5 952 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
kabel för sportlights
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
RXKX är en (mantlad) anslutningskabel, dvs dess användning i fast installation är lite tveksam även om den pekas ut som anslutningskabel för spottar. Jag skulle lägga den i flexslang, inte löst i tak bland isolering och spån, så som rekommenderas för TP90.
Kabel för spottar i takfot är ju en bra fråga..jag känner faktiskt inte till någon. Det beror lite på om man klassar takfoten som utomhus... TP 90 / RXKX m.fl är endast tillåten för användning "inomhus". Men FXQ är ju tillåten. Då gäller bara att den med sin runda form går att ansluta tillfredsställande i spottarna, dvs att kabelmanteln dragavlastas i spotten och att inga enkelisolerade ledare är fritt i dagen.
Kabel för spottar i takfot är ju en bra fråga..jag känner faktiskt inte till någon. Det beror lite på om man klassar takfoten som utomhus... TP 90 / RXKX m.fl är endast tillåten för användning "inomhus". Men FXQ är ju tillåten. Då gäller bara att den med sin runda form går att ansluta tillfredsställande i spottarna, dvs att kabelmanteln dragavlastas i spotten och att inga enkelisolerade ledare är fritt i dagen.
Jag satt faktiskt och tittade på FXQn idag. Den klarar ju -15 till 90 grader och är godkänd utomhus. Dock är det väl en markkabel? Blir det inte lite konstigt att ha den i ett vp-rör i takfoten?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Nja, FXQ/EXQ är installationskablar, och även om det skulle vara markkabel så går den bra då den har den brandklass som krävs för installation i byggnader. FXQ är dock ingen anslutningskabel, men man plockar å andra sidan inte ut spotten en gång per dag.
Klicka här för att svara