Hej
Vi har ett problem i ett av våra uthus.
Jordfelsbrytaren löser efter typ 2-5 minuter.
Vi har ingenting inkopplat (dvs skarvkablar eller nått i el uttagen.
Men brytaren löser ändå. ibland direkt ibland efter 5 min.
Hur gör man för att se var problemet finns? För det räcker ju inte med att slå av en säkring antar jag.
Det har inte gjorts några förändringar i elen de senaste åren. Så de kan ju va en råtta eller att nån tåt lossnat. Men frågan är ju hur jag hittar var?

Går det att mäta upp. eller är det bara att kontakta en elektriker.

//Calle

Lossa nollan grupp för grupp och mät mellan nolla och jord, där ska motståndet vara oändligt. Helst ska man mäta med en "Megger" ett instrument som mäter med minst 250 V. Så hittar du inte felet med en vanlig ohm mätare så kontakta en elektriker som hsr tillgång till "rätt" mätutrustning.

Du kan testa slå ifrån samtliga säkringar och sedan slå till en och en för att se om JFB löser ut. I.o.m. det kan ta upp emot 5 min innan JFB löser ut så kan du ju först slå på alla en efter en och om den inte löser ut göra om samma procedur fast vänta lite längre mellan säkringarna du slår till.

Hittar du inget fel där så är det bara att ringa elektriker. Då får man lossa på centralkåpan och sära på neutralledare en efter en och isolationsmäta för att hitta dåliga värden och sedan leta sig vidare ut i anläggningen.

//Patrik

Hej
Tack för svaren. Får testa med att slå ifrån alla säkringar så får vi se om det händer nått.
Eller kan jordfelsbrytaren ha pajjat? Tycker att den borde ju slå ifrån direkt ?

Mvh Calle

Det vore nog ett väldigt ovanligt sätt för den att paja.

Du har med stor sannolikhet kontakt mellan nolla och jord någon stans ute i anläggningen, att en felande JFB skulle bete sig på det viset tror jag inte.
OCH det kan mycket väl vara fel i en annan grupp än den du bryter även om symptomet upphör när du bryter gruppen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.