Som rubriken säger, får man ha olika stora säkringar i en grupp med tre faser?

Jag ska stoppa in en tvättmaskin i badrummet, och snokade runt lite med spänningsprovare och ryckte säkringar för att hitta vilka tre som går in till badrummet.

Såg då att två av säkringarna är 10 amp stora, men att en är 16 amp stor, och det sitter passbitar för 10 amp till två av de tre faserna i proppskåpet.

Är detta rätt eller är det fel, får man ha det på detta sätt?

Eller ska man bli förbannad och be hyresvärden att skicka hit en behörig elektriker för att kolla över elen i lägenheten?

Mvh Ernehall.

Inget problem om förläggning och ledararea tillåter den största säkringen. Dock kanske lite udda men inget fel kan vara vettigt i något fall också.

Vi kanske ska börja med att dubbelkolla att det verkligen handlar om en trefasgrupp och inte tre st separata enfasgrupper, dvs en trefasledning med fem ledare som delas upp i badrummet eller tre separata ledningar. Det låter nämligen lite ovanligt med en trefasgrupp till badrummet i en lägenhet. Det är i så fall någon slags nödlösning. Man brukar inte låta anslutning för TM dela på annat (belysning och uttag) i badrummet.

För det andra kan man undra vad man behöver 16 A till i ett badrum. Det är inte heller normalt utan kan vara en nödlösning för att kunna köra både TM och TT på samma säkring.

Det finns mao en del frågetecken som gör det svårt att svara på om något är fel och hur det borde vara. Men rent allmänt så finns en regel som säger att alla tre säkringar för en trefasgrupp ska ha samma märkström och egenskaper. Då tänker man visserligen på trefasgrupper som matar trefasmaskiner, men det är en god regel även för trefasgrupper som man splittar till tre enskilda enfasgrupper.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill säga att jag är relativt säker på att det är en tre-fasgrupp som går till dosan där inne.

För det första så har jag tre svarta, en blå och en gul-grön fram till en plint i dosan.

För det andra så har jag konstaterat att tre säkringar går till denna dosa med spänningsprovare, för lampan i badrummet lyser när jag plockar en eller alla av dessa tre säkringar. När jag har plockat ur alla tre säkringar får jag inget utslag på spänningsprovaren, men när jag sätter i någon av de tre säkringarna så får jag spänning i dosan.

Mät mellan dom svarta ledningarna. Om det är en trefasgrupp då skall det vara 400 V mellan ledarna.

Det kan ev vara trefasgrupp med blandad 230 V och 400 v last. I ett sådant fall kan man få konstiga fenomen med bakmatning av badrumslampan när plockar ur säkringar en och en. Det är ingen lösning bra lösning i så fall.

Ok, den där dosan, är det en kopplingsdosa som fördelar trefasen till enfasledningar? Eftersom då ingenting i badrummet är beroende av lika säkringar på de tre faserna återstår då frågan om 16 A fungerar dimensioneringsmässigt, dvs ledararea på minst 2.5 mm² (om det är infällda ledningar). Men om "dosan" är en anslutningsdosa på platsen för TM/TT så blir det lite tveksamt med olika storlek på säkringarna.

Nä, det är dosa för anslutning av tvättmaskin, jag har som sagt 5 plintar att häkta på, ett dragskydd under, en urjackning i locket som sitter över för att dra ut en kabel den vägen. Kort sagt en dosa för fast installation av tvättmaskin.
Det är samma storlek på alla kablar som går dit, så jag börjar mer och mer misstänka att det här handlar om att en klåpare varit i farten...

Vad ska du ha anslutningen till då? Vill du koppla in TM/TT går det bra i den dosan och som sagt det är inget problem med olika säkringsstorlek om ledare mm tillåter. Däremot verkar det mycket onödigt att ha 16 A där så byt alla till 10 A om du känner dig lugnare så.

Ska bara stoppa i en tvättmaskin på en av faserna, så jag är inte orolig över att något ska hända.

Tänkte mest bara om det är en bra anledning att ryta ifrån på hyresvärden så att han får släpa hit en elektriker, så att man får en översyn och kanske lite renovering av elsystemet i kåken, skulle gott kunna behövas.

Är det 1.5 mm2 FK, då skall man inte säkra med mer än 10 a säkring ( i undantagsfall 13 a). 16 a säkring är INTE en łämplig säkring.

Du kommer bara bli en "jobbig" hyresgäst i värdens ögon.

Koppla in din maskin, Skruva i 10 A, Strunta i resten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Var ungefär vad min far sa när jag konsulterade honom lite snabbt idag.

Vi tror båda två att det antagligen handlar om att de har haft ett muskedunder till tvättmaskin där inne, och bara plockat ur passdelen och stoppat i en 16a säkring för att det skulle orka med.

Kabel-area har jag ingen aning om, har inte kollat det så noga, men jag kan ge mej sjutton på att det bara är 1,5mm².

Skulle snarare vilja anse att jag redan är en ganska omtyckt hyresgäst, då jag justerat in luckor och fronter i hela köket, bytt sprucket vattenlås till handfatet, installerat fuktstyrd badrumsfläkt, bytt lampsockel, lampa och lampglas i köksfläkten och massa annat småkrafs utan att gnälla till dem, men när det gäller el så gräver jag inte i det själv om det inte är jag som äger.

Och inte för att jag tänker gnälla för en sån struntsak som det nu verkar vara, hade varit en annan sak om svaret här hade varit nåt i stil med "Livsfarligt att ha det så, byt direkt och tillkalla elektriker, kan börja brinna om fem minuter".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.