Har du ingen nolla så kan det inte gå någon ström genom elektroniken, du har ju ingen sluten krets. Så 'nemas problemas' :)
 
Jag tycker att PAX har tänkt fel. Det hade varit bättre att bryta fas och T om man måste snåla dit en tvåpolig brytare istället för en trepolig. Då hade man i vilket fall varit säker på att fläkten inte går igång när man stängt av brytaren för damsugning (för det är väl enda servicen man gör). I den mån de velat bryta även nollan, så har de gjort en groda, eftersom nollan smyger sig dit lik förbannat via lampan i koppling E3 och E4. Någon säkerhetsbrytare tycker jag inte man kan kalla detta för - det brister i överskådlighet att man måste bryta både belysning och pax-brytaren.
 
Håller med dig, därför gjorde jag som jag gjorde!
 
Hej!

Jag har en pax 230 fläkt som ska sättas tillbaka i ett badrum jag renoverar. Ser att i många nya paxfläktar finns en allpolig brytare men det finns inte i min. Den ska inte kopplas till belysningen men jag vill kunna forcera den med brytare. Blir det rätt om den kopplas med N,L och T från en brytare liknade denna i länk?

http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare-2+1-pol-Elko-RS/Pr321987000
 
Floppman skrev:
Håller med dig, därför gjorde jag som jag gjorde!
Så du sätter dit en tvåpolig brytare med argumentet att installationsanvisningen kräver det, men kopplar in den på ett sätt som inte står i anvisningen? :o
 
Jag har ingen anvisning och den var felaktigt monterad innan så tänkte göra det rätt nu och ber om hjälp. Ditt svar var inte till någon hjälp tyvärr.
 
Det var en fråga till Floppman, inte ett svar till dig. Men jag ser nu att tråden är tio år gammal så något svar kan jag nog se mig i stjärnorna efter.
 
Ok då är jag med. Du vet inte svaret på min fråga?
 
Robban66 skrev:
Hej!

Jag har en pax 230 fläkt som ska sättas tillbaka i ett badrum jag renoverar. Ser att i många nya paxfläktar finns en allpolig brytare men det finns inte i min. Den ska inte kopplas till belysningen men jag vill kunna forcera den med brytare. Blir det rätt om den kopplas med N,L och T från en brytare liknade denna i länk?

[länk]
Slösa inte pengar på den brytaren om du inte behöver den av funktionella skäl. Den kanske bryter med ett kontaktgap på 3 mm men den kan knappast klassas som en frånskiljare i det utförandet så den fyller inget syfte. En "vanlig" strömställare räcker som sluter tändtråden eller den tråd som forcerar att fläkten går, eller en dubbel "vanlig" strömställare och du vill kunna styra den lite mer som alltid-av, fuktorsensor, alltid-på etc.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Så du sätter dit en tvåpolig brytare med argumentet att installationsanvisningen kräver det, men kopplar in den på ett sätt som inte står i anvisningen? :o
Gammal tråd vaknar till liv...
Exakt, jag bryter allpoligt innan fläkten. Jag vill ha fläkten helt spänningslös oavsett i vilket läge triggerbrytaren befinner sig i. Det känns mycket säkrare än PAX:s anvisning. Jag rekommenderar dock aldrig att frångå en anvisning om man inte är säker på vad man håller på med.
 
Att bryta L och N men inte T är lurigt eftersom någon kan spänningsprova i kopplingsplinten och tro att fläktanslutningen är spänningslös när spänningsprovaren visar noll volt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nej den fyller inget syfte och kostar dessutom i sig ca 200 kronor mer än den borde, rena bedrägeriet. Om du inte vill kunna stänga av den helt så köp en "vanlig" enpolig strömställare som du tvångsstyr fläkten med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.