hopkopplade skruvarna på motorn där fyra trådar finns anslutna.
Klicka här för att svara