RXKX är en (mantlad) anslutningskabel, dvs dess användning i fast installation är lite tveksam även om den pekas ut som anslutningskabel för spottar. Jag skulle lägga den i flexslang, inte löst i tak bland isolering och spån, så som rekommenderas för TP90.

Kabel för spottar i takfot är ju en bra fråga..jag känner faktiskt inte till någon. Det beror lite på om man klassar takfoten som utomhus... TP 90 / RXKX m.fl är endast tillåten för användning "inomhus". Men FXQ är ju tillåten. Då gäller bara att den med sin runda form går att ansluta tillfredsställande i spottarna, dvs att kabelmanteln dragavlastas i spotten och att inga enkelisolerade ledare är fritt i dagen.

Jag satt faktiskt och tittade på FXQn idag. Den klarar ju -15 till 90 grader och är godkänd utomhus. Dock är det väl en markkabel? Blir det inte lite konstigt att ha den i ett vp-rör i takfoten?

Nja, FXQ/EXQ är installationskablar, och även om det skulle vara markkabel så går den bra då den har den brandklass som krävs för installation i byggnader. FXQ är dock ingen anslutningskabel, men man plockar å andra sidan inte ut spotten en gång per dag.

Den temperatur kabeln klarar är förläggningstemperaturen, när den väl är förlagd och "ligger stilla" tål den nästan hur låga temperaturer som helt gott och väl mycket kallare än vad vi någonsin kan få.

EXQ är väll absolut inte en markkabel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.