Elkludde skrev:
Så blev det med o utan bygling 1-2 läge 2 , 3-4 läge 2 , 11-12 läge 1
Hur menar du nu?
Har du kontakt 1-2, 3-4, 5-6 i läge 2 och isf 7-8, 9-10, 11-12 i läge 1 och läge 0 ingen kontakt mellan några alls, då skulle du kunna använda den.

GK100 skrev:
Hur menar du nu?
Har du kontakt 1-2, 3-4, 5-6 i läge 2 och isf 7-8, 9-10, 11-12 i läge 1 och läge 0 ingen kontakt mellan några alls, då skulle du kunna använda den.
Så blev det nu av dom som har kontakt 5-6 och 7-8 läge 0 / 1-2 och 3-4 läge 2 / 7-8 och 11-12 läge 1

Ha dom tänkt att den bara skall bryta 2 faser ? fast det uppges vara 3 polig brytare

Ja då har du rett ut hur den funkar. Tyvärr är det inte vad du trodde du köpt, men den går att använda om du vill avvika från praxis och låta en fas gå förbi brytaren och bara koppla två genom den. Du avgör givetvis själv om du känner dig bekväm med den lösningen, har man arbetsbrytare eller motorskydd före som man kan bryta med är det inte helt fel men säreget.

GK100 skrev:
Ja då har du rett ut hur den funkar. Tyvärr är det inte vad du trodde du köpt, men den går att använda om du vill avvika från praxis och låta en fas gå förbi brytaren och bara koppla två genom den. Du avgör givetvis själv om du känner dig bekväm med den lösningen, har man arbetsbrytare eller motorskydd före som man kan bryta med är det inte helt fel men säreget.
Förtydligande den raden som är närmast vredet är till läge 2 den i mitten till läge 0 den yttre till läge 1
kollar vidare får se vad jag kommer fram till ,men det verkar som produkten inte stämmer med beskrivningen
kanske återkommer om du känner för att engagera dig mer

Tack så hjärtligt för hjälpen så länge

Tar gärna emot fler tips o åsikter om denna produkt

Hej,

jag har två stycken brytare som kanske kan hjälpa dig vidare.
P1010253.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster en ASEA brytare, årsmodell troligen tidig 80-tal, oanvänd. Den har fyra kontaktplan med två bryt/slut i varje plan. Man kan välja schema genom att öppna planen och sätta ryttare som bestämma i vilket läge vilka kontakter ska slutas/brytas. Dessutom finns det externa jumpers/bryggor för att förenkla kopplingsarbete. Du kan konfigurera vilken kopplingsfunktikon som helst.
Till höger en två-polig K&N med rätt vred. Tyvärr bara 0/1 lägen. Vredet är ditskruvad med en skruv i centrum, axeln är tresidig.
Intresse att köpa?

Thomas_Blekinge skrev:
Hej,

jag har två stycken brytare som kanske kan hjälpa dig vidare.
[bild]
Till vänster en ASEA brytare, årsmodell troligen tidig 80-tal, oanvänd. Den har fyra kontaktplan med två bryt/slut i varje plan. Man kan välja schema genom att öppna planen och sätta ryttare som bestämma i vilket läge vilka kontakter ska slutas/brytas. Dessutom finns det externa jumpers/bryggor för att förenkla kopplingsarbete. Du kan konfigurera vilken kopplingsfunktikon som helst.
Till höger en två-polig K&N med rätt vred. Tyvärr bara 0/1 lägen. Vredet är ditskruvad med en skruv i centrum, axeln är tresidig.
Intresse att köpa?
tack för erbjudande,men jag har redan köpt 2 st nya

Så blev det när bef motorn är på 2800 varv Bilder vänster brytare = fasväxlare höger varvtalsväxlare 1400-2800 P2250836.JPG
Skapa konto
P2250840.jpg
Skapa konto

Saknas en bild som inte ville vara med försöker senare

Har köpt en likadan i tron att kunna köra markisen med den, borde ju funka.
Blev någon klok på kopplingsschema? 12 omärkta plintar säger ju inte mycket :-)

Var köpte du den?
Vilket artikelnummer mm?

Har du något mätinstrumentet?
Annars funkar det med lampa & batteri.

Verkar vara en vridomkopplare med 3 anslutningar
Tveksam till om den kan användas till det du vill ha.
Vad är det för motor du ska använda den till?

Sumra mellan 1-2, 3-4, 1-4, 2-4 1-3, 2-4 med omkopplaren i läge 0, 1 och 2 de andra kontakterna är säkert kopplade samma funktion

Köpt e-bay Kina i höstas, samma utförande som ts skulle jag tro, artikelnr LW28-20/DO724 3. Skulle montera nu våren tittar fram, i varje fall här i söder. Spikat kabel, kopplingsdosa och extra eluttag fixat och klart .. glad som en speleman tills jag ska montera omkopplaren till min markis. Hade väntat mig både symboler och kopplingsschema men det blir nog att mäta sig fram. Jag hade förstått om det var 9 plintar, men det är 12. Den ska kunna sluta, bryta och sluta och då förväntar jag mig 3 in och 6 ut, det borde ju räckt länge. Kanske båda slutande ska ha var sin "ingång"?
Ska mäta mig fram och sedan testa. Om jag överlever återkommer jag med resultatet, det är alltid bäst när trådar ger någon form av svar :-)
.
Ser nu att ytterligare en omkopplare diskuteras. Min gäller liknande ts.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.