31 096 läst ·
57 svar
31k läst
57 svar
Brytare till PAX-fläkt
Jag tycker att PAX har tänkt fel. Det hade varit bättre att bryta fas och T om man måste snåla dit en tvåpolig brytare istället för en trepolig. Då hade man i vilket fall varit säker på att fläkten inte går igång när man stängt av brytaren för damsugning (för det är väl enda servicen man gör). I den mån de velat bryta även nollan, så har de gjort en groda, eftersom nollan smyger sig dit lik förbannat via lampan i koppling E3 och E4. Någon säkerhetsbrytare tycker jag inte man kan kalla detta för - det brister i överskådlighet att man måste bryta både belysning och pax-brytaren.
Hej!
Jag har en pax 230 fläkt som ska sättas tillbaka i ett badrum jag renoverar. Ser att i många nya paxfläktar finns en allpolig brytare men det finns inte i min. Den ska inte kopplas till belysningen men jag vill kunna forcera den med brytare. Blir det rätt om den kopplas med N,L och T från en brytare liknade denna i länk?
http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare-2+1-pol-Elko-RS/Pr321987000
Jag har en pax 230 fläkt som ska sättas tillbaka i ett badrum jag renoverar. Ser att i många nya paxfläktar finns en allpolig brytare men det finns inte i min. Den ska inte kopplas till belysningen men jag vill kunna forcera den med brytare. Blir det rätt om den kopplas med N,L och T från en brytare liknade denna i länk?
http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare-2+1-pol-Elko-RS/Pr321987000
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Slösa inte pengar på den brytaren om du inte behöver den av funktionella skäl. Den kanske bryter med ett kontaktgap på 3 mm men den kan knappast klassas som en frånskiljare i det utförandet så den fyller inget syfte. En "vanlig" strömställare räcker som sluter tändtråden eller den tråd som forcerar att fläkten går, eller en dubbel "vanlig" strömställare och du vill kunna styra den lite mer som alltid-av, fuktorsensor, alltid-på etc.Robban66 skrev:Hej!
Jag har en pax 230 fläkt som ska sättas tillbaka i ett badrum jag renoverar. Ser att i många nya paxfläktar finns en allpolig brytare men det finns inte i min. Den ska inte kopplas till belysningen men jag vill kunna forcera den med brytare. Blir det rätt om den kopplas med N,L och T från en brytare liknade denna i länk?
[länk]
Gammal tråd vaknar till liv...Nyfniken skrev:
Exakt, jag bryter allpoligt innan fläkten. Jag vill ha fläkten helt spänningslös oavsett i vilket läge triggerbrytaren befinner sig i. Det känns mycket säkrare än PAX:s anvisning. Jag rekommenderar dock aldrig att frångå en anvisning om man inte är säker på vad man håller på med.
Produkter som diskuteras: "spänningsprova"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag tänker att jag behöver inte stänga av den helt. Den kan få gå när fuktkvoten blir för hög. Rimligen är det inte så ofta. Men det är bra att kunna forcera den med brytare vid behov så därför vill jag koppla den till brytaren med.
Ska jag sätta en sån här i fläkten?
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/flakt-och-ventilation/tillbehor/pax-passad-allpolig-brytare?gclid=CMKZ6puTitMCFUiUsgodG_gLFA
Ska jag sätta en sån här i fläkten?
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/flakt-och-ventilation/tillbehor/pax-passad-allpolig-brytare?gclid=CMKZ6puTitMCFUiUsgodG_gLFA
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej den fyller inget syfte och kostar dessutom i sig ca 200 kronor mer än den borde, rena bedrägeriet. Om du inte vill kunna stänga av den helt så köp en "vanlig" enpolig strömställare som du tvångsstyr fläkten med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
