G
Var lägger jag in dom 3 faserna och den blå? Ska koppla en gammal motor och betäckningen är äldre än mig. Står som på bilden, så var lägger jag trådarna?

• Handritad elektrisk kopplingsschema på träyta med beteckningarna U, V, W och PE för gammal motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på träplank med bokstäverna W, Y, Z, U ritade ovanför och under en illustration av en elektrisk anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Är du säker på att du har Y på 2st plintar ??

genes skrev:
Var lägger jag in dom 3 faserna och den blå? Ska koppla en gammal motor och betäckningen är äldre än mig. Står som på bilden, så var lägger jag trådarna?

Och den blå?
Den blå, är det nollan?
Den blå lägger man åt sidan då de flesta trefasmotorer inte ska anslutas med nolla.

Protte

Vissa dårar från förr drog bara en kabel med 4 ledare. (Mycket vanligt)

Dvs 3 faser och en grön/gul. I dessa fall är den blå en fas.

el_richard skrev:
Vissa dårar från förr drog bara en kabel med 4 ledare. (Mycket vanligt)

Dvs 3 faser och en grön/gul. I dessa fall är den blå en fas.
Vad är det för galet med det? Du använder ju inte nollan i motorn?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Vadå dårar ... Nu var du otrevlig mot mig ... :p

Jag drar naturligtvis en 4-ledare gummikabel till en motor, och blå = L3, lika naturligt som mjölk till pannkakor.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Varför använda en kabel med fler ledare än man behöver?
Är du elektriker fattar du varför L3 är blå :D

Jag förstår det. Men inte alla andra. Svensson mm. Då kan blå lika gärna vara fas1.
Hade varit mycket enklare om folk alltid drog 5 ledad gummikabel till pumpar mm.

Oavsett hur många ledare det finns och vilka färger dom har så måste man alltid dubbelkolla och mäta. Sen finns det andra fördelar med fem ledare framdraget, men det är inte nödvändigt om man inte behöver nollan.

Mikael_L
Uffe A skrev:
Varför använda en kabel med fler ledare än man behöver?
Är du elektriker fattar du varför L3 är blå :D
Ja det ser dessutom trist ut med en avklippt oanvänd ledare i båda kopplingsboxarna.

Dessutom ökar bara förvirringen för varje kunnig elektriker, med en oanvänd ledare så ökar behovet att kontrollera hur det är kopplat, inte minskar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
2a på bollen där

Men hur många har en "sällanvara" som en anslutningskabel som är fyrledare liggande, knappast någon. Däremot har dom flesta en femledare men då kan ju elektrikern inte göra resan till grossisten och fika :confused:

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nä så är det ju. :o

När jag är på ett styrjobb och ska koppla in ett antal fläktmotorer t.ex. så köper jag som regel ut 4-ledarkabel. Men ligger det med något i bilen så är det 3 och 5-ledare. Då ska det ju passa till både spisar, värmepumpar och annat. ;)

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
O
elmont skrev:
... men då kan ju elektrikern inte göra resan till grossisten och fika :confused:
Tja, vad elektrikern gör på sin icke-debiterbara tid mellan jobb är det ju ingen kund som bryr sig om så vill elektrikern fika en massa så är väl upp till hen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.