Har en dubbel brytare i dosa i gipsvägg i köket. Bryter i tak och över matbord. Skall ersätta med två dimmers. Hur sjutton gör man? Jag vet att man kan sätta ihop två dosor. Behöver demontera den befintliga och ersätta den med två som satts ihop. Blir ett jättehål i gipsväggen. Hur lagar man det? Finns någon etablerad procedur för det hela?

Jag brukar först ta upp det nya hålet vid sidan av den befintliga dosan sedan såga ut en bit på ca 30x30cm på sidan av det nya hålet. genom set större hålet stoppar jag in en dosa med en kottling och skruvar fast den i gipset. Sedan sätter jag brädbitar som fästs i den g:a gipsen och som går så långt in i hålet så att jag kan sätta tillbaka den bit jag tidigare sågat ur. Sedan är det bara att spackla och hänga dit en tapetvåd.
Ett alternativ är att sätta en ROT dosa vid sidan av den befintliga dosan, men det kan vara lite svårare att få till bra och man måste göra rätt på första försöket

Krondimmer/dubbeldimmer

tommib
...och för att komplettera med sista lösningen, utanpåliggande tvåfacksram.

Minst snyggt, men enklare än elmonts lösning (som är den bästa och snyggaste) och billigare än JLovs.

Dra in en ny senildosa bredvid annars. Kolla bara så att trådarna inte kommer in från sidan innan du borrar hålet.

Bra idé med dubbeldimmer, men jag har 6x5W LED (dimningsbara) på den ena ljuskällan. De dubbeldimrar jag sett har min 50 W per kanal, så det går inte.

Skulle en sådan här dubbel senildosa fungera? Blå dubbel senildosa för elinstallation med skruvar för fästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå dubbel senildosa för elinstallation med skruvar för fästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ju dosdimmer också.
Annars är det bara borra dit en enkel rotdosa bredvid apparatdosan du har, inte en dubbel.

Vadsbo säljer dosdimmer,dubbeldimmer för LED. Kolla nätbutiker.

Tack för alla tips. En fråga om Schneiders Krondimmer/dubbeldimmer: den ena ljuskällan är glödlampa 100 W, den andra 6 st LED 5 W, kommer detta att fungera?

richardtenggren
Ska inte vara några problem, mor och far har 6x6w led på ena och halogen på den andra. :)

Notera att alla ledlampor inte är kompatibla, men som sagt Ikea Ledare Gu10 fungerar iaf.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.