Öppnar upp för en dörr medan det visar sig att servisledningen till övervåningen går precis mitt i dörröppningen. Är det tillåtet att låta servisledningen gå runt dörrposten inne i väggen?

Tanken var att låta behörig förlänga den med skruvkoppling och krympplast eller vad standarden nu kräver utan att behöva fläka upp ytterväggen pga detta.

Det går ju att låta den gå runt dörren, men jag tror inte att den får skarvas utan att det finns en dosa så att man kan inspektera skarven. Jag är dock inte elektriker.

I detta fall kan det vara bättre att montera ett mätarskåp på utsidan av huset. Då blir allt i huset kundens ansvar.

Men hallå, servisledning till övervåningen?
Är det inte bara en enkel matning mellan centraler eller sitter mätare och huvudsäkring på övervåningen.
Jo jag vet att huvudsäkringar och mätare satt på övervåningen förr och att det finns kvar på många ställen.

Protte

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Är servisledning på ytterpanelen eller under?

Det verkar vara som ni säger att det är en enkel matning till övervåningen. Den går under ytterpanelen. Servisledningen går till skåpet med huvudsäkringar. Därifrån går det sedan en kabel till en fördelningsdosa på husgrunden och från den en kabel till nedervåningen och en till övervåningen förbi platsen för den tänkta dörröppningen.Det satt tidigare även en central på övervåningen. Den enkla matarkabeln har samma ytterdiameter som servisledningen.

Redigerat:
Som du beskriver det så måste det sitta en central på övervåningen som fördelar ut från matningskabeln. Kabeln skydddas ju bara av huvudsäkringarna nu. Annars bör du låta någon se över det där.

Men det är lite Off Topic, frågan gäller hur man fixar ledningen som är i vägen för nya dörren. Troligen är det inte jättesvårt att komma åt och dra en ny matning, utan skarvar. Ev. får man lätta på någon panelbräda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.