Mikael_L
sven s skrev:
Hen?? Väx upp och bruk Svenska! Hen är ett icke existerande ord!😁
Välkommen in i nutiden, och inse att "hen" är ett existerande ord.

Jag är själv kluven till "hen", jag har bara lite smått motvilligt låtit det komma någon enstaka gång från mig.
Samtidigt tycker jag ändå att "hen" är genialiskt, ett könsneutralt pronomen som på ett enkelt sätt ersätter krångligare ordkonstruktioner.

Men i vilket fall är det bara att inse att språket inte är någon statisk konstruktion, utan språket är och har alltid varit under förändring.
Idag har vi förutom "hen" många nya ord i vårt språk, "blåljuspersonal", "keff", "pudla" som några exempel. Ord som helt enkelt inte fanns för några år sedan.
Och andra ord glider ur vårt språkbruk, "pläga", "gingo", "rumpeskatt" används inte så ofta idag.

Svenska språkets ordvolym ökar inte lika snabbt som nya ord tillkommer, utan äldre ord försvinner, tynar bort, allteftersom också.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
"rumpeskatt"...
Var bara tvungen att slå upp: "Böter för könsumgänge mellan ogifta. I lag som togs bort 1855".

Nej, det är väl ett ord som man inte får användning av så ofta idag... :D

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Var bara tvungen att slå upp: "Böter för könsumgänge mellan ogifta. I lag som togs bort 1855".

Nej, det är väl ett ord som man inte får användning av så ofta idag... :D
Det sägs också ha varit benämning på en skatt på djur.

Men vad vet vi idag om ordet ifråga, egentligen ... ;)

elmont skrev:
Det beror på för vilken spänning motorn är gjord. Finns det en "typskylt" så står det där. Nollan ska du inte använda om det är en vanlig motor och TROLIGTVIS ska den kopplas i Y (om det står 220/380 på skylten), faserna på X Y Z och U V W byglade.
[länk]
Kanske är det V och inte Y på vänstersidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.