M
Millox: Du kan nog gott köra en stund på det skyddet om det inte löser ut. Skyddet i sig bör inte ta skada av det. Anledningen till att det fungerar är att du har så kort gångtid på din pump. Skyddet och motorn hinner aldrig upp i temperatur och därmed så behöver inte heller verka. Om det skulle springa läck en gång och bara stå och forsa ut, eller om du vattnar mycket, så kan det hända
5 svar · 9,5k läst
·
byggcalle
byggcalle: Det blev till att jag gav upp att hitta ändarna. Har borrat nya hål och dragit rör till klädkammaren istället (och sedan bakvägen genom dosorna). Inte lika snyggt men... Tack för alla tips på vägen!
12 svar · 6,8k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Hahaha fyfan jag såg det inte! :D
36 svar · 15,1k läst
O
Odjuret: [citat] Det bästa rådet du kan få är att tänka till Varför klagar du överhuvudtaget? Sen så är det så enkelt att man hjälper varandra på ett forum.
28 svar · 6,0k läst
·
E
elmont: Och när dom börjar att bli lite bruna så är det väl bara att byta sladdar.
6 svar · 14,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Av din beskrivning att döma så har du inget proppskåp, du har en normkapsling ;) [citat] Just därför avslutade jag samma mening med att det var en dålig ide, speciellt i en bostad. Inom industri skulle det funka pga deras praxis/krav på märkning av ledare och dokumentation. Så ditt svar var egentligen bättre än mitt, som var mer petimetriskt än relevant...
8 svar · 3,8k läst
J
jnse: Gammal tråd, men iaf. Jag hade då hellre dragit en 220-Volt kabel, till en kopplingsdosa. (om du har 220-volt i stugan?) Kopplingsdosan kan man se till så den är nog stor för att rymma nätadaptern också, eller så köper man en sån här och sätter i dosan/skåpet: Switchat nätaggregat Din Rail - 5V 2.4A - Mean Well Gör man så är det iaf risken minst att man får problem med
7 svar · 3,1k läst
O
oceanis: [citat] Om det handlar om att uppfylla försäkringsbolagets regler så anser jag nog att sådana slangskydd är ok, dom är bra. Men om dom ska stå emot en plåtskruv är dom väl lika bra eller dåliga som det mesta gjort av gummi och plast. Om kablarna ska ligga direkt mot spetsen på en plåtskruv får du nog använda metallrör. Montera något av förslagen du fått på skydd som går att
14 svar · 2,3k läst
E
Edge: Misstänkte att det var utgången det var på tal om. Tack ska du ha!
2 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo du har helt rätt att det är konstigt planerat. Det finns faktiskt en standard och den säger följande: Huvudbelysningen bör styras från den övre vänstra strömställaren/vippan och om släck allt-funktion finns så bör den nedre högra strömställaren/vippan styra den funktionen.
4 svar · 1,6k läst
·
pelpet
pelpet: Jag har också skarvat smalare metallrör mot vanligt flexrör med skarvmuff. Funkar bra. Dra gärna i kablarna innan du trycker ihop rören ifall det skulle bli problem.
3 svar · 2,5k läst
M
Millox: Beteckningen statisk i den här bemärkelsen kommer inte från solid state, som ju betyder fast tillstånd. Det är istället en skrivning som kommer av att man förr använde mekaniska/roterande utrustning. I jämförelse med roterande maskiner eller elektromekanik är halvledarprylar just statiska och det är därifrån benämningen stammar. Det är således varken ologiskt eller konstigt, men
37 svar · 11,3k läst
·
E
elmont: https://www.proswede.nu/product.html/termostat-rum-gasmembran5-35-c-vaxl-kont-10autan-led-ut?&gclid=COuh4a3yy9ECFRstGQodasoP_g Först på google ;)
4 svar · 1,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag hittade inte info i din länk om spotten är på 230V eller 12V eller konstantström. Men din ide med VP-rör som mynnar ut vid varje spot är bra. Ett stjärnät eller bussnät eller kombination till spottarna är bra om det är 230V eller 12V. Är det konstantström så är ett bussnät med alla i serie det rätta. Fast se upp med max utspänning och effekt på drivern, det kan krävas två
6 svar · 1,9k läst
·
M
martinradbo: [citat] Tack
4 svar · 2,9k läst
Müssli
Müssli: [citat] Det finns olika sorter VP-2, dessa fungerar med 20-rör: https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/552446/1421305 [citat] Ja, de går att bygga ihop. [citat] Japp, du behöver denna: https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/553158/1421331 Tänk på att det ska vara en tvåfacksram om det är detta uttaget du menar: https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/463710/1820230
1 svar · 1,2k läst
4
4fun: Tack för all hjälp!! Det är en komplettering till redan befintlig el. Innan året är slut, har jag (läs elektriker) förhoppningsvis uppgraderat elen till jordat.
3 svar · 1,5k läst
M
martinradbo: [citat] Jo det känner jag till, och den funktionen är inte så viktig för mig. [citat] Låter som en bra lösning, borde finnas en färdig lösning (läs: artikelnr) för en fjäder som passar till en lämplig dosfräs. Vet du någon sådan? För annars står man med en fjäder som inte går att fästa på ett bra sätt och då har det hela tappat sin poäng.
5 svar · 1,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Har aldrig märkt att detta är ett problem. Sökaren hamnar oftast inom 1 mm från centrum. Tricket är att hålla sökaren några millimeter över ytan och släppa den mot skivan vid träff. Släpar man den längs skivan kan den hugga tag lite för långt utanför centrum, men det märker man ju direkt när borren går igenom skivan. Om man använder fibercementskivor kan det dock
30 svar · 12,7k läst
P
Poontus: Då var det äntligen fixat, har irriterat mig på detta i nästan 3 år. det gick åt 90cm före [bild] efter [bild]
22 svar · 3,6k läst
·
T
torparnorpan: Tack ☺
5 svar · 8,5k läst
·
E
elmont: Det är nog det vanligaste sättet att koppla. Brun fas, svart tändtråd och vit mellantråd. Det går utmärkt att byta till en dimmer med trappfunktion (som den på bilden) Vit på sinusvågen och svart på ena pilen och brun på andra pilen. Men gör som tommib skriver och koppla ihop dom bruna och dra bara en tråd upp på dimmern det blir enklare och bättre.
2 svar · 9,3k läst
·
tommib
tommib: Vart tar den sista kabeln vägen? Den som går till den "överblivna" nedersta säkringen? Det är två extra ledare på PEN-plinten också som jag antar är relaterad till den, men de är bägge svarta så det är svårt att se.
3 svar · 5,2k läst
·
M
marcusn1: Hej Har samma problem, dock när jag ringde supporten har de inga rattar kvar. Någon som har förslag på hur jag ska gå tillväga för att få tag i en ljusgrå ratt? TACK!
4 svar · 6,2k läst
Pen
Pen: Är armaturen faskompenserad? Kanske reläet får det tufft med kondensatorn som last isåfall. Men en enstaka armatur ska det normalt klara av. Är reläet transparent så kan du se om det bränt fast. Annars kan du väl mäta eller helt enkelt stänga av styrningen till det. Är armaturen inte faskompenserad? Då kan du också få stora störningar när den tänder. Det är det enda som har
3 svar · 2,8k läst
nisse123
nisse123: Varför dubbelkolla att Nollan är framdragen? Har man kollat en gång att den är framdragen så borde det räcka.
3 svar · 1,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: EQLQ och EQLQ easy är vitt skilda kablar. EQLQ är enbart en halogenfri EKLK, medans EQLQ easy har fördelar som att den är lättskalad och har en zick-zackad biledare. Dock är den kabeln, så att säga, "out of date". Den var revolutionerande när den kom, men nu är som sagt EXLQ Xtra ett bättre val. Den är tunnare än EQLQ easy, har tvinnad biledare och den veckar inte sig på samma sätt
17 svar · 3,4k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Den ser bättre ut
4 svar · 3,8k läst
·
N
Nilinjo: Ok, tack för svaren!
3 svar · 1,2k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Att den ursprungliga hållaren (E27) är märkt 100W, betyder ju inte heller nödvändigtvis att samma sak gäller för E27/G9 adaptern i kombination med den ursprungliga hållaren.
4 svar · 573 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.